Με τη ναυτιλιακή κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα να μη δείχνει σημάδια ξεκαθαρίσματος, οι ναυλωτές ανησυχούν όλο και περισσότερο για τη διαθεσιμότητα κενών εμπορευματοκιβωτίων, κάτι που προκαλεί πονοκέφαλο για την εφοδιαστική αλυσίδα. Αυτή η κατάσταση παρατηρήθηκε τελευταία φορά κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Στο Λονδίνο, ο Αρσένιο Ντομίνγκεζ, ο νέος γενικός γραμματέας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ), άνοιξε την πρώτη συνεδρίαση υπό τη θητεία του, επαναλαμβάνοντας το μήνυμα για ειρήνη στην Ερυθρά Θάλασσα.
«Θα συνεχίσω να επαναλαμβάνω τα τρία βασικά μηνύματά μου σχετικά με την κατάσταση: οι ναυτικοί είναι αθώα θύματα και η ασφάλειά τους είναι υψίστης σημασίας- η αρχή της ελευθερίας της ναυσιπλοΐας πρέπει να διατηρηθεί και να επιτρέψει το ασφαλές εμπόριο βασικών αγαθών- και κάνουμε έκκληση για αποκλιμάκωση της κατάστασης», δήλωσε ο Ντομίνγκεζ, ενώ ζήτησε, επίσης, την άμεση απελευθέρωση του αυτοκινητοφόρου Galaxy Leader και του πληρώματός του, που απήχθησαν από τους Χούθι πριν από δύο μήνες.
Κανένας κλάδος δεν έχει βιώσει μεγαλύτερες διαταραχές από αυτόν της μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, καθώς περίπου το 90% των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων επιλέγει τη μεγαλύτερη διαδρομή, γύρω από την αφρικανική ήπειρο, στα ταξίδια μεταξύ Ασίας και Ευρώπης, αντί να διακινδυνεύσειν να γίνουν στόχος των Χούθι. Από τον Νοέμβριο μέχρι σήμερα, οι Χούθι έχουν επιτεθεί με πυραύλους και μη επανδρωμένα αεροσκάφη ενάντια σε περίπου 35 εμπορικά πλοία, ως «απάντηση στον συνεχιζόμενο πόλεμο μεταξύ Ισραήλ και Χαμάς».
Oι εισαγωγείς δυσκολεύονται να αποκτήσουν πρόσβαση
Τα προβλήματα στον τομέα των εμπορευματοκιβωτίων έχουν εκτοξεύσει τις τιμές των ναύλων στα ύψη, ενώ οι εισαγωγείς δυσκολεύονται να αποκτήσουν πρόσβαση σε εμπορευματοκιβώτια, κάτι που αναμένεται να γίνει ακόμα πιο δύσκολο τις επόμενες τρεις εβδομάδες
Ο δείκτης κλίματος τιμών εμπορευματοκιβωτίων (xCPSI) που αναπτύχθηκε από την Container xChange, αξιολογεί τις επικρατούσες διαθέσεις της αγοράς, μεταξύ των επαγγελματιών της εφοδιαστικής αλυσίδας, σχετικά με την πορεία των τιμών των εμπορευματοκιβωτίων τις επόμενες εβδομάδες. Από τον Ιανουάριο, οι τιμές του xCPSI έχουν εκτοξευθεί σε τιμές-ρεκόρ.
Ο Κρίστιαν Ρέλοφς, διευθύνων σύμβουλος της Container xChange, επεσήμανε ότι οι αλυσίδες εφοδιασμού κατέχουν πλεονάζουσα χωρητικότητα άνω των 6 εκατ. teu, η οποία συσσωρεύτηκε τα τελευταία δύο χρόνια λόγω ελλείμματος ζήτησης. Αυτή η πλεονάζουσα χωρητικότητα λειτουργεί ως «χρήσιμο μαξιλαράκι», που μπορεί να απορροφήσει πιθανές διαταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα.
«Ο βαθμός των επιπτώσεων εξαρτάται από τη διάρκεια της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα», δήλωσε ο Ρέλοφς. “Εάν επιμείνει για παρατεταμένο χρονικό διάστημα και η πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα συνεχίσει να απορροφάται, θα μπορούσαμε, ενδεχομένως, να έρθουμε αντιμέτωποι με σοβαρές προκλήσεις. Κάνοντας μια σύγκριση με την περίπτωση του Ever Given, όπου η διαταραχή συνέβη κατά τη διάρκεια μιας περιόδου ακραίας δυσκολίας για την εξασφάλιση χωρητικότητας και ιστορικής αιχμής της ζήτησης, οι τιμές εκτοξεύτηκαν σε 10πλάσια επίπεδα από τα προ πανδημίας. Παρ’ όλο που σήμερα δε βρισκόμαστε σε αυτά τα ιστορικά υψηλά επίπεδα, η πρόσφατη εκτίναξη των τιμών είναι αξιοσημείωτη, αν την εξετάσουμε βραχυπρόθεσμα».
Αυτήν την εβδομάδα, η CMA CGM, η τρίτη μεγαλύτερη εταιρεία logistics και μεταφορών στον κόσμο, ανακοίνωσε προσαύξηση ανισορροπίας κενών εμπορευματοκιβωτίων ύψους 100 δολαρίων ανά μονάδα, επιπλέον των προσαυξήσεων για μεταφορές από την Τουρκία προς τη Μεσόγειο και τη Βόρεια Αφρική, που ανακοινώθηκαν την περασμένη εβδομάδα.
Στο μεταξύ, η γερμανική ναυτιλιακή Hapag-Lloyd έχει περιγράψει λεπτομερώς μια νέα υπηρεσία «χερσαίας γέφυρας», για τη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων μέσω Σαουδικής Αραβίας. Η εταιρεία δήλωσε ότι θα προσφέρει χερσαίες συνδέσεις από το Jebel Ali, το Dammam και το Jubail ως την υπηρεσία θαλάσσιων μεταφορών της στη Jeddah.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr