Με ιδιαίτερα ελκυστικά δάνεια για τη ναυπήγηση νέων πλοίων ετοιμάζεται να απαντήσει το Πεκίνο στο κοινό μέτωπο ΗΠΑ-Ευρώπης κατά των πρακτικών της Κίνας στο ναυπηγικό τομέα, ενεργοποιώντας τους εν υπνώσει θεματοφύλακες των συμφερόντων της σε όλη την Ευρώπη και κυρίως στις χώρες της Ε.Ε. με ισχυρό ναυτιλιακό αποτύπωμα, όπως η Ελλάδα.
Η απόφαση του Λευκού Οίκου να ξεκινήσει έρευνα για τις πρακτικές της Κίνας στο ναυπηγικό και ναυτιλιακό τομέα βρήκε ένθερμους υποστηρικτές και στην Ευρώπη με την Ευρωπαϊκή Ένωση Ναυπηγείων να υιοθετεί άμεσα τις αμερικανικές ανησυχίες καλώντας την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να προχωρήσει και αυτή σε ανάλογη έρευνα.
Στη δεκαετία του 1970, τα ναυπηγεία των ΗΠΑ κατασκεύαζαν περίπου το 5% του παγκόσμιου στόλου, που ισοδυναμούσε με 15-25 νέα πλοία ετησίως. Στη δεκαετία του 1980, η κυβέρνηση Ρήγκαν απέσυρε τις κρατικές επιδοτήσεις για να υποστηρίξει τη ναυπηγική βιομηχανία, σύμφωνα με τις αρχές της ελεύθερης αγοράς. Έκτοτε η ναυπηγική βιομηχανία συρρικνώθηκε για να φτάσει να ναυπηγεί πλέον πέντε πλοία ετησίως.
Η απόφαση για την έρευνα προκλήθηκε μετά την έρευνα του Ομοσπονδιακού Γραφείου Εμπορικών Θεμάτων την οποία με την σειρά τους προκάλεσαν πέντε εθνικά εργατικά συνδικάτα, συμπεριλαμβανομένων εκπροσώπων χάλυβα, τα οποία σε κοινή αναφορά τους καλούν την κυβέρνηση να ερευνήσει τις πολιτικές και τις πρακτικές της Κίνας στη ναυτιλία και στο ναυπηγικό τομέα.
Από την πλευρά του το Υπουργείο Εμπορίου της Κίνας απέρριψε τις κατηγορίες για αθέμιτες πρακτικές αναφέροντας ότι «αντιτίθεται κατηγορηματικά» στην έρευνα των ΗΠΑ αποκαλώντας την κίνηση Μπάιντεν «λάθος πάνω στο λάθος».
Το Πεκίνο, σύμφωνα με την κριτική των ΗΠΑ, διοχέτευσε εκατοντάδες δισεκατομμύρια δολάρια και υιοθέτησε πολυάριθμες υποστηρικτικές πολιτικές για την επίτευξη των στόχων που καθορίζονται στα σχέδια για τη ναυπηγική βιομηχανία και έχει εδραιώσει την ηγεσία αυτών των προσπαθειών σε μεγάλες κρατικές επιχειρήσεις.
Οι κρατικές παρεμβάσεις για την επιτάχυνση της ανάπτυξης της κινεζικής ναυπηγικής βιομηχανίας περιλαμβάνουν δάνεια από κρατικές τράπεζες, φορολογικές ελαφρύνσεις, επιχορηγήσεις και υπερχρηματοδότηση από κρατικούς οργανισμούς εξαγωγικών πιστώσεων της Κίνας.
Τα σχέδια της Κίνας στοχεύουν ρητά τεχνολογίες αιχμής και πλοία προηγμένης τεχνολογίας, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που χρησιμοποιούν πράσινη ενέργεια και πυρηνική ενέργεια.
Τον Ιανουάριο του 2024, για παράδειγμα, το κρατικό Ναυπηγείο Jiangnan ανακοίνωσε τα σχέδια να ναυπηγήσει το μεγαλύτερο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με πυρηνική ενέργεια.
Η China Export-Import Bank έχει χορηγήσει δάνεια δεκάδων δισεκατομμυρίων δολαρίων για να υποστηρίξει την κατασκευή χιλιάδων πλοίων στην Κίνα για εξαγωγή σε ξένους ιδιοκτήτες, συμπεριλαμβανομένων των πρώτων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με δυνατότητα χρήσης συστήματος διπλού καυσίμου ντίζελ / LNG.
Τα κρατικά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα της Κίνας παρέχουν επίσης χρηματοδοτική μίσθωση πλοίων και η Κίνα είναι πλέον ο κορυφαίος πάροχος χρηματοδότησης πλοίων παγκοσμίως.
Εκτός από αυτές τις πράξεις και πολιτικές, η Κίνα έχει δώσει στην εγχώρια ναυπηγική βιομηχανία της αθέμιτα πλεονεκτήματα επιβάλλοντας την αγορά και χρήση κινεζικών πλοίων από κινεζικές κρατικές ναυτιλιακές επιχειρήσεις και κρατικές εταιρείες πετρελαίου.
Έχει παρέμβει επίσης στην εγχώρια βιομηχανία της κατευθύνοντας συγχωνεύσεις μεταξύ ευνοούμενων κρατικών εταιρειών, αποδοκιμάζοντας συμμαχίες από ξένους ανταγωνιστές, αρνούμενη τα δικαιώματα ελλιμενισμού σε ξένα πλοία, ελέγχοντας τους ναύλους και την κατανομή χωρητικότητας, υποστηρίζοντας την ανάπτυξη βασικών τεχνολογιών και ανοχή στην κλοπή πνευματικής ιδιοκτησίας.
Γιώργος Σκορδίλης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr