Το σκεπτικό των αντιδράσεων στηρίζεται αφενός στο γεγονός ότι η εμπλοκή του κράτους με τους αργούς του μηχανισμούς σε ένα τόσο περίπλοκο θέμα σημαίνει πολυετείς διαδικασίες με άγνωστη κατάληξη, αφετέρου ότι ακυρώνονται μια σειρά από επενδυτικά σχέδια για τα οποία έχουν ήδη δαπανηθεί ποσά σε έρευνες και σε μελέτες.
Στο ενημερωτικό σημείωμα για το νομοσχέδιο των ΑΠΕ που έδωσε χθες στη δημοσιότητα η υπουργός Περιβάλλοντος-Ενέργειας (και το οποίο εντός των προσεχών ημερών ή την επόμενη εβδομάδα κατατίθεται στη Βουλή), σαν επιχείρημα για το γεγονός ότι η κυβέρνηση επέλεξε αυτό το μοντέλο, η κα Μπιρμπίλη επικαλείται ότι την ίδια μέθοδο ακολούθησαν κι άλλες χώρες, όπως η Βρετανία και η Πορτογαλία. «Με τη διαφορά», όπως λένε οι φωνές που αντιδρούν «ότι στο Βρετανικό Δημόσιο που αναφορικά με την αποτελεσματικότητά του ουδεμία σχέση έχει συγκρινόμενο με το ελληνικό, πήρε πολλά χρόνια μέχρι να ετοιμαστούν το κατάλληλο πλαίσιο και οι σχετικές διαδικασίες, ώστε να προκηρυχθούν οι διαγωνισμοί».
Το μέχρι τώρα πλαίσιο- συνεχίζουν όσοι αντιδρούν- προέβλεπε για τα offshore την ίδια διαδικασία που ισχύει και για τα αιολικά στην ξηρά. Δηλαδή κατάθεση της αίτησης στη ΡΑΕ, γνωμοδότηση από εκείνη και εν συνεχεία έγκριση από τον υπουργό, με την προϋπόθεση πάντα ότι για τις επιλεγείσες περιοχές έχουν δώσει θετική γνώμη το υπουργείο Εθνικής Άμυνας, το υπ. Οικονομίας Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, και κάθε άλλος εμπλεκόμενος φορέας.
Τα σχέδια πάντως για offshore που έχουν κατατεθεί μέχρι σήμερα στη ΡΑΕ είναι γύρω στα 10. Πρόκειται μεταξύ άλλων για τρία σχέδια της ΤΕΡΝΑ σε Μαραθώνα, Θρακικό Πέλαγος και Λήμνο, ένα της ΚΥΩΝ στον Ευβοϊκό Κόλπο, ένα του ομίλου Κοπελούζου ανοιχτά της Αλεξανδρούπολης, ένα της Τεχνοδομικής στην Κέρκυρα, ένα στα Δωδεκάνησα, κ.ά.
«Η ρύθμιση ακυρώνει επενδύσεις 10 δισ. ευρώ που θα δημιουργούσαν ένα αιολικό δυναμικό 4.000MW, χωρίς τα οποία είναι αδύνατος ο στόχος για διείσδυση των ΑΠΕ μέχρι το 2020 σε ποσοστό 20%», είναι το επιχείρημα των επενδυτών.
Τι προβλέπει η «επίμαχη» ρύθμιση
Στο ενημερωτικό που έδωσε χθες η υπουργός αναφέρονται συγκεκριμένα τα εξής : «Ειδικά για τα θαλάσσια αιολικά πάρκα, που είναι μια νέα και ανώριμη αγορά, προβλέπεται ο στρατηγικός σχεδιασμός της χωροθέτησης των εγκαταστάσεων και η προκήρυξη δημόσιου διαγωνισμού για την κατασκευή και την εκμετάλλευσή τους. Διασφαλίζεται έτσι αφ’ ενός ο βέλτιστος ενεργειακά, περιβαλλοντικά και εθνικά σχεδιασμός και η μεγιστοποίηση των ωφελειών για την εθνική οικονομία και την ελληνική κοινωνία. [Άρθρο 6]. Προϋπόθεση για την ανάπτυξη αυτή, σύμφωνα με τις οδηγίες της Ε.Ε., είναι η ανάπτυξη στρατηγικών περιβαλλοντικών μελετών που θα χωροθετούν τις θέσεις των θαλάσσιων πάρκων, ενώ παράλληλα είναι απαραίτητη η διασφάλιση της ασφάλειας των θαλάσσιων μεταφορών αλλά και της εθνικής ασφάλειας της χώρας. Η κυβέρνηση επέλεξε το μοντέλο που έχουν ακολουθήσει και άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Μ. Βρετανία, η Πορτογαλία. Πιο συγκεκριμένα θα μεριμνήσει για την έκδοση αδειών εγκατάστασης θαλάσσιων αιολικών πάρκων, στο πλαίσιο του στρατηγικού σχεδιασμού, τις οποίες συνέχεια θα δημοπρατήσει, μέσω δημόσιων διαγωνισμών, στους οποίους θα συμμετέχουν ενδιαφερόμενοι επενδυτές»
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr