Ενα ''κλειστό κύκλωμα'' θα διασύνδεει στην ουσία τα δίκτυα φυσικού αερίου των παραπάνω χωρών, με στόχο σε συνθήκες κρίσης παρόμοιας με εκείνης του περασμένου Ιανουαρίου μεταξύ της Ρωσίας και της Ουκρανίας, να διασφαλίζει την ενεργειακή μας ασφάλεια, όπως ανέφερε χθες ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Χατζηδάκης. Στο πλαίσιο αυτό, τα δίκτυα Ελλάδας-Βουλγαρίας, Βουλγαρίας-Ρουμανίας και Ρουμανίας-Ουγγαρίας θα συνενωθούν σε ένα, μέσω της δημιουργίας τριών μικρών επιμέρους αγωγών (που χρηματοδοτεί η Ε.Ε.), όπως ο Κομοτηνή- Στάρα Ζαγόρα (168,5 χλμ), το μνημόνιο για την κατασκευή του οποίου υπεγράφη τη Δευτέρα. Τα έργα που θα συνδέουν το δίκτυο Βουλγαρίας-Ρουμανίας θα είναι 15 χλμ, και Ρουμανίας-Ουγγαρίας 110χλμ.
Το ιστορικό και οι Βρυξέλλες
Το χειμώνα μετά την Ρωσο-Ουκρανική διένεξη για το αέριο, οι Βρυξέλλες αποφάσισαν να χρηματοδοτήσουν κάποιους αγωγούς διασύνδεσης μεταξύ διαφόρων κρατών, (intercconectors) προκειμένου να ενισχύσουν την ενεργειακή τους ασφάλεια σε ενδεχόμενη νέα κρίση. Αρχικά τα επιμέρους αυτά έργα, ήταν ξεκομμένα μεταξύ τους, αλλά με πρωτοβουλία της Ελλάδας ξεκίνησαν προ μηνών επαφές με τις κυβερνήσεις του Βουκουρεστίου και της Σόφιας ώστε τα δίκτυα και των τριών χωρών να διασυνδεθούν σε ένα ενιαίο. Την Τρίτη υπεγράφη το μνημόνιο με τη Βουλγαρία και την ίδια ημέρα επήλθε συμφωνία με τη Ρουμανία (διαθέτει σημαντικά δικά της κοιτάσματα αερίου), για τη συνένωση του δικτύου της με τη Βουλγαρία και την Ουγγαρία, σκέψη που εξετάζεται θετικά και από την τελευταία.
Διπλής κατεύθυνσης
Ο ενιαίος αυτός αγωγός θα είναι διπλής κατεύθυνσης : Εμείς για παράδειγμα θα μπορούμε να παίρνουμε αέριο από τους Ρουμάνους αξιοποιώντας τους αποθηκευτικούς τους χώρους, και εκείνοι θα έχουν τη δυνατότητα να αξιοποιούν τις δικές μας δυνατότητες της Ρεβυθούσας, καθώς και μελλοντικά του νέου LNG τερματικού σταθμού στην Καβάλα. Έτσι, μέσω της Ρουμανίας ή της Βουλγαρίας, η Ελλάδα θα μπορεί να πουλάει αέριο π.χ. στην Ουγγαρία. ’λλωστε δείγμα της σημασίας του νέου αυτού σχεδίου, είναι και το γεγονός ότι στον Ελληνο-Βουλγαρικό αγωγό Κομοτονή- Στάρα Ζαγόρα συμμετέχει και η ιταλική Edison, που μέσω της εταιρείας Posidon προωθεί μαζί με τη ΔΕΠΑ την υποβρύχια διασύνδεση Ελλάδας-Ιταλίας. Το όλο έργο δεν είναι άσχετο με τον Τουρκο-Ελληνο-Ιταλικό αγωγό (ITGI) , του οποίου στην ουσία θα αποτελεί προέκταση προς το Βορρά αφού θα συνδέεται μαζί του στη Στάρα Ζαγόρα , μέσω του ελληνο-βουλγαρικού δικτύου.
Ο Ενεργειακός
[email protected]
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr