Πρόκειται για ένα τριετές ερευνητικό πρόγραμμα χρηματοδοτούμενο από το Horizon 2020, της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ύψους 8 εκατ. ευρώ, το οποίο ξεκίνησε τον Ιούλιο του 2020 και ολοκληρώνεται στις 31 Δεκεμβρίου 2023 μετά από 6μηνη παράταση.
Το MOSES στοχεύει στην ενίσχυση του ρόλου των θαλάσσιων μεταφορών μικρών αποστάσεων (SSS) στην ευρωπαϊκή αλυσίδα εφοδιασμού εμπορευματοκιβωτίων, αναπτύσσοντας καινοτόμες τεχνολογίες και διαδικασίες που βασίζονται στον αυτοματισμό και τις “έξυπνες” πλατφόρμες..
Μάλιστα, το πρόγραμμα, ειδικότερα, εστιάζει, αναπτύσσοντας αυτοματισμούς, ψηφιακές λύσεις και “έξυπνες” πλατφόρμες, σε δύο βασικούς άξονες σε σχέση με τη λειτουργία των λιμένων. Αφενός, 1) επιδιώκει τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας του φορτίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων από μεγάλα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων σε μικρά πλοία τροφοδοσίας εμπορευματοκιβωτίων, κι αφετέρου 2) στοχεύει στην ενσωμάτωση μικρών λιμένων με περιορισμένη ή καθόλου υποδομή διακίνησης φορτίου στην ευρωπαϊκή αλυσίδα εφοδιασμού εμπορευματοκιβωτίων.
«Η συνεχής ψηφιοποίηση της παραγωγής, η ανάπτυξη των αυτοματισμών, η τεχνητή νοημοσύνη και η προηγμένη ρομποτική, έρχονται ταχύτατα με δύναμη ανατρεπτική και αλλάζουν τα πάντα. Η Ένωση μας, ως πρώτο βήμα προσαρμογής στη νέα πραγματικότητα στηρίξαμε και στηρίζουμε το πρόγραμμα MOSES» ανέφερε ο κ. Ξηραδάκης.
Μάλιστα, η Ελληνική Ένωση Πλοιοκτητών Ρυμουλκών, Ναυαγοσωστικών, Αντιρρυπαντικών, Πλοίων Υποστήριξης Υπεράκτιων Εγκαταστάσεων είχε δείξει μεγάλο ενδιαφέρον για το έργο από την έναρξή του κατά τη φάση της πρότασης. Καθώς η αυτοματοποίηση έχει και θα επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό τη ναυτιλιακή βιομηχανία, η Ένωση σκοπεύει να βρίσκεται στην πρώτη γραμμή των εξελίξεων και να διασφαλίσει ότι η αυτοματοποίηση των λειτουργιών ρυμουλκών σχεδιάζεται με τρόπο που θα είναι χρήσιμος για τον κλάδο και όλους τους εμπλεκόμενους παράγοντες.
Ο κ. Ξηραδάκης ανέλυσε, επίσης, τα χαρακτηριστικά του προγράμματος, επισημαίνοντας ότι το πρώτο μέρος της στρατηγικής MOSES βασίζεται στην αυτοματοποίηση της προσέγγισης λιμένων, των ελιγμών και της ελλιμενισμού μεγάλων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων σε μεγάλα τερματικά εμπορευματοκιβωτίων. Αυτός ο αυτοματισμός πραγματοποιείται από ένα αυτόνομο σμήνος ρυμουλκών που συνεργάζεται με ένα αυτοματοποιημένο σύστημα πρόσδεσης (βασισμένο σε κενό, χωρίς σχοινί) στην ακτή.
Να σημειωθεί ότι η Ένωση έχει συμβάλει σε διάφορες πτυχές υλοποίησης στο έργο MOSES αξιοποιώντας την εμπειρία των μελών της και την άμεση ανατροφοδότηση από αυτά.
Επιπλέον, ο κ. Ξηραδάκης, ανέλυσε τους συγκεκριμένους τομείς συμβολής της Ένωσης στο έργο MOSES. Πιο συγκεκριμένα:
• Η Ένωση υποστήριξε την περιγραφή περιπτώσεων χρήσης και επιχειρησιακών σεναρίων με βάση την εμπειρία του τρόπου λειτουργίας των ρυμουλκών, καθώς και βοήθησε στη διαμόρφωση των προδιαγραφών για το σμήνος αυτόνομων ρυμουλκών MOSES στο Work Packages 2 (WP2).
• Στη φάση WP4, η Ένωση συμμετείχε στον καθορισμό των στοιχείων που πρέπει να ενσωματωθούν στην υπάρχουσα αρχιτεκτονική των ρυμουλκών για να λειτουργούν αυτόνομα και παρείχε ρεαλιστικά σενάρια που προσομοιώθηκαν στο εικονικό περιβάλλον εκπαίδευσης, όπου αναπτύχθηκε η νοημοσύνη των αυτόνομων ρυμουλκών MOSES.
• Για την παράκτια υποδομή στη φάση WP5, η Ένωση συνέβαλε κυρίως στον τρόπο με τον οποίο θα πρέπει να αλλάξουν οι υπάρχουσες λιμενικές διαδικασίες για να εξυπηρετήσουν τη λειτουργία των αυτόνομων ρυμουλκών MOSES.
• Τέλος, η Ένωση συνέβαλε επίσης στον σχεδιασμό των δραστηριοτήτων επικύρωσης στην Πιλοτική Επίδειξη 1 που διεξήχθη στη Δανία (WP7) και στον εντοπισμό οδών για εκμετάλλευση μετά το έργο στο WP8.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr