Συγκεκριμένα, με βάση το Π.Δ. 83/2022 θα πρέπει από την αρχή της επόμενης χρονιάς να ισχύει ο νέος Κανονισμός. Ωστόσο, όπως σημειώνεται στο άρθρο του νόμου, που ψηφίστηκε την προηγούμενη εβδομάδα, μετατίθεται το όριο της 31η Δεκεμβρίου 2023, που θέτει το Π.Δ. 83/2022 (Είναι στο πρώτο εδάφιο της παρ. 1 του άρθρου 16 του π.δ. 83/2022 (Α΄ 333), περί μεταβατικών διατάξεων για ρυμουλκά πλοία).
Όπως, πλέον, τονίζει ο νόμος «τα υπάρχοντα ρυμουλκά πλοία τα οποία, κατά τη δημοσίευση του παρόντος διατάγματος στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, εκτελούν ρυμουλκικές εργασίες κάθε είδους, συνεχίζουν την δραστηριοποίησή τους αυτή μέχρι να συμμορφωθούν πλήρως με τις υποχρεωτικές διατάξεις του ΜΕΡΟΥΣ Α΄ και του ΜΕΡΟΥΣ Γ΄ του Κανονισμού όχι αργότερα από την 30.6.2024. Κατ’ εξαίρεση, οι διατάξεις της περ. (α) της παρ. 4 του άρθρου 11 ισχύουν μέχρι τη συμπλήρωση τριών (3) ετών από τη δημοσίευση του παρόντος διατάγματος στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως».
Πάντως, ήδη, πριν την παράταση που δόθηκε με τη νομοθετική παρέμβαση της τελευταίας στιγμής, ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης, έγκαιρα δρώντας, προχώρησε πρώτος στην έκδοση του σχετικού Κανονισμού κι όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς αναμένει τα πρώτα αποτελέσματα, «κλειδώνοντας» υψηλά στάνταρντ ασφαλείας.
Μάλιστα, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει, Πρόεδρος της Ένωσης Πλοιοκτητών Ρυμουλκών, Ναυαγοσωστικών, Αντιρρυπαντικών, Πλοίων Υποστήριξης Υπεράκτιων Εγκαταστάσεων κ. Παύλος Ξηραδάκης, που εκπροσωπεί πολλές επιχειρήσεις του κλάδου, ο νέος Κανονισμός φέρνει πολλαπλά οφέλη και υπεραξίες στο δεύτερο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας.
Όπως τονίζει, με αφορμή το νέο Κανονισμό και «σύμφωνα με μελέτη μέλους της Ένωσής μας, μια εταιρεία η οποία διαθέτει πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που καταπλέουν στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης χρησιμοποίησε, από 1/1 μέχρι και 9/12/2023, 664 ρυμουλκά σε εφαρμογή του Ειδικού Κανονισμού Λιμένα Θεσσαλονίκης αριθμ. 69, ενώ αν ίσχυε ο Κανονισμός της ΟΛΘ Α.Ε θα χρησιμοποιούσε 562, δηλ. 102 λιγότερα ρυμουλκά. Τι σημαίνει αυτό; Πολύ απλά, ασφάλεια και οικονομίες κλίμακας.
Συγκεκριμένα, με το νέο Κανονισμό, καλύπτονται οι απαιτήσεις της ελάχιστης ελκτικής δύναμης με την χρήση ισχυρών και σύγχρονων ρυμουλκών, και από την άλλη μειώνεται σημαντικά ο ελάχιστος απαιτούμενος αριθμός ρυμουλκών, πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα την μείωση του κόστους ρυμούλκησης, δεδομένου ότι οι χρήστες του λιμένα πληρώνουν βάσει του αριθμού των ρυμουλκών που χρησιμοποιούνται για την εξυπηρέτηση ενός πλοίου».
Όπως αναφέρεται από την Ένωση, πάγια θέση της είναι η υποστήριξη κάθε μέσου και κάθε εργαλείου που συνδράμει στην εξασφάλιση συνθηκών ασφάλειας στις ρυμουλκήσεις των πλοίων στα ελληνικά λιμάνια.
Πάντως, με βάση όσα σημειώνουν, αρμόδιες πηγές, για τις ρυμουλκήσεις στις λιμενικές του εγκαταστάσεις, το τελευταίο χρονικό διάστημα έχουν εκδηλωθεί φωνές «ανησυχίας» από διάφορους φορείς που εμπλέκονται στην παροχή ρυμουλκικών υπηρεσιών στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης.
«Είναι πραγματικά αδιανόητο, μετά από τόσα περιστατικά ατυχημάτων με ρυμουλκά, μετά από τόσα θανατηφόρα δυστυχήματα, να υπάρχουν ακόμη τέτοιες φωνές. Είναι αδιανόητο ο τρόπος που επιλέγουν ορισμένοι να υπηρετήσουν οικονομικά συμφέροντα σε βάρος της ασφάλειας των πλοίων και των πληρωμάτων τους, σε βάρος της προστασίας του θαλασσίου περιβάλλοντος και της ασφάλειας των λιμενικών εγκαταστάσεων» αναφέρεται σχετικά.
Όπως τόνισε ο Πρόεδρος της Ένωσης κ. Παύλος Ξηραδάκης: «Νομίζω ότι το πραγματικό ερώτημα αφορά στην πραγματική διάθεση των εταιρειών των ρυμουλκών να συμμορφωθούν και να επενδύσουν στο νέο περιβάλλον ασφάλειας στις ρυμουλκήσεις» συμπληρώνει ο κ. Ξηραδάκης και εκφράζει τη βεβαιότητά του ότι «το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και οι φορείς διαχείρισης των λιμανιών της χώρας μας, που έχουν πλέον την ευθύνη εφαρμογής του π.δ. 83/2022, δεν θα υποχωρήσουν σε μικροσυντεχνιακές σκοπιμότητες και συμφέροντα άλλων, πλέον, εποχών».
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr