Με βάση τις πρώτες εκτιμήσεις η “τρύπα” στα έσοδα εκτιμάται ότι μπορεί να φτάσει περίπου στα 100 εκατομμύρια €. Κι αυτό την ώρα που το οικονομικό επιτελείο έχει μπροστά του ένα πολύ υψηλό στόχο για πρωτογενές πλεόνασμα τόσο φέτος, όσο και τα επόμενα χρόνια, με τον πήχη στο 2,1% του ΑΕΠ, κάτι παραπάνω, δηλαδή, από 4 δισεκ. ευρώ.
Άλλο ένα επιχείρημα που χρησιμοποιεί το οικονομικό επιτελείο είναι το ότι οι μειώσεις στα καύσιμα που σε σχέση με τις μέρες της ενεργειακής κρίσης έχουν καταγραφεί, δεν αποτυπώθηκαν στις τιμές των εισιτηρίων, αν και, βέβαια, οι εκπτώσεις σε εισιτήρια αφορούν 1 στα 3 που εκδίδονται.
Όπως, χαρακτηριστικά, πάντως, σημείωναν, κυβερνητικές πηγές “δεν είδαμε ούτε ένα σεντ μείωση των τιμών για τον τελικό καταναλωτή, τουναντίον οι τιμές των εισιτηρίων αυξήθηκαν όταν ανέβηκε η τιμή του πετρελαίου τα προηγούμενα χρόνια, αλλά δεν έπεσαν όταν υποχώρησαν οι τιμές του πετρελαίου…”.
Οι αστερίσκοι
Βέβαια, κι εκεί υπάρχει μια “μισή αλήθεια” καθώς μπορεί το πετρέλαιο να είναι κάτω από τα 100 δολάρια το βαρέλι, επίπεδο που ήταν τις μέρες της κρίσης, ωστόσο παραμένει σταθερά σε υψηλά επίπεδα, με έστω και μια μικρή τάση ανόδου τώρα λόγω των εξελίξεων στη Μέση Ανατολή. Επίσης, άλλα κόστη, όπως αυτά τα χρηματοοικονομικά με τα επιτόκια, της πράσινης μετάβασης έχουν φέρει εκτοξευση στα λειτουργικά της ακτοπλοΐας, κάτι που συχνά αποσιωπάται.
Επίσης συχνά πολλοί ξεχνούν κι άλλα ζητήματα, που είναι παράμετροι με κρισιμότητα. Π.χ. οι δεσμεύσεις για συμβατικά πλοία για σταθερή σύνδεση και τιμές σε 12μηνη βάση, οι άκρως κοστοβόρες με τη σημερινή σχεδίαση γραμμές, οι μεγάλες απαιτήσεις για νέες επενδύσεις και ναυπηγήσεις, χωρίς μάλιστα, να υπάρχει "ρυθνιστικός ορίζοντας" για νέα καύσιμα και τύπους μηχανών κτλ, οι νέες υψηλές απαιτήσεις για πλοία σε συνδέσεις των άγονων γραμμών, αλλά και τα κόστη εργασίας.
Ειδικά, μάλιστα, εκφεύγει της προσοχής το “δέον γενέσθαι” με τις άγονες γραμμές, όπου ναι μεν αυξάνονται οι επιδοτήσεις, αλλά θα πρέπει να προωθηθεί ένας νέος σχεδιασμός, που να εξυπηρετεί τα νέα δεδομένα για κάλυψη δρομολογίων με σύγχρονα πλοία. Επίσης αποσιωπάται ότι σε πολλές περιπτώσεις υπάρχουν “ρυθμισμένες τιμές” από το κράτος, αλλά με διαγωνισμούς με χαμηλό διεθνές ενδιαφέρον, ή ότι η ακτοπλοϊα είναι εκτός των επιδοτήσεων του Ταμείου Ανάκαμψης και άλλων ανάλογων χρηματοδοτήσεων, όπως συμβαίνει, σε άλλα κράτη μέλη.
Το ΦΠΑ
Πάντως για φέτος, καθώς μεγάλος αριθμός εισιτηρίων, έχει εκδοθεί, η όλη συζήτηση γίνεται “επί χάρτου” για το ΦΠΑ στα ΙΧ, αν και βοηθά για την παρουσίαση όλων των πτυχών του ζητήματος. Ωστόσο εν όψει και ΔΕΘ αλλά και της προσπάθειας για στήριξη της νησιωτικότητας, όπως αποτυπώθηκε και στο διάλογο που είχαν η Πρόεδρος της Δημοκρατίας κ. Κατερίνα Σακελλαροπούλου και ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, στη συνάντησή τους την περασμένη Δευτέρα, αναμένονται περαιτέρω επεξεργασίες.
Να σημειωθεί ότι μιλώντας, την περασμένη Δευτέρα, στη Βουλή ο Υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης, στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου αναφέρθηκε στο ζήτημα.
Όπως, χαρακτηριστικά, δήλωσε, ο κ. Στυλιανίδης “γίνεται παράλληλα διαπραγμάτευση με το Υπουργείο Οικονομικών προκειμένου να εναρμονιστεί ο ΦΠΑ που επιβάλλεται στα Ιδιωτικής Χρήσης οχήματα και στις μηχανές, με βάση την Ευρωπαϊκή Οδηγία 2022/542”.
Υπενθυμίζεται ότι ο ΦΠΑ στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια των ΙΧ είναι στο 24% και η συζήτηση που γίνεται σύμφωνα με πληροφορίες είναι να μειωθεί στο 13%. Να σημειωθεί επίσης ότι το Υπουργείο Ναυτιλίας μπορεί να ελέγξει εάν αυτή η μείωση θα περάσεις το εισιτήριο καθώς οι ακτοπλοϊκές εταιρείες υποχρεούνται εντός τριών ημερών να ενημερώνουν για κάθε αναπροσαρμογή του εισιτηρίου τους.
Εκπτώσεις και μειώσεις
Αναλυτικά, απαντώντας σε σχετική ερώτηση στη Βουλή ο κ. Στυλιανίδης εκτίμησε ότι οι τιμές στα στα εισιτήρια των συμβατικών πλοίων είναι σταθερές και ελαφρά μειούμενες και αυξημένες στα ταχύπλοα και στις ενδονησιωτικές συνδέσεις.
Να σημειωθεί, ότι με βάση πηγές της ακτοπλοΐας, το 35% των εισιτηρίων που διατίθενται, ειδικά σε συμβατικά πλοία, είναι σε διαδικασία εκπτώσεων (κοινωνικά κριτήρια, πρόγραμμα πιστότητας, προσφορές κτλ).
Πάντως, ο κ. Στυλιανίδης ανακοίνωσε ότι είναι σε επαφή με τις ακτοπλοϊκές εταιρείες προκειμένου να επεκτείνουν τις ειδικές εκπτώσεις και προσφορές. Αναφέρθηκε μάλιστα και στην πρόσφατη επιστολή που απηύθυνε στην Επιτροπή Ανταγωνισμού, με την οποία ζήτησε στενότερη συνεργασία και τη διερεύνηση συγκεκριμένης καταγγελίας για ενδεχόμενη παράνομη συμπεριφορά (εναρμονισμένες πρακτικές κ.α.). Και πρόσθεσε: “Την ίδια στιγμή με την ιδιότητα μου ως πρώην Επίτροπος της Ευρωπαϊκής Ένωσης έκανα κρούσεις στην DG Competition και σας ομολογώ ότι είναι απογοητευτικές οι ενδείξεις για να μπορέσω να προχωρήσω ή εγώ ή ο Υπουργός Οικονομικών σε πλαφόν”. . Πάντως κράτη μέλη όπως η Ιταλία έχουν βρει “φόρμουλες” ενισχύσεων για την ακτοπλοΐα, κάτι που μειώνει τα τελικά κόστη. Αυτό αποτελεί ένα σημείο που ο κλάδος αναφέρει στα όσα επισημαίνει στην κυβέρνηση.
Πάντως, στην εισήγησή του, ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής χαρακτήρισε ως καθοριστική τη συμβολή του Παρατηρητηρίου Τιμών, το οποίο σχεδιάζεται προσεκτικά και τις προσεχείς ημέρες θα λειτουργήσει πλήρως και δημόσια. Κατέθεσε μάλιστα στα Πρακτικά και πρόσφατη Έκθεση, που έχει τη μορφή Εβδομαδιαίου Δελτίου Τύπου, στην οποία καταγράφονται οι μέσες εβδομαδιαίες τιμές ναύλων και οι μέγιστες τιμές αυτών σε ενδεικτικές συνδέσεις, για το διάστημα από 03.06.2024 έως 09.06.2024.
Στο πλαίσιο δε του ελέγχου της υποχρέωσής τους αυτής από 01/06/24 έως 19/07/24 έγιναν 1.456 έλεγχοι και βεβαιώθηκαν 21 περιπτώσεις αντικανονικότητας. Ο Υπουργός παρατήρησε πάντως πως από πλευράς συνθηκών ανταγωνισμού η ελληνική αγορά δεν ανήκει ακόμα στις ώριμες αγορές. Όπως επισήμανε “είναι παρατηρημένο εδώ και πολλά χρόνια πως σε όλους τους διαγωνισμούς δεν προσέρχονται ξένες εταιρείες. Αυτό συμβαίνει λόγω μικρών περιθωρίων για κέρδος, αλλά και λόγω της ιδιαιτερότητας και των απαιτήσεων των ελληνικών θαλασσών”.
Παράλληλα απάντησή του σε ερώτηση βουλευτή στη Βουλή ο κ. Στυλιανίδης τόνισε ότι λόγω του αυξημένου ενδιαφέροντος της κυβέρνησης Μητσοτάκη για τη σύνδεση ακόμα και του τελευταίου νησιού καθ΄ όλη τη διάρκεια του έτους, η συνολική δαπάνη του κρατικού προϋπολογισμού αυξήθηκε από 90 εκατομμύρια το 2019 σε 154 φέτος.
Και κατέληξε: “Οφείλουμε να λειτουργούμε μέσα στα πλαίσια των ευρωπαϊκών οδηγιών και της ευρωπαϊκής νομοθεσίας. Είμαι μιας γενιάς που έζησε τι σημαίνει σοβιετικό μοντέλο και υπαρκτός σοσιαλισμός. Υπάρχει ενδεχόμενο αν περάσουμε σε μια τέτοια λογική και να έχουμε πλαφόν για όλα, να καταλήξουμε να ελέγχουμε την αισχροκέρδεια αλλά να μην έχουμε προϊόντα. Κι εγώ ως Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής δεν θέλω ποτέ να δω νησιά να μην έχουν διασυνδεσιμότητα ούτε με την ηπειρωτική Ελλάδα αλλά ούτε και με τα άλλα νησιά”.
Ερώτηση ΠΑΣΟΚ
Στο μεταξύ, ερώτηση προς τα συναρμόδια υπουργεία για τις υψηλές τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων κατέθεσαν σήμερα 26 βουλευτές του ΠΑΣΟΚ, με πρώτο υπογράφοντα τον Γιώργο Νικητιάδη. Μάλιστα συνοδεύουν την ερώτηση με συγκεκριμένα παραδείγματα. Στο τίτλο της ερώτησης σημειώνεται πως είναι «στα ύψη οι τιμές στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια» ενώ υπάρχει «κυβέρνηση παρατηρητής αφαίμαξης των νοικοκυριών».
“Σημειώνεται επίσης πως τα κυβερνητικά στελέχη «υιοθετούν την γραμμή των ακτοπλόων περί ελάχιστων αυξήσεων και ψελλίζουν μια ελάχιστη κριτική για τις ενδονησιωτικές συνδέσεις και τις συνδέσεις με ταχύπλοα σκάφη στα οποία παραδέχονται διψήφιες αυξήσεις». Στην ερώτηση που κατέθεσε το ΠΑΣΟΚ παρατίθενται συγκεκριμένα παραδείγματα αυξήσεων στα εισιτήρια σε συγκεκριμένες αεροπορικές γραμμές ενώ παράλληλα γίνεται σύγκριση και με τις τιμές στο εξωτερικό” τονίζει το ΠΑΣΟΚ.
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται: οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων επί των ημερών διακυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας, έχουν εκτοξευτεί, όπως έχει συμβεί σε όλο το φάσμα των παραγόμενων αγαθών και υπηρεσιών επί την ημερών σας. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα που έκανε η ομάδα της online πλατφόρμας κράτησης ακτοπλοϊκών εισιτηρίων ferryroute.com με την οποία σύγκρινε την εξέλιξη των τιμών από το 2019 ως το 2023, οι τιμές των ναύλων τα τελευταία χρόνια έχουν αυξηθεί μεταξύ άλλων ως εξής:
-
Χανιά: Η τιμή ενός απλού εισιτηρίου (Οικονομική Θέση – Deck) αυξήθηκε από 27€ το 2019 σε 41€ το 2024, σημειώνοντας αύξηση 51.85%. Για τα εισιτήρια με αυτοκίνητο, η τιμή αυξήθηκε από 49€ σε 79€, δηλαδή πάνω από 60%.
-
Σαντορίνη: Ένα απλό εισιτήριο κόστιζε 41€ το 2019 και πλέον κοστίζει 58€, ενώ με αυτοκίνητο η τιμή αυξήθηκε από 91€ σε 128€, δηλαδή αύξηση 40%.
-
Ρόδος: Η τιμή ενός απλού εισιτηρίου αυξήθηκε από 65€ το 2019 σε 91€ το 2024, σημειώνοντας αύξηση περίπου 39%. Για τα εισιτήρια με αυτοκίνητο, η τιμή αυξήθηκε από 104€ σε 150€, δηλαδή 44%.
-
Τήνος: Η τιμή ενός απλού εισιτηρίου αυξήθηκε από 35€ το 2019 σε 49€, ενώ με αυτοκίνητο η τιμή αυξήθηκε από 79€ σε 110€, δηλαδή αύξηση 40%.
-
Πάρος: Η τιμή ενός απλού εισιτηρίου αυξήθηκε από 36€ το 2019 σε 50€, ενώ με αυτοκίνητο η τιμή αυξήθηκε από 83€ σε 116€, σημειώνοντας αύξηση 40%
“Αξίζει να επισημάνουμε μάλιστα ότι ακόμη και με μια πρόχειρη έρευνα οι τιμές αυτές είναι ως και 60% υψηλότερες από τις τιμές για αντίστοιχες διαδρομές στην Βόρεια Ευρώπη. Για παράδειγμα στην διαδρομή Όσλο - Κοπεγχάγη που είναι οριακά μεγαλύτερη από την διαδρομή Πειραιάς – Ρόδος και συγκεκριμένα 316 ναυτικά μίλια, έναντι 296 στην διαδρομή Πειραιάς – Ρόδος, μια τετραμελής οικογένεια με εσωτερική καμπίνα και αυτοκίνητο ταξιδεύει με 696 όταν στην Ελλάδα για την αντίστοιχη διαδρομή το κόστος ανέρχεται σε 1105,50 ευρώ. Με άλλα λόγια στην Ελλάδα πληρώνουμε 58,8% ακριβότερα από ότι οι Βορειοευρωπαίοι για μια διαδρομή μάλιστα οριακά έστω μικρότερη!” αναφέρει το ΠΑΣΟΚ.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr