Σημειώνεται ότι ο διαγωνισμός αφορά πλοία για πάνω από 100 μέτρα μήκος, 75-100 μέτρα και κάτω από 75 μέτρα μήκος. Για όλα τα μήκη πλοίων όμως, σύμφωνα με τους όρους του διαγωνισμού, υπάρχει ένας διαχωρισμός σε τρεις κατηγορίες. Η κατηγορία 1 αφορά πλοία ηλικίας μέχρι και 16 ετών (τα οποία έχουν καθελκυστεί μετά την 01/01/2007), που έχουν ταχύτητα τουλάχιστον 19 κόμβους. Στην κατηγορία 3 εντάσσονται πλοία ηλικίας μέχρι και 24 ετών (τα οποία έχουν καθελκυστεί μετά την 01/01/1999), που έχουν ταχύτητα τουλάχιστον 17 κόμβους. Στην κατηγορία 3 εντάσσεται κάθε πλοίο που δεν ανήκει (σύμφωνα με την κατατιθέμενη στον διαγωνισμό προσφορά), σε καμία από τις παραπάνω κατηγορίες, που σημαίνει ουσιαστικά ότι πρόκειται για πλοία με όριο ηλικίας από 25 ετών και πάνω.
Αναλυτικά όπως αναφέρει η προβληθείσα προκήρυξη:
ΠΛΟΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑΣ 1: Πλοία ηλικίας μέχρι και δεκαέξι (16) ετών (τα οποία έχουν καθελκυστεί μετά την 01/01/2007), που έχουν ταχύτητα σύμφωνα με την παράγραφο 5.θ τουλάχιστον 22 κόμβους καθώς και τα λοιπά απαιτούμενα χαρακτηριστικά που αναφέρονται στο παράρτημα ΙV της παρούσας κατά γραμμή. Για τα πλοία αυτά μπορεί να συναφθεί σύμβαση ενός (01) έτους. Το ανώτατο προσφερόμενο μίσθωμα μη συμπεριλαμβανομένου Φ.Π.Α., το οποίο υπόκειται σε κάθε νόμιμη κράτηση, είναι το αναφερόμενο στο ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΙV (Κατηγορία 1) της παρούσας.
ΠΛΟΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑΣ 2: Πλοία ηλικίας μέχρι και είκοσι τεσσάρων (24) ετών (τα οποία έχουν καθελκυστεί μετά την 01/01/1999), που έχουν ταχύτητα τουλάχιστον 19 κόμβους. Για τα πλοία αυτά μπορεί να συναφθεί σύμβαση ενός (01) έτους.
ΠΛΟΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑΣ 3: Κάθε πλοίο που δεν ανήκει (σύμφωνα με την κατατιθέμενη στον διαγωνισμό προσφορά), σε καμία από τις παραπάνω κατηγορίες. Απαιτούμενα χαρακτηριστικά, αυτά που αναφέρονται στο παράρτημα ΙV της παρούσας κατά γραμμή. Για τα πλοία αυτά μπορεί να συναφθεί σύμβαση ενός (01) έτους.
Με βάση την προσφυγή της ακτοπλοϊκής ΖΑΝΤΕ FERRIES στην Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων η εν λόγω κατηγοριοποίηση εξομοιώνει τα πλοία, είτε έχουν ηλικία 35 ετών, είτε 50, είτε ακόμη και μεγαλύτερη. Με βάση την απόφαση η δημόσια αρχή αποδέχθηκε το ορθό του αιτήματος και ζήτησε για αλλαγή για τα πλοία της κατηγορίας 3. Στόχος είναι να υπάρξει προβάδισμα σε νεώτερα πλοία.
Ζητείται σχέδιο
Η όλη εξέλιξη αυτή, πάντως, αναδεικνύει, την άμεση ανάγκη για ένα ολιστικό σχέδιο για την κάλυψη των ακτοπλοϊκών μεταφορών δημόσιας υπηρεσίας, σε μια ευαίσθητη εθνικά συγκυρία. Μόνο να σημειωθεί ότι η συρρίκνωση του πληθυσμού στο Βόρειο Αιγαίο, όπου και μια από τις γραμμές, τις λεγόμενες και άγονες, είναι μεγάλη. Στο Βόρειο Αιγαίο κατοικούν 194.943. Σημειώνεται ότι με βάση την Απογραφή του 2021 , μείωση καταγράφηκε στην Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου κατά 2,2%.
Είναι προφανές λοιπόν ότι απαιτείται πλέον να μπουν οι άγονες σε άλλη ρότα και να πάψουν να αποτελούν πεδίο μικροπολιτικής αλλά και να μπει ο ακτοπλοϊκός στόλος σε ανανέωση, ένεκα και της πράσινης μετάβασης.
Υπενθυμίζεται ότι μεταξύ των γραμμών που ήταν να βγουν σε μειοδοτική δημοπρασία είναι η τοπική σύνδεση της Λήμνου με τον Αη Στράτη και η γραμμή Λαύριο – Αη Στράτης – Λήμνος – Καβάλα.
Πλέον για να καλυφθεί αυτή όπως και άλλες δρομολογούνται παρατάσεις και αναθέσεις. Με βάση πληροφορίες η SeaJets δεν θα συνεχίσει την εξυπηρέτηση δυο γραμμών τουλάχιστον, μιας ενδοκυκλαδικής και της γραμμής Λαύριο- Άη Στράτης- Λήμνος -Καβάλα, με αποτέλεσμα ο κ. Στυλιανίδης να ζητήσει την συνδρομή άλλων ακτοπλοϊκών εταιρειών για να έχουν τα νησιά πλοίο.
Έτσι την ενδοκυκλάδικη γραμμή την ανέλαβε η Hellenic Seaways με το Hellenic High Speed και την γραμμή από Λαύριο για Άγιο Ευστράτιο Λήμνο και Καβάλα η Aegean Sea Lines με το επιβατηγό-οχηματαγωγό «Άνεμος».
Επίσης με βάση πληροφορίες το υπουργείο Υπουργείου εξετάζει το ενδεχόμενο μη προκήρυξης των συμβάσεων άγονων γραμμών που αφορούν την δρομολόγηση ταχυπλόων τους θερινούς μήνες.
Επισημαίνεται ότι ο διαγωνισμός αφορά συνολικά 73 άγονες ακτοπλοϊκές γραμμές σε όλη τη χώρα με ένα προϋπολογισμό που κυμαίνεται από 106.566.515,70 ευρώ μέχρι 124.421.929,53ευρώ μη συμπεριλαμβανομένου Φ.Π.Α. 24% και από 132.060.817,59 ευρώ μέχρι 154.172.949,09 ευρώ συμπεριλαμβανομένου Φ.Π.Α. 24%, ανάλογα με την κατηγορία των προσφερόμενων πλοίων. Για πολλές ακτοπλοϊκές γραμμές ο διαγωνισμός αφορά πλοία τριών κατηγοριών, οι οποίες ορίζονται με βάση την ηλικία τους. Όσο μικρότερη είναι η ηλικία τόσο υψηλότερο είναι το μίσθωμα που προϋπολογίζει το Υπουργείο Ναυτιλίας με τον τρόπο αυτό επιχειρείται η προσέλκυση νεότερων και πιο σύγχρονων πλοίων στην εξυπηρέτηση γραμμών που δεν έχουν εμπορικό ενδιαφέρον για τις ακτοπλοϊκές.
Όπως αναφέρεται στην αρχική προκήρυξη
‘Το έργο έχει ενταχθεί στο Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης (Ε.Π.Α.) 2021-2025 του Τομεακού Προγράμματος Ανάπτυξης (Τ.Π.Α.) του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής του Υποπρογράμματος Α΄ με τίτλο: “ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ, ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΛΙΜΕΝΙΚΗΣ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΣΤΟ ΘΑΛΑΣΣΙΟ ΧΩΡΟ (ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ΚΑΙ ΛΙΜΕΝΩΝ, ΑΡΧΗΓΕΙΟ ΛΙΜΕΝΙΚΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ - ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΑΚΤΟΦΥΛΑΚΗΣ)” στον Αναπτυξιακό Στόχο 4, και χρηματοδοτείται από την ΣΑΝΑ 489 του Π.Δ.Ε του Υ.ΝΑ.Ν.Π., με Κωδικό Ενάριθμου 2023ΝΑ48900034 και με Κωδικό Πράξης ΟΠΣ (MIS): 5221499 από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Η εκτιμώμενη προϋπολογισθείσα δαπάνη ήτοι για το χρονικό διάστημα μέχρι 31-10- 2024κυμαίνεται από 106.566.515,70 ευρώ μέχρι 124.421.929,53ευρώ μη συμπεριλαμβανομένου Φ.Π.Α. 24% και από 132.060.817,59 ευρώ μέχρι 154.172.949,09 ευρώ συμπεριλαμβανομένου Φ.Π.Α. 24%, ανάλογα με την κατηγορία των προσφερόμενων πλοίων για τις δρομολογιακές γραμμές του ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΟΣ ΙV της παρούσας.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr