Η εκτροπή των πλοίων που ταξιδεύουν στην Ερυθρά Θάλασσα και η συμφόρηση των τερματικών σταθμών που καταγράφεται την τελευταία περίοδο ειδικά μετά την αύξηση των επιθέσεων των Χούθι, έχουν απορροφήσει την όποια πλεονάζουσα χωρητικότητα πρόσφερε η βιομηχανία στα τέλη του 2023.
Στη Σιγκαπούρη, το δεύτερο πιο πολυσύχναστο λιμάνι στον κόσμο και βασικό κόμβο μεταφοράς εμπορευμάτων μεταξύ Ασίας και Δύσης, οι καθυστερήσεις αυξήθηκαν κατά 44% τον περασμένο Μάιο σε σύγκριση με τον Μάιο του 2023, ενώ από πέρυσι και έως τις 25 Ιουνίου αυξήθηκαν εκ νέου κατά 27%, σύμφωνα με τα στοιχεία της πλατφόρμας Logistics «FourKites».
«Η έλλειψη διαθέσιμων κενών εμπορευματοκιβωτίων σε βασικές εξαγωγικές αγορές προκαλεί ανησυχία, καθώς τα κουτιά φαίνεται ότι είναι παγιδευμένα σε μια καθυστέρηση παγκοσμίων διαστάσεων», αναφέρουν οι αναλυτές της , «FourKites».
Οι επικείμενοι δασμοί των ΗΠΑ σε κινεζικές εισαγωγές και μια πιθανή απεργία αργά το καλοκαίρι στα λιμάνια των ανατολικών ακτών και των ακτών του Κόλπου ενισχύουν τις παραγγελίες νωρίτερα από το συνηθισμένο.
Τρία σενάρια
Σύμφωνα με τους αναλυτές της αγοράς των εμπορευματοκιβωτίων για το δεύτερο εξάμηνο του 2024 υπάρχουν αυτή την στιγμή τρία βασικά σενάρια.
Το χειρότερο σενάριο: Σύμφωνα με αυτό το σενάριο, τα πλοία συνεχίζουν να αποφεύγουν την Ερυθρά Θάλασσα, η ζήτηση για την περίοδο αιχμής παραμένει σταθερή και η συμφόρηση των λιμανιών παραμένει για μήνες, ενώ οι καθυστερήσεις επεκτείνονται μετά το Κινεζικό Σεληνιακό Νέο Έτος ξεκινώντας από τα τέλη Ιανουαρίου. Επιπλέον, μια απεργία των λιμενεργατών στις ανατολικές ακτές των ΗΠΑ και του Κόλπου και οι τιμές των εμπορευματοκιβωτίων θα έφταναν στα ίδια επίπεδα με αυτά που είχαν καταγραφεί κατά την περίοδο της πανδημίας.
Το καλύτερο σενάριο: Αυτό το σενάριο συνδέεται άμεσα με τον τερματισμό των επιθέσεων των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα, κάτι που θα επέτρεπε στους μεταφορείς να επιστρέψουν στα βέλτιστα δρομολόγια τους. Μετά από μερικούς μήνες προσαρμογών, οι τιμές των φορτίων θα έπεφταν απότομα καθώς η προσφορά υπερβαίνει τη ζήτηση. Τα νεότευκτα πλοία που θα τεθούν σε λειτουργία θα βοηθούσαν ώστε ο ναύλος για ένα εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδιών που ταξιδεύει μεταξύ Ασίας και Ευρώπης να έπεφτε στα επίπεδα προ πανδημίας.
Το πιθανότερο σενάριο: H ζήτηση μειώνεται, μετά την ακύρωση παραγγελιών για τη ναυπήγηση νέων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων λόγω των επικείμενων δασμών των ΗΠΑ στις κινεζικές εισαγωγές, των καθυστερήσεων στην Ερυθρά Θάλασσα, των ανησυχιών για απεργία στα λιμάνια ή και των τριών αυτών λόγων μαζί. Οι τιμές spot θα αυξηθούν πρόσκαιρα αλλά θα μειωθούν αργότερα μέσα στο έτος.
Γιώργος Σκορδίλης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr