Όπως τόνισε η ανάπτυξη των θαλάσσιων αιολικών πάρκων είναι το επόμενο μεγάλο βήμα και η μεγάλη πρόκληση για τη χώρα μας, ώστε να συμπληρώσουμε το ενεργειακό μας μίγμα με το αντίστοιχο ποσοστό με τα φ/β και αιολικών πάρκων το οποίο θα επιτρέψει την ουσιαστική εξισορρόπηση της συνεισφοράς των ΑΠΕ σε όλη τη διάρκεια της ημέρας και όχι μόνο τις ώρες της ηλιοφάνειας.
Σημείωσε, δε, ότι μέχρι τώρα ανάπτυξη των αιολικών πάρκων έχει γίνει χωρίς κεντρικό σχεδιασμό ενώ έχουμε και περιορισμένη έκταση στην οποία μπορούν να αναπτυχθούν και για αυτό πρέπει να επεκταθούμε στον θαλάσσιο χώρο. “Όλο το εγχείρημα αποτελεί μια εθνική στρατηγική προτεραιότητα καθώς από τη μια είναι απολύτως απαραίτητο για να εξασφαλίσουμε την μεσοπρόθεσμη αποτελεσματικότητα των ΑΠΕ δηλαδή την οικονομική βιωσιμότητά τους και αφετέρου γιατί αποτελεί ένα αναπτυξιακό πρώτο βήμα με συνολικές επενδύσεις που εκτιμώνται μεταξύ 7,5 και 11 δισ. ευρώ ως το 2032”.
Δεν παρέλειψε να τονίσει ότι τα τελευταία τρία χρόνια έχει γίνει μια αξιέπαινη προσπάθεια για να χωροθετηθούν με κανόνες και με σαφής προσδιορισμούς οι θαλάσσιες περιοχές στις οποίες θα αναπτυχθούν τα έργα.
Επίσης, στο φόντο και των επικείμενων κινήσεων ενημέρωσης της κοινής γνώμης, τόνισε, ότι το αναπτυξιακό βήμα αυτό, δίνει τη δυνατότητα να αναπτύξει και μια παράλληλη εφοδιαστική αλυσίδα, από την οποία μπορεί να προκύψει ένας σημαντικός αριθμός νέων θέσεων εργασίας και θα ανοίξει και τις προοπτικές για εξαγωγές.
Ειδικότερα, τόνισε ότι με την ανάπτυξη των θαλάσσιων αιολικών πάρκων, αξιοποιούμε δύο σημαντικά στρατηγικά πλεονεκτήματα της χώρας, το καλύτερο θαλάσσιο αιολικό δυναμικό στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου και τις κρίσιμες απαραίτητες βάσεις που διαθέτει για την ανάπτυξη εγχώριας εφοδιαστικής αλυσίδας. “Ο συνδυασμός οικονομικά αποδοτικών έργων με παράλληλη μείωση του κόστους μέσα από την ανάπτυξη τοπικής εφοδιαστικής αλυσίδας, προσελκύουν ενδιαφέρον επενδυτικό ενδιαφέρον περιφερειακά. Θέλουμε να εργαστούμε ώστε η χώρα μας να αναπτύξει μεγαλύτερη παραγωγική δυνατότητα από τις εθνικές της ανάγκες, ώστε να μπορέσει να τροφοδοτήσει και γειτονικές χώρες με καθαρή πράσινη ενέργεια και φυσικά να προσελκύσουμε νέες επενδύσεις είτε σε υπάρχουσες βιομηχανικές μονάδες που διαπρέπουν στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα, αλλά και να ενισχύσουμε τα ναυπηγεία και τα λιμάνια μας και να δημιουργηθεί και ένας στόλο από ειδικά σκάφη που υποστηρίξουν την ανάπτυξη και τη συντήρηση αυτών των έργων, από την ελληνική ναυτιλία”.
Οι δυσκολίες
Πάντως στο ίδιο συνέδριο εκπρόσωποι της αγοράς κατέγραψαν, τις δυσκολίες του εγχειρήματος των offshore αιολικών πάρκων σκιαγραφούν οι εταιρείες που σχεδιάζουν να αναπτύξουν την αντίστοιχη τεχνολογία. «Ο δρόμος είναι δύσκολος, καθώς είμαστε οι πρώτοι που το επιχειρούμε. Το τελευταίο έτος έχουμε συζητήσει, συμβουλευτεί και εισηγηθεί σε τουλάχιστον τέσσερα υπουργεία, καθώς και σχεδόν σε όλες τις υπηρεσίες και δημόσιους φορείς που σχετίζονται με αυτά τα έργα, για το πώς θα τα προχωρήσουμε από αδειοδοτική και περιβαλλοντική πλευρά.
Αντιμετωπίζουμε κάποιες φοβικές αντιδράσεις, καθώς δεν υπάρχει προηγούμενη εμπειρία από την πλευρά τους και περιμένουν κατευθύνσεις από την κεντρική διοίκηση. Αυτό ισχύει και για τις αποκεντρωμένες και τοπικές αρχές» σημείωσε χθες ο κ. Αλέξανδρος Καρυωτάκης επικεφαλής στρατηγικής νέων τομέων ενέργειας της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή. Η εταιρεία αναμένεται να συμπράξει με τη Motor Oil για να τρέξει ένα από τα πρώτα πιλοτικά έργα σταθερής βάσης (η άλλη είναι η ΔΕΗ) συνολικής ισχύος 600 MW που θα αναπτυχθούν στην περιοχή της Αλεξανδρούπολης.
Η ταρίφα
«Το συγκεκριμένο έργο το αναπτύσσουμε εδώ και 15 χρόνια και έφτασε η ώρα να κάνουμε το πρώτο βήμα στην Ελλάδα, να βρέξουμε τα πόδια μας» είπε χθες ο κ. Καρυωτάκης τονίζοντας ότι η εταιρεία είναι πολύ κοντά να αποφασίσει αν τα έργα θα εγκατασταθούν στην Αλεξανδρούπολη, στη Σαμοθράκη ή και στα δύο σημεία. Σύμφωνα με τα όσα δήλωσε στο συνέδριο του ΙΕΝΕ, στέλεχος της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή μέχρι το τέλος του 2025 θα υπάρχει ξεκάθαρη εικόνα για τις προθέσεις της Κομισιόν σχετικά με τη χρηματοδότηση μέσω ταρίφας.
Επίσης ο κ. Μικέλης Χατζηγάκης διευθύνων σύμβουλος της Hexicon Power. ανέφερε ότι είναι θετική εξέλιξη, η έγκριση της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ), που ίσως επαναφέρει το πρόγραμμα σε τροχιά. Ωστόσο, το πρόγραμμα όπως είπε καθυστέρησε 10 χρόνια μέχρι να εγκριθεί το σχετικό νομοσχέδιο, και τώρα αντιμετωπίζει νέα καθυστερήσεις. Η εφοδιαστική αλυσίδα παραμένει επίσης ένα σοβαρό ζήτημα, καθώς δεν έχει γίνει σχεδόν καμία πρόοδος. Βλέπω ανέφερε ο κ. Χατζηγάκης έναν διπλό κίνδυνο: αφενός, όσο καθυστερούμε, τόσο μεγαλύτερη είναι η πιθανότητα να επηρεαστεί όλο το χρονοδιάγραμμα των υπεράκτιων πάρκων. Αφετέρου, υπάρχει ο κίνδυνος να μας προλάβουν άλλες χώρες, όπως η Ιταλία και η Τουρκία, οι οποίες αναπτύσσουν τις δικές τους εφοδιαστικές αλυσίδες και ενδεχομένως να αποκτήσουν «πελατεία» και να προσφέρουν εξοπλισμό πιο οικονομικά.
Η ανάπτυξη της δέσμευσης άνθρακα
Παράλληλα ο κ. Στεφάτος εστίασε στην ευκαιρία που αναδεικνύεται παράλληλα στην Ελλάδα σε σχέση με την αποθήκευση διοξειδίου του άνθρακα. Όπως είπε, όντως η Ελλάδα μπορεί να γίνει η "Δανία της Μεσογείου" σε σχέση με τη δέσμευση και αποθήκευση άνθρακα, καθώς, ήδη, οι ελληνικές εταιρείες έχουν εξασφαλίσει κονδύλια για τη δέσμευση και αποθήκευση 3,5 εκ. τόνων διοξειδίου του άνθρακα. "¨Είμαστε δεύτεροι στην Ευρώπη πίσω από τη Γερμανία που έχει εξασφαλίσει κονδύλια για 4,5 εκ. τόνους το χρόνο" τόνισε και συμπλήρωσε: “Η Ελλάδα επέδειξε γρήγορα αντανακλαστικά, όταν το 2021 συμπεριέλαβε τη χρηματοδότηση της μετατροπής των εξαντλημένων κοιτασμάτων του Πρίνου στην Καβάλα σε μόνιμες αποθήκες διοξειδίου του άνθρακα, εξασφαλίζοντας 150 εκ. μέσω του Ταμείου Ανθεκτικότητας και Ανάπτυξης για να μπορέσει αυτό το έργο να γίνει πράξη. Το κρίσιμο αυτό έργο εκτιμάμε ότι θα μας δώσει τη δυνατότητα να αποθηκεύουμε 3 εκ. τόνους διοξειδίου του άνθρακα κάθε χρόνο. Γιατί υπάρχουν βιομηχανίες στην Ελλάδα που δεν έχουν εναλλακτικές λύσεις ώστε να μειώσουν τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και η αποθήκευση άνθρακα είναι απαραίτητη για να κρατήσουμε τη δραστηριότητά τους στη χώρα” τόνισε.
Σημείωσε χαρακτηριστικά, ότι σε οι πράσινες τεχνολογίες, όπως το CCS, έχουν αναπτυχθεί από χώρες με εξορυκτική παράδοση, όπως η Δανία, η Νορβηγία η Μ. Βρετανία και τόνισε ότι η Ελλάδα “Η Ελλάδα ένα κοίτασμα είχε και το αξιοποίησε και προχωρά την επένδυση. Το σημαντικό είναι το έργο να προχωρήσει εντός .χρονοδιαγράμματος και εντός προϋπολογισμού”, πρόσθεσε ο κ. Στεφάτος. Το νέο μεγάλο έργο της ΕΔΕΥΕΠ για τη συλλογή και διανομή υγροποιημένου διοξειδίου του άνθρακα σε αποθήκες του εξωτερικού
Όπως είπε ο κ. Στεφάτος επί τάπητος, επίσης, είναι ένα νέο σχέδιο από την ΕΔΕΥΕΠ για ένα ακόμα μεγαλύτερο έργο, το οποίο θα εξασφαλίζει σε επίπεδο εθνικού σχεδιασμού επιπλέον δυνατότητα δέσμευση και αποθήκευσης που θα απαιτηθεί τόσο από ελληνικές βιομηχανίες όσο και από βιομηχανίες γειτονικών χωρών. “Μόνο έτσι θα εξασφαλίσουμε ότι η χώρα μας θα έχει εκμεταλλευτεί ορθά την πρωτοπορία της στον τομέα αυτό ώστε να μεγιστοποιήσει τα οφέλη. Κάτι τέτοιο θα είναι σύντομα εφικτό γιατί είναι Έλληνες ιδιοκτήτες που πρωτοστατούν στη ναυπήγηση δεξαμενόπλοιων για τη μεταφορά υγροποιημένου διοξειδίου του άνθρακα”.
Στο εξωτερικό
Αξίζει, δε, να σημειωθεί ότι υπάρχει ήδη ένα σχέδιο για κεντρική συλλογή και διανομή υγροποιημένου διοξειδίου του άνθρακα σε μεγαλύτερες αποστάσεις και τρίτον γειτονικές χώρες όπως η Αίγυπτος και η Ρουμανία είναι θετικές στο ενδεχόμενο συνεργασίας για τη διάθεση των επιπλέον αποθηκευτικών χώρων που θα χρειαστούν.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr