«Νομίζω ότι θα το κάνουμε του χρόνου», δήλωσε ο κ. Μητσοτάκης σε συνέντευξή του, μιλώντας για την απόφαση να τεθεί ανώτατο όριο στις επισκέψεις κρουαζιερόπλοιων. Με τους νέους κανόνες θα μπορούσε να περιοριστεί ο συνολικός αριθμός των θέσεων ελλιμενισμού στα νησιά ή να εισαχθεί μια διαδικασία υποβολής προσφορών για τις θέσεις, είπε.
Για την Ελλάδα, το διακύβευμα είναι υψηλό, αναφέρει το Bloomberg. Ο τουρισμός αντιπροσωπεύει περίπου το ένα τέταρτο της οικονομικής της παραγωγής και στη μετά covid εποχή η χώρα έχει σπάσει τα ρεκόρ τουριστικών επισκέψεων και δαπανών.
Η Ελλάδα υποδέχθηκε 32,7 εκατομμύρια τουρίστες το 2023, 18% περισσότερους από το προηγούμενο έτος, ενώ το πρώτο τρίμηνο του 2024 σημειώθηκε αύξηση των επισκεπτών κατά σχεδόν 25%. Οι κρουαζιέρες απέφεραν έσοδα 847,4 εκατ. ευρώ (910 εκατ. δολάρια) πέρυσι, υπερδιπλάσια σε σχέση με το 2022.
Ενώ η απόφαση του πρωθυπουργού θα μπορούσε να σημάνει συναγερμό σε ολόκληρο τον κλάδο, οι νέοι περιορισμοί είναι απίθανο να προκαλέσουν σημαντικό πλήγμα στον τεράστιο τουριστικό τομέα, με τα πλοία να συνεχίζουν να επισκέπτονται τα περισσότερα νησιά και πολλά κρουαζιερόπλοια να έχουν ως βάση τους τον Πειραιά, κοντά στην Αθήνα, αναφέρει το πρακτορείο.
Αντιθέτως, τα σχόλια του Μητσοτάκη εγείρουν ερωτήματα σχετικά με το κατά πόσον τα μεγαθήρια κρουαζιερόπλοια προσφέρουν οικονομικά οφέλη που αντισταθμίζουν τις περιβαλλοντικές τους επιπτώσεις, προστίθεται στο δημοσίευμα.
Μιλώντας στο Bloomberg, ο κ. Μητσοτάκης επέστησε την προσοχή στην επιβάρυνση των πιο δημοφιλών σημείων της χώρας, συμπεριλαμβανομένου του κυκλαδίτικου νησιού της Σαντορίνης.
«Η Σαντορίνη από μόνη της είναι ένα πρόβλημα», δήλωσε ο πρωθυπουργός στις 12 Ιουνίου στο γραφείο του στην Αθήνα, σημειώνοντας ότι μπορεί να υπάρχει μια αποσύνδεση μεταξύ του τεράστιου αριθμού των πλοίων που ελλιμενίζονται στο νησί και του πόσο συμβάλλουν στην τουριστική οικονομία. Και άλλοι επισκέπτες της Σαντορίνης θα μπορούσαν να απομακρυνθούν από την κίνηση των κρουαζιερόπλοιων, είπε.
«Υπάρχουν άνθρωποι που ξοδεύουν πολλά χρήματα για να βρεθούν στη Σαντορίνη και δεν θέλουν το νησί να κατακλύζεται», δήλωσε ο κ. Μητσοτάκης. «Επιπλέον, το νησί δεν μπορεί να το αντέξει οικονομικά, ακόμη και όσον αφορά την ασφάλεια».
Η Σαντορίνη, γνωστή για το εντυπωσιακό ηφαιστειακό της τοπίο και τα φωτογενή ηλιοβασιλέματα, ήταν πέρυσι ο πιο δημοφιλής νησιωτικός προορισμός της Ελλάδας για κρουαζιερόπλοια, με 800 πλοία να προσεγγίζουν, μεταφέροντας σχεδόν 1,3 εκατομμύρια επισκέπτες, σύμφωνα με την Ένωση Λιμένων Ελλάδος. Αυτό είναι σχεδόν ένα άλμα 17% από το 2022. Το νησί φιλοξενεί περίπου 15.000 μόνιμους κατοίκους.
Όπως σημειώνει το πρακτορείο, η Ελλάδα δεν είναι η πρώτη μεσογειακή χώρα που αναγκάζεται να λάβει μέτρα για να αντιμετωπίσει τις επιπτώσεις της δημοτικότητάς της στους τουρίστες. Η Ιταλία το 2021 απαγόρευσε τα μεγάλα κρουαζιερόπλοια από το κανάλι που οδηγεί στο ιστορικό κέντρο της Βενετίας μετά από ζημιές που προκλήθηκαν από τον υπερτουρισμό, ενώ οι ημερήσιοι τουρίστες χρεώνονται πλέον διόδια για να εισέλθουν στο κέντρο κατά τις περιόδους αιχμής.
Άλλα ελληνικά νησιά, επίσης, αισθάνονται την πίεση. Η Μύκονος, με επίκεντρο τα πάρτι, είδε 749 επισκέψεις κρουαζιερόπλοιων το 2023, δεύτερη μετά τη Σαντορίνη, μια αύξηση πάνω από 23% από το 2022.
«Η Σαντορίνη είναι η πιο ευαίσθητη, η Μύκονος θα είναι η δεύτερη», δήλωσε ο πρωθυπουργός. Αν και πολλά ελληνικά νησιά ζορίζονται υπό το βάρος της δημοτικότητάς τους, αυτά είναι εκείνα που «υποφέρουν σαφώς».
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr