- Το πρώτο σενάριο προβλέπει την είσοδο του αγωγού στο ελληνικό έδαφος από τη Βουλγαρία από τη θέση Στρυμονοχώρι του νομού Κιλκίς. Σε μια τέτοια περίπτωση, η απόστασή του μέχρι τις ακτές της Θεσπρωτίας απ' όπου και θα συνδέεται με το υποβρύχιο τμήμα για Ιταλία, είναι 350-370 χλμ, το δε κόστος στα 300-500 εκ. ευρώ.
- Το δεύτερο και ακριβότερο σενάριο προβλέπει είσοδό του από τη Βουλγαρία στη Κομοτηνή, οπότε η απόσταση ως τα παράλια της Θεσπρωτίας θα είναι περίπου 650 χλμ λίγο μεγαλύτερη απ ότι το σκέλος του TGI- το δε κόστος θα ανέλθει μέχρι και στο 1 δισ. ευρώ.
Ενδιαφέρον έχουν και μερικά άλλα στοιχεία που έγιναν γνωστά χθες γύρω από τον αγωγό :
- Χωρητικότητα : Το μίνιμουμ της χωρητικότητας του ελληνικού τμήματος θα είναι 5 δισ. κυβικά μέτρα, εκ των οποίων τα 2 δισ. κ.μ. θα τα παρακρατεί η Ελλάδα για τις δικές της ανάγκες.
- 30/5/2009: Μέχρι τότε θα πρέπει να έχει ιδρυθεί η μικτή εταιρεία.
- 30/9/2009 : Ως τότε θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η μελέτη σκοπιμότητας, ενώ για το σύνολο του έργου θα πρέπει να έχει γίνει ως το 2011.
- μέσα 2010: Μέχρι τότε η Gazprom θα πρέπει να συγκεντρώσει τις μελέτες σκοπιμότητας που θα έχουν εκπονήσει όλες οι εταιρείες των χωρών που συμμετέχουν στο έργο.
- Τιμές μέταλλου : Σε σημερινά κόστη μπορεί το έργο να αποδειχθεί φθηνότερο των προβλέψεων, αφού λόγω της κρίσης οι τιμές στα μέταλλα έχουν υποχωρήσει κατά 20%-30% από πέρυσι.
- Έδρα της μικτής Ελληνο-Ρωσικής εταιρείας : Η Αθήνα , αν και αρχικά η Ρωσική πλευρά ήθελε να είναι στην Ελβετία.
Δεν αποκλείεται συνένωση ITGI- South Stream ...
Αναφορικά με τον Ελληνο-Τουρκο-Ιταλικό αγωγό, αν και είναι ξεχωριστός αγωγός από τον South Stream, κανείς δεν μπορεί να αποκλείσει ότι κάποια τμήματά τους τελικώς θα συνενωθούν, όπως θέλουν κάποια σενάρια. Αυτό θα γίνει εφόσον τελικά η Μόσχα συμφωνήσει με το Αζερμπαιτζάν να αγοράσει το φυσικό του αέριο, στερώντας δηλαδή παράλληλα τους δύο αγωγούς Nabucco και Τουρκίας- Ελλάδας-Ιταλίας (ITGI) από το μοναδικό διαθέσιμο καύσιμο που θα τους έκανε βιώσιμους. Σε μια τέτοια περίπτωση ο αγωγός Τουρκίας- Ελλάδας- Ιταλίας (ΤGΙ) θα λειτουργήσει, μεταφέροντας αζέρικο αέριο που θα του το... προμηθεύουν οι Ρώσοι.
Ο Ενεργειακός
energiakos@reporter.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr