Το ποσό των 1,9 δισεκατομμυρίων ευρώ θέλει να συγκεντρώσει η κυβέρνηση από τα νέα φορολογικά μέτρα. Από αυτά, περισσότερα από τα μισά, θέλει η κυβέρνηση να τα μαζέψει από την τακτοποίηση των ημιυπαίθριων χώρων. Το ερώτημα είναι το εξής: Θα το επιτρέψει αυτό το Συμβούλιο της Επικρατείας; Η τακτοποίηση, ισοδυναμεί με αύξηση του συντελεστή δόμησης κάτι το οποίο απαγορεύεται ρητώς από τον νόμο. Αν επιβεβαιωθούν οι εκτιμήσεις όσων θεωρούν ότι το θέμα θα μπλοκάρει στο ΣτΕ, η κυβέρνηση θα βρεθεί αντιμέτωπη με ένα ακόμη βατερλώ αντίστοιχο με το ΕΤΑΚ.
Με τα αυτοκίνητα τι θα γίνει; Η κυβέρνηση στέλνει αντιφατικά μηνύματα στην αγορά. Από τη μία μειώνει το τέλος ταξινόμησης, μέτρο που ευνοεί κυρίως τους αγοραστές αυτοκινήτων μεγάλου κυβισμού. Από την άλλη επιβάλλει άλλο έναν φόρο. Και το ερώτημα είναι το εξής: Πως θα αντιδράσει η αγορά των αυτοκινήτων μετά τον Αύγουστο όταν θα τελειώσουν τα φορολογικά «δώρα» με τα τέλη ταξινόμησης. Ο κίνδυνος για κατακόρυφη πτώση στις πωλήσεις είναι ορατός.
Στα κινητά τηλέφωνα, η αύξηση του φόρου, δεν έρχεται και στην καλύτερη συγκυρία. Από τις αρχές του χρόνου, οι εταιρείες του κλάδου καταγράφουν μείωση στην κατανάλωση τηλεπικοινωνιακού χρόνου. Αν αυτή η τάση ενισχυθεί τότε τα πρόσθετα έσοδα από την αύξηση του συντελεστή, θα χαθούν από τη μείωση του τζίρου.
Τα πρόσθετα μέτρα που ανακοίνωσε ο κ. Παπαθανaσίου είναι τα εξής:
- Ετήσια τέλη κυκλοφορίας για τα σκάφη αναψυχής άνω των 10 μέτρων και για τα ιστιοπλοϊκά άνω των 15 που ελλιμενίζονται σε ελληνικούς λιμένες. Τα τέλη διαμορφώνονται κλιμακωτά ανάλογα με το μήκος τους σκάφους και αν πρόκειται για μηχανοκίνητο ή ιστιοφόρο. Υποχρέωση καταβολής τελών έχουν όλα τα σκάφη ιδιωτικά και επαγγελματικά που ανήκουν είτε σε φυσικά πρόσωπα είτε σε εταιρείες ελληνικές ή ξένες εφόσον είναι νηολογημένα ή ελλιμενίζονται στην Ελλάδα από 1ης 1/09. Οι σχετικές λεπτομέρειες την επόμενη εβδομάδα, όταν θα κατατεθεί η σχετική τροπολογία.
- Εφάπαξ έκτακτη εισφορά στους ιδιοκτήτες σκαφών αναψυχής με τους ίδιους όρους και προϋποθέσεις που ισχύουν για την επιβολή του τέλους κυκλοφορίας. Θα υπολογίζεται με βάση το μήκος του σκάφους και με κλιμακωτή αύξηση. Λεπτομέρειες θα δημοσιοποιηθούν με την κατάθεση της σχετικής τροπολογίας.
- Επιβάλλεται ετήσιος ειδικός φόρος υπέρ του Δημόσιου στα επιβατικά αυτοκίνητα μεγάλου κυβισμού, από τα 1929 κυβικά και πάνω, κλιμακωτά. Αναμενόμενα έσοδα 80 εκατ. ευρώ. Όσα απαλλάσσονται από καταβολή τελών κυκλοφορίας, απαλλάσσονται και από το νέο φόρο.
- Αυξάνεται ο ειδικός φόρος κατανάλωσης της βενζίνης, από 359 ευρώ σε 410 ευρώ το χιλιόλιτρο. Η συνολική αύξηση στη λιανική τιμή θα είναι περίπου 6 λεπτά το λίτρο. Τα έσοδα αναμένεται να ανέλθουν σε 200 εκατ. ευρώ.
- Αναπροσαρμόζεται ο τρόπος υπολογισμού των τελών συνδρομητών κινητής τηλεφωνίας. Ο νέος τρόπος επιβαρύνει περισσότερο αυτούς που κάνουν μεγάλη χρήση του κινητού: Έως 50 ευρώ το τέλος θα είναι 12%, από 50 έως 100 ευρώ το τέλος θα είναι 15%, από 100 έως 150 ευρώ 18% και πάνω από 150 ευρώ 20%. Επίσης, επιβάλλεται τέλος 12% στα καρτοκινητά επί της αξίας του χρόνου ομιλίας. Αναμένονται έσοδα 140 εκατ. ευρώ.
- Καταργείται το αφορολόγητο όριο στα κέρδη από λαχεία, λαχειοφόρες ομολογίες, αγορές, παιχνίδια που προκύπτουν από κληρώσεις που γίνονται στην Ελλάδα και τα κέρδη από κάθε είδους στοιχήματα προκαθορισμένης ή μη απόδοσης που γίνονται στην Ελλάδα. Επίσης, φόρος 10% στα αμοιβαία ιπποδρομιακά στοιχήματα που μέχρι σήμερα δεν φορολογούνταν και αυξάνεται σε 10% ο φόρος στα κέρδη των παιχνιδιών που φορολογούνται σήμερα με 5% ώστε να υπάρχει ενιαίος συντελεστής φορολογίας.
- Ρυθμίζεται το θέμα των ημιυπαίθριων χώρων. Οι λεπτομέρειες θα ανακοινωθούν από το ΥΠΕΧΩΔΕ
- Περιορίζεται η διεθνής αναπτυξιακή βοήθεια που καταβάλλει η χώρα μας για το 2009 κατά 120 εκατ ευρώ.
Οι αυξήσεις σε τσιγάρα και ποτά μπήκαν τελικά στο «συρτάρι».
Θάνος Τσίρος
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr