Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι το κοινό σχήμα των ομίλων Μυτιληναίου και Motoroil είναι πλέον σε θέση να απευθυνθεί σε τρίτο προμηθευτή, εκτός ΔΕΠΑ, προκειμένου να εισάγει στην ελληνική αγορά φορτίο φυσικού αερίου, κάτι το οποίο επιχείρησε να κάνει στις αρχές του έτους, χωρίς ωστόσο επιτυχία λόγω της απουσίας του κατάλληλου θεσμικού πλαισίου. Πηγές από τον όμιλο Μυτιληναίου αναφέρουν ότι κάτι τέτοιο δεν θα αργήσει να γίνει, πόσο μάλλον τώρα που το νομικό πλαίσιο έχει ολοκληρωθεί, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι η θέση του ενδυναμώνεεται μετά και την εξαγορά του ποσοστού της Endesa στην ελληνική αγορά.
Ο κώδικας που εγκρίθηκε σήμερα θέτει τους κανόνες με βάση τους οποίους θα πραγματοποιείται η πρόσβαση στο εθνικό σύστημα αγωγών όλων των προμηθευτών ή και καταναλωτών αερίου, που θα θελήσουν να καλύψουν τις ανάγκες τους, επιλέγοντας άλλον προμηθευτή εντός και εκτός Ελλάδος.
Σημειώνεται ότι δεν έχει περάσει πολύς καιρός, από την πρώτη αποτυχημένη απόπειρα εισόδου στην ελληνική αγορά ιδιωτικού φορτίου υγροποιημένου αερίου (LNG), η εκφόρτωση του οποίου «σκόνταψε» στην άρνηση του ΔΕΣΦΑ να υπογράψει τη σχετική σύμβαση με τους ιδιώτες επενδυτές ομίλους Μυτιληναίο και Βαρδινογιάννη, επικαλούμενος, ακριβώς, την απουσία του σχετικού κώδικα.
Τι καθορίζει ο κώδικας
Μεταξύ των άλλων, ο κώδικας καθορίζει τον τρόπο με τον οποίο θα δεσμεύεται η δυναμικότητα στις εγκαταστάσεις της Ρεβυθούσας, καθώς επίσης το πως θα γίνονται οι συμβάσεις μεταφοράς μεταξύ ΔΕΣΦΑ και χρηστών, διάρκειας από μία ημέρα μέχρι μακροχρόνιες ανάλογα με τις ανάγκες τους και τη διαθέσιμη δυναμικότητα του ΕΣΦΑ.
Ακόμη θεσπίζονται λεπτομερείς κανόνες που διέπουν την απελευθέρωση δυναμικότητας σε σημεία εξόδου ή εισόδου του ΕΣΦΑ, για την εξυπηρέτηση καταναλωτών οι οποίοι επιθυμούν να αλλάξουν προμηθευτή, ή να προμηθευτούν οι ίδιοι φυσικό αέριο για την κάλυψη του συνόλου ή μέρους των αναγκών τους.
Επίσης επιβάλλεται η υποχρέωση επαύξησης της δυναμικότητας σε σημεία εισόδου ή και εξόδου, όταν η υφιστάμενη δυναμικότητα δεν επαρκεί για την τροφοδοσία νέων καταναλωτών φυσικού αερίου, ενώ θεσπίζεται διαδικασία επίλυσης διαφορών, οι οποίες μπορεί να προκύψουν μεταξύ του ΔΕΣΦΑ και των Χρηστών του ΕΣΦΑ, κ.ά.
Τι ισχύει για την πρόσβαση τρίτων στις εγκαταστάσεις της Ρεβυθούσας
Ειδικότερα, για την πρόσβαση στις εγκαταστάσεις Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (ΥΦΑ), σύμφωνα με τον κώδικα, προβλέπονται τα εξής :
- Η κατάρτιση και δημοσιοποίηση ετήσιου και κυλιόμενου μηνιαίου Προγράμματος Εκφόρτωσης Πλοίων ΥΦΑ, ώστε να είναι σε κάθε στιγμή δυνατή η εκτίμηση από τους ενδιαφερόμενους προμηθευτές της δυνατότητας εκφόρτωσης φορτίων, ακόμη και σε μεμονωμένη βάση (spot).
- Η θέσπιση λεπτομερών κανόνων χρήσης της εγκατάστασης ΥΦΑ και ιδιαίτερα του χώρου προσωρινής αποθήκευσης και της δυναμικότητας αεριοποίησης, ώστε να παρέχεται σε όλους τους ενδιαφερόμενους η δυνατότητα πρόσβασης σε αυτή, ακόμη και σε μεμονωμένη βάση (spot).
- Η παροχή στους χρήστες της δυνατότητας της μεταξύ τους ανταλλαγής προσωρινού αποθηκευτικού χώρου, ποσοτήτων ΥΦΑ και δυναμικότητας αεριοποίησης, ώστε να μεγιστοποιείται η ευελιξία χρήσης της εγκατάστασης, χωρίς να τίθεται σε αμφιβολία η δυνατότητα εξυπηρέτησης των τυχόν μακροχρόνιων συμβάσεων προμήθειας, ή να μειώνεται η δυνατότητα του ΔΕΣΦΑ για την παροχή των υπηρεσιών κοινής ωφέλειας που του έχουν ανατεθεί.
Επίσης θέτει τις βάσεις για τη μετεξέλιξη του ελληνικού συστήματος αερίου σε «πύλη εισόδου» για τις χώρες της ΝΑ Ευρώπης και την καθιέρωσή της ως κρίκου του «νοτίου διαδρόμου» αερίου της Ε.Ε.
Γιώργος Φιντικάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr