Ο λόγος για τις δυνατότητες πυρόσβεσης, χερσαίες και θαλάσσιες, σε λιμάνια, που πλέον φιλοξενούν από πολυτελή γιοτ, μέχρι γιγαντιαία κρουαζιερόπλοια και πλοία εμπορευματοκιβωτίων. Στις δύο τελευταίες περιπτώσεις καταλυτική ήταν η άμεση ενεργοποίηση από τη θάλασσα, σύγχρονων ρυμουλκών με επαυξημένες δυνατότητες πυρόσβεσης, κλάσης 1, με αυκημένβ καμπύλη εκτίνακης ύδατος και βέβαια όγκου.
Πάντως στο κλάδο των ρυμουλκών, όπου δραστηριοποιούνται δυο Ενώσεις καταγράφονται αντίθετες απόψεις για το Π.Δ. για το οποίο και ήδη έχει ξεκινήσει μια εκ νέου διαβούλευση από το Ναυτικό Επιμελητήριο, κάτι που έχει συναντήσει την έντονη κριτική της Ελληνικής Ένωση Πλοιοκτητών Ρυμουλκών Ναυαγοσωστικών Αντιρρυπαντικών Πλοίων Υποστήριξης Υπεράκτιων Εγκαταστάσεων .
Σημειώνεται ότι η Ελληνική Ένωση Πλοιοκτητών Ρυμουλκών Ναυαγοσωστικών Αντιρρυπαντικών Πλοίων Υποστήριξης Υπεράκτιων Εγκαταστάσεων ήταν αναφανδόν υπέρ της άμεσης εφαρμογής του ΠΔ που προβλέπει προϋποθέσεις για τα ρυμουλκά με αναβαθμισμένα συστήματα ασφαλείας και μεγαλύτερη ελκτική δύναμη, ένεκα των αναγκών της σύγχρονης ναυτιλίας. Μάλιστα έχει εκφράσει την ευαρέσκειά της για περιπτώσεις λιμένων που έχουν ολοκληρώσει τη σύνταξη κανονισμών στη βάση του Π.Δ. Από την άλλη πλευρά η Πανελλήνια Ένωση Πλοιοκτητών – Εφοπλιστών Ρυμουλκών & Ναυαγοσωστικών Πλοίων «Άγιος Νικόλαος» θεωρεί ότι θα πρέπει να δοθεί παράταση στην εφαρμογή του ΠΔ και να τροποποιηθεί και προς τούτο επικαλείται και σχετικές παρεμβάσεις του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος.
Οι διαφορετικές γνώμες
Να σημειωθεί ότι η Πανελλήνια Ένωση Πλοιοκτητών – Εφοπλιστών Ρυμουλκών & Ναυαγοσωστικών Πλοίων Αγ.Νικόλαος με ανακοίνωσή της, ασκεί κριτική στον Οργανισμό Λιμένος Βόλου που πρόσφατα εξέδωσε νέο κανονισμό. “Η σπουδή του Οργανισμού Λιμένα Βόλου ΑΕ να καταργήσει τον υφιστάμενο Κανονισμό με τον προτεινόμενο, συμπίπτει με την έλευση στο λιμάνι του Βόλου ενός νέου παρόχου, μη μέλους της Ένωσής μας, του οποίου το ρυμουλκό και μόνον αυτό πληροί συμπτωματικά (???) όλες τις προτεινόμενες από το νέο Κανονισμό προδιαγραφές” αναφέρει και σημειώνει ότι “ο αποκλεισμός των ρυμουλκών με ελκτική δύναμη κάτω των 30 τόνων, χωρίς αυτό να δικαιολογείται από το μέγεθος των πλοίων που εξυπηρετεί το λιμάνι, ενώ ούτε οι υπάρχουσες λιμενικές υποδομές μπορούν να εξυπηρετήσουν μεγαλύτερα πλοία. Τα δε κρουαζιερόπλοια διαθέτουν τόσο ισχυρά πρωραία ή και πρυμναία συστήματα ώθησης (bowthrusters), που οι πλοίαρχοι τους ούτε χρειάζονται, ούτε επιθυμούν, ούτε επιτρέπουν την ώθηση ή καθ’ οιονδήποτε τρόπο άμεση επαφή ρυμουλκών με το πλοίο τους. Τα ρυμουλκά απλώς συνοδεύουν!.
Το ΥΝΑ
Πάντως το Υπουργείο Ναυτιλίας και ο αρμόδιος Υπουργός Χρήστος Στυλιανίδης θέτει σε πρώτη προτεραιότητα της ασφάλειας στα λιμάνια, όπως άλλωστε δήλωσε και σε πρόσφατη επίσκεψή του στο Λιμενικό Τμήμα της Ακτής Τσελέπη στον Πειραιά. Χαρακτηριστικά, ο Υπουργός σημείωσε ότι “όπως έχει τονίσει και ο Πρωθυπουργός κατ’ επανάληψη, τα θέματα ασφάλειας και ειδικά στην ακτοπλοΐα, είναι μη διαπραγματεύσιμα. Δεν υπάρχει κανένα περιθώριο ανοχής. Αυτό ξεκινήσαμε από την αρχή και αυτό θα συνεχίσουμε”.
Αξίζει να σημειωθεί ότι με βάση πηγές του Υπουργείου Ναυτιλίας τόσο στο περιστατικό της Ζέας όσο και στην περίπτωση πυρκαγιάς σε κοντέινερ στο Πειραιά συμμετείχαν στη κατάσβεση με καθοριστικό ρόλο ρυμουλκά με σύγχρονο, πιστοποιημένο, ισχυρό σύστημα πυρόσβεσης, σύμφωνα με προδιαγραφές του ΠΔ 83/2022. Μάλιστα τονίζεται ότι ο κ. Στυλιανίδης έχει δώσει έμφαση στο ζήτημα αυτό για την εφαρμογή του ΠΔ 83/2022.
Υπενθυμίζεται, πάντως, ότι το Υπουργείο Ναυτιλίας, σε μιαν προσπάθεια να βελτιστοποιήσει τις ρυθμίσεις του ΠΔ αλλά και να
“ακούσει” προβληματισμούς μέρους του κλάδου για μη δυνατότητα έγκαιρης προσαρμογής προχώρησε σε νομοθετική ρύθμιση στη Βουλή με την οποία δίνεται μεν παράταση καθώς ορίζει ότι η προθεσμία συμμόρφωσης των ρυμουλκών στις απαιτήσεις του εν λόγω προεδρικού διατάγματος μετατίθεται στις 30/04/2026, όμως από την άλλη δίνει απόλυτη προτεραιότητα στα ήδη συμμορφούμενα ρυμουλκά. Συγκεκριμένα από 01/07/2024 έως και 28/02/2025 θα δραστηριοποιούνται κατά απόλυτη προτεραιότητα τα συμμορφούμενα ρυμουλκά πλοία αλλά και αυτά που έχουν αιτηθεί έλεγχο συμμόρφωσης αλλά πάντα με βεβαίωση αναγνωρισμένου νηογνώμονα από την οποία θα προκύπτει ότι έχει εκκινήσει και τελεί σε εξέλιξη η διαδικασία συμμόρφωσης.
Τα δε μη συμμορφούμενα ρυμουλκά θα δραστηριοποιούνται μόνο κατ’ εξαίρεση και εφόσον διαπιστωθεί από τους φορείς ότι τα ρυμουλκά πλοία δεν επαρκούν. Από 01/03/2025 έως και 30/04/2026 απόλυτη προτεραιότητα θα έχουν τα συμμορφούμενα ρυμουλκά πλοία ενώ τα υπό συμμόρφωση θα δραστηριοποιούνται κατ’ εξαίρεση και εφόσον διαπιστωθεί από τους φορείς των λιμένων ότι τα συμμορφούμενα πλοία δεν επαρκούν. Μετά τις 30/04/2026 στους λιμένες θα μπορούν να δραστηριοποιούνται μόνο τα πλήρως συμμορφούμενα ρυμουλκά.
Επενδύσεις
Με δεδομένο το νέο πλαίσιο αλλά και τις ανάγκες ακόμη και για ρυμουλκά με μεγαλύτερες πυροσβεστικές δυναότητες λόγω των μεγάλων όγκων των πλοίων, που απαιτούν ακόμη και ρυμουλκά με δυνατότητες πυρόσβεσης “κλάσης 2”, όπως άλλωστε υποδηλώνουν, με βάση πληροφορίες, και σχετικές γνωμοδοτήσεις φορέων του κλάδου, αδήριτη είναι η ανάγκη σημαντικών επενδύσεων, ώστε η ελληνική πλοιοκτησία να κρατήσει ηγετικό ρόλο στον τομέα των ρυμουλκών. Σημειώνεται ότι 115 ρυμουλκά βρίσκονται στην ελληνική επικράτεια εκ των οποίων τα 95 δραστηριοποιούνται στα ελληνικά λιμάνια και από αυτά τα 60 έχουν συμμορφωθεί πλήρως με τις νέες προδιαγραφές είτε αφορούν νεότευκτα είτε παλαιότερα σκάφη που προσαρμόστηκαν σύμφωνα με τις οδηγίες του ΙΜΟ και των νηογνωμόνων. Επίσης πέρυσι επενδύθηκαν πάνω από 60 εκατ. ευρώ για την απόκτηση εννέα σύγχρονων ρυμουλκών από επιχειρηματίες του κλάδου. Και οι επενδύσεις συνεχίζονται, ενώ σε υλοποίηση τέθηκε και η συμφωνία των ναυπηγείων Ελευσίνας με τον διεθνή σχεδιαστή ρυμουλκών Robert Allan για την ναυπήγηση 30 ρυμουλκών μέχρι το 2026 αξίας 280 εκατ ευρώ.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr