Ουσιαστικά, επισημαίνει την ανάγκη άμεσης δράσης για την αποτροπή βύθισης του εν λόγω πλοίου, κάτι που θα σημάνει μια άνευ προηγουμένου οικολογική καταστροφή. Το όλο θέμα βέβαια, πέρα από την οικολογική διάσταση, έχει και εθνική, καθώς καλείται η χώρα μας, με τη μεγαλύτερη εμπορική ναυτιλία στον κόσμο, να ενεργοποιήσει μηχανισμούς, αποδεικνύοντας ότι όπου υπάρχει ελληνική σημαία προστατεύει και εμπεδώνει όρους σεβασμού του διεθνούς δικαίου, αλλά και των αρχών ασφαλούς ναυσιπλοιας και προστασίας του περιβάλλοντος.
Επίσης αποτελεί πεδίο για να καταδείξει ότι η χώρα είναι παράδειγμα ήπιας ισχύος σε ένα πεδίο όπως η ναυτιλία, όπου έχει ζωτικά συμφέροντα. Προφανώς η ζώνη είναι «διακεκαυμένη», αλλά θα πρέπει να ενεργοποιηθεί μια διαδικασία πρωτοβουλιών με πιθανή ρυμούλκηση σε ασφαλές μέρος, κάτι που θα φέρει λύση.
Παράλληλα και πάλι με αφορμή το συμβάν σε ένα τόσο μεγάλο πλοίο, καταδεικνύεται η ανάγκη για ασφάλεια αυτών των πλοίων σε λιμάνια κτλ, με την ύπαρξη κατάλληλων σκαφών ρυμούλκησης ή πυρόσβεσης με σημαντική ελκτική δύναμη ή και δύναμη πυρόσβεσης, όπως άλλωστε έχει προωθήσει το τελευταίο Π.Δ. 83/2022.
Σημειώνεται ότι το υπουργείο Εξωτερικών των ΗΠΑ, καλώντας σε διεθνή συνεργασία, προειδοποίησε από το Σάββατο (24/08) για το ενδεχόμενο πιθανής μεγάλης οικολογικής καταστροφής στην Ερυθρά Θάλασσα μετά την επίθεση των ανταρτών Χούθι εναντίον δεξαμενόπλοιου στα ανοικτά των ακτών της Υεμένης.
Το Sounion, υπό ελληνική σημαία, ιδιοκτησίας Δ. Διαμαντίδη, χτυπήθηκε την Τετάρτη ανοιχτά του λιμένα Χοντάιντα, που ελέγχουν οι αντάρτες. Οι Χούθι, που πρόσκεινται στο Ιράν, ανέλαβαν την ευθύνη για την επίθεση με drones και πυραύλους εναντίον του δεξαμενόπλοιου. Την Παρασκευή, η βρετανική υπηρεσία ασφάλειας της ναυσιπλοΐας UKMTO, ανέφερε πως παρατηρήθηκαν τρεις πυρκαγιές πάνω στο σκάφος, ενώ οι Χούθι έδωσαν στη δημοσιότητα μέσω ιστότοπων κοινωνικής δικτύωσης βίντεο που εικόνιζε τρεις εκρήξεις.
Σύμφωνα με το υπουργείο Ναυτιλίας της Ελλάδας, το Sounion μετέφερε στην Κόρινθο 150.000 τόνους αργού πετρελαίου που φόρτωσε στο λιμάνι της Βασόρας, στο Ιράκ.
«Οι συνεχιζόμενες επιθέσεις των Χούθι απειλούν να οδηγήσουν στη διαρροή ενός εκατομμυρίου βαρελιών πετρελαίου στην Ερυθρά Θάλασσα, ποσότητα τετραπλάσια από αυτή της καταστροφής του Exxon Valdez», προειδοποίησε το Σάββατο ο εκπρόσωπος του Στέιτ Ντιπάρτμεντ, Μάθιου Μίλερ, με ανακοίνωση Τύπου που έδωσε στη δημοσιότητα.
Αναφερόταν σε μια από τις χειρότερες περιβαλλοντικές καταστροφές στην ιστορία των ΗΠΑ, όταν είχε ναυαγήσει δεξαμενόπλοιο στα ανοιχτά της Αλάσκας, το 1989. «Ενώ το πλήρωμα απομακρύνθηκε εσπευσμένα, οι Χούθι μοιάζουν αποφασισμένοι να βυθίσουν το σκάφος και το φορτίο του στη θάλασσα», υπογράμμισε ο κ. Μίλερ. Το πλήρωμα του Sounion, αποτελούμενο από 23 υπηκόους Φιλιππίνων και δυο υπηκόους Ρωσίας, διασώθηκε από σκάφος της αποστολής Ασπίδες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η ευρωπαϊκή αποστολή προειδοποίησε την Πέμπτη πως το σκάφος, που είναι πλέον ακυβέρνητο, εγείρει «κίνδυνο για τη ναυσιπλοΐα και το περιβάλλον».
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr