Σύμφωνα με το πρακτορείο ειδήσεων, οι γεωπολιτικές συγκρούσεις και οι ανησυχίες για την προμήθεια νέων πλοίων, σημαίνουν ότι οι πλοιοκτήτες προετοιμάζονται για μια παρατεταμένη έκρηξη κερδών.
Ο Άντι Ντάσι, CEO και επικεφαλής του ομίλου μεταφορών στην JP Morgan, με χαρτοφυλάκιο πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων και μεγάλες επενδύσεις στη ναυτιλιακή βιομηχανία, τόνισε πως: «σκεπτόμενος πώς θα είναι η ναυτιλία τα επόμενα 10-15 χρόνια, θα μπορούσε κανείς να υποστηρίξει πως -παρά το γεγονός ότι έχουμε αυτές τις προκλήσεις- κινούμαστε σε μια χρυσή εποχή, που στηρίζεται σε δύσκολα και "σκοτεινά" πράγματα».
Το κόστος της ενοικίασης πλοίων ήταν περίπου κατά ένα τρίτο υψηλότερο από τον μέσο όρο τα τελευταία δέκα χρόνια μέχρι στιγμής το 2024, σύμφωνα με την Clarkson Research Services, σε μια εξέλιξη που συνδέεται με την πλεύση χιλιάδων επιπλέον ναυτικών μιλίων από τα πλοία για την αποφυγή επιθέσεων στην Ερυθρά Θάλασσα. Ομοίως, η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία οδήγησε σε εμπορικές ανατροπές που αναγκάζουν τα πετρελαιοφόρα σε πολύ μεγαλύτερα ταξίδια από ό,τι θα συνέβαινε διαφορετικά.
Μιλώντας σε εκδηλώσεις που διοργανώθηκαν στο πλαίσιο των Ποσειδωνίων, ορισμένα στελέχη του ναυτιλιακού κλάδου δήλωσαν ότι προσβλέπουν σε μια δυνητικά παρατεταμένη εποχή υψηλότερων εσόδων, βασιζόμενη εν μέρει στο στοίχημα ότι το παγκόσμιο γεωπολιτικό περιβάλλον θα παραμείνει πιο επικίνδυνο για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα και στην προσφορά νέων πλοίων που παραμένει σχετικά χαμηλά.
Σε κάθε ιδιωτική συνομιλία στο συνέδριο, επρόκειτο για επαναλαμβανόμενο μοτίβο, σημειώνουν οι ρεπόρτερ του Bloomberg. Κάποιοι σημείωναν ότι οι ταραγμένοι γεωπολιτικοί καιροί είναι καλοί για το επιχειρείν, τουλάχιστον προσώρας, ενώ άλλοι τόνιζαν ότι δεν βλέπουν σύντομο τέλος στις τρέχουσες αναταραχές.
Εκτός από τον αυξανόμενο γεωπολιτικό κίνδυνο, οι ιδιοκτήτες έχουν έναν άλλο λόγο να αισιοδοξούν. Αν και υπήρξαν κάποιες παραγγελίες νέων πλοίων καθώς τα κέρδη εκτινάσσονται στα ύψη - προκαλώντας κάποια νευρικότητα σχετικά με το αν μπορεί πραγματικά η κερδοφορία να παραμείνει βιώσιμα τόσο υψηλά - ο ρυθμός αγοράς νέων πλοίων είναι σχετικά υποτονικός λόγω των ισχυρών αγορών ναύλων.
Αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στο γεγονός ότι οι πλοιοκτήτες δεν είναι σίγουροι ποιο θα είναι το καύσιμο που θα αντικαταστήσει το πετρέλαιο, πράγμα που σημαίνει ότι οι παραγγελίες πλοίων δεν συσσωρεύονται με τον ίδιο τρόπο όπως κατά την τελευταία περίοδο μεγάλης άνθησης της ναυτιλίας το 2008.
«Δεν έχουμε δει πραγματικά κανένα εναλλακτικό καύσιμο που να είναι είτε διαθέσιμο, είτε πολλά υποσχόμενο για το μέλλον», δήλωσε ο Ιωάννης Αλαφούζος, πρόεδρος της Okeanis Eco Tankers. «Στην πραγματικότητα, είμαστε αρκετά απαισιόδοξοι για τα εναλλακτικά καύσιμα. Ειλικρινά δεν ξέρουμε πού πάμε, οπότε προς το παρόν μένουμε με τις συμβατικές μηχανές» πρόσθεσε.
Ορισμένοι υποστηρίζουν ότι οι τιμές είναι επί του παρόντος τόσο καλές, που οι προσπάθειες της ναυτιλίας για απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές είναι επίσης πιθανό να επιβραδυνθούν. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι τόσο υψηλά κέρδη προσφέρουν ελάχιστα κίνητρα για να τοποθετηθούν πλοία σε ναυπηγεία και να πραγματοποιήσουν εργασίες που θα τα καθιστούσαν έτοιμα να καίνε καθαρότερα καύσιμα, σύμφωνα με την DNV Maritime.
Ακόμη και αυτή την εβδομάδα, καθώς πλοιοκτήτες και μεσίτες συζητούσαν τις προοπτικές της αγοράς στην ακτογραμμή της Μεσογείου, οι αντάρτες Χούθι της Υεμένης συνέχισαν να εκτοξεύουν πυραύλους ενάντια σε πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα.
Έλληνας πλοιοκτήτης δήλωσε στο Bloomberg ότι αναμένει ότι ο αντίκτυπος των επιθέσεων στη ναυτιλία στην περιοχή θα μπορούσε να γίνει ακόμη πιο αισθητός το β' εξάμηνο του έτους για τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και χύδην εμπορευμάτων, καθώς οι συγκεκριμένοι στόλοι επεκτείνονται ακόμη περισσότερο.
Αυτό αφήνει τους ιδιοκτήτες να προετοιμάζονται για έναν κόσμο που είναι πιο ασταθής για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. «Σε ποιο σημείο οι μαύροι κύκνοι δεν είναι πια μαύροι κύκνοι;», αναρωτήθηκε ο Χινγκ Τσάο, εκτελεστικός πρόεδρος της Wah Kwong Maritime Transport Holdings, η οποία κατέχει στόλο δεξαμενόπλοιων πετρελαιοφόρων και πλοίων μεταφοράς εμπορευμάτων, στο φόρουμ της Capital Link.
«Δυστυχώς φτάνουμε σε αυτό το σημείο ανά τον κόσμο. Όσον αφορά τη ναυτιλία, νομίζω ότι βραχυπρόθεσμα κάθε είδους διαταραχή θα ήταν ωφέλιμη για τη ναυτιλία, μεσοπρόθεσμα όμως θα ήταν κακή για όλους».
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr