Να σημειωθεί, ότι η εταιρεία ΑΝΕΚ LINES είναι η πρώτη ελληνική ακτοπλοϊκή εταιρεία λαϊκής βάσης.
Δημιουργήθηκε πριν από 50 χρόνια, όταν κάποιοι οραματιστές Κρητικοί, αποφάσισαν ν’ αναλάβουν δράση για να λύσουν το πρόβλημα της μετακίνησης από και προς το νησί τους.
Κάθε σπίτι στα Χανιά ήταν μέτοχος της εταιρείας, κρατώντας με περηφάνια για χρόνια τα «χαρτιά που γεφύρωναν» το αιγαίο με το εθνικό κέντρο.
Ακόμη και με το «στραπατσάρισμα» του χρηματισηρίου οι Χανιώτες παρέμεναν πιστοί στην εταρεία τους και «πονούσαν» τα βαπόρια τους, επισκεπτόμενοι σε κάθε ευκαιρία τα καταστρώματά τους.
«Ξεκίνησε σαν μια ευχή των κατοίκων της Κρήτης, που ήθελαν να εξασφαλίσουν σύγχρονα και ασφαλή πλοία για τα συχνά ταξίδια τους. Μέχρι τότε η έννοια λαϊκή βάση ήταν άγνωστη» αναφέρει η ΑΝΕΚ στον ιστότοπό της και συνεχίζει:
«Ήταν στις 10 Απριλίoυ 1967, όταν, με πρόταση του κου. Κωνσταντίνου Αρχοντάκη και του κου. Ιωάννη Τζαμαριουδάκη και την αμέριστη συμπαράσταση του τότε Σεβασμώτατου Μητροπολίτη Κισσάμου και Σελίνου Ειρηναίου Γαλανάκη, μερικές εκατοντάδες έμποροι, επαγγελματίες, συνταξιούχοι και αγρότες, κινητοποιήθηκαν και ένωσαν τις δυνάμεις τους για να υλοποιήσουν την τολμηρή ιδέα της ίδρυσης της πρώτης παγκοσμίως πολυμετοχικής ναυτιλιακής εταιρείας.
Την εισήγηση του Δ.Σ. της ΑΝΕΚ ανάγνωσε ο πρόεδρός της Γιώργος Κατσανεβάκης ο οποίος ολοκληρώνοντας ανέφερε χαρακτηριστικά:
«…Η εισήγηση από το Διοικητικό Συμβούλιο είναι να εγκριθεί η πρόταση ώστε να προχωρήσουμε σε καλύτερες ημέρες στην εταιρεία μας αντιμετωπίζοντας τις δυσχέρειες της εποχής που περνάμε όλοι μας και όλες οι επιχειρήσεις στην Ελλάδα».
Σε ότι αφορά στους μετόχους της ΑΝΕΚ σημειώνεται ότι οι υφιστάμενες κοινές και προνομιούχες μετοχές της ΑΝΕΚ, θα ανταλλαγούν με νέες κοινές μετοχές που θα εκδόσει η Attica Συμμετοχών.
Οι μέτοχοι της ΑΝΕΚ θα λάβουν 0,1217 νέες κοινές ονομαστικές μετοχές της ATTICA, ονομαστικής αξίας εκάστης μετοχής τριάντα λεπτών του ευρώ (€0,30), για κάθε μία παλαιά, κοινή ή προνομιούχα, ονομαστική μετοχή της AΝΕΚ.
Οι μέτοχοι της Attica θα εξακολουθήσουν να κατέχουν τον ίδιο αριθμό κοινών μετοχών της που κατείχαν πριν από την επέλευση των αποτελεσμάτων της Συγχώνευσης.
Αναλυτικά το σχέδιο ανταλλαγής, προβλέπει, ότι η Attica θα απορροφήσει την ΑΝΕΚ και οι δυο εταιρείες συγχωνεύονται με ημερομηνία μετασχηματισμού την 30.9.2023.
Σύμφωνα με έκθεση της PricewaterhouseCoopers η εισφερόμενη καθαρή θέση της ΑΝΕΚ την 30.9.2023 ανέρχεται σε 106.864.015,07 ευρώ.
Ειδικότερα η PWC εκτίμησε την σταθμισμένη αξία της Attica Group μεταξύ 559,2-634,5 εκατ. ευρώ και το εύρος της αξίας της μετοχής μεταξύ 2,59-2,94 ευρώ.
Η σταθμισμένη αξία της ΑΝΕΚ εκτιμήθηκε μεταξύ 71,4 -82,1 εκατ. ευρώ και το εύρος αξίας της μετοχής μεταξύ 0,32-0,37 ευρώ.
Όταν ολοκληρωθεί η συναλλαγή οι μέτοχοι της ΑΝΕΚ θα συμμετέχουν με 11,25% στο νέο κεφάλαιο που θα σχηματισθεί σε συνεπεία της συγχώνευσης και οι μέτοχοι της Attica Group θα συμμετέχουν με ποσοστό 88,75% περίπου στο νέο μετοχικό κεφάλαιο που θα σχηματισθεί σε συνεπεία της συγχώνευσης.
‘Ετσι, με σημαντική απόδοση αξίας σε μετόχους της ΑΝΕΚ, μετά την επικύρωση, από τις δύο γενικές συνελεύσεις των εταιρειών για τα σχέδια συγχώνευσης δια απορροφήσεως, δημιουργείται ένας όμιλος που θα αποτελεί τη δεύτερη μεγαλύτερη ακτοπλοϊκή εταιρεία στον κόσμο, όσον αφορά την διακίνηση επιβατών και τη πέμπτη όσον αφορά τη διακίνηση οχημάτων.
Κι αυτό, με πέντε θυγατρικές εταιρείες που θα διαχειρίζονται τα 45 πλοία, τη Superfast Ferries, την Blue Star Ferries, τη Hellenic Seaways, την Africa Morocco Links (AML) και βέβαια την ΑΝΕΚ.
Στην Κρήτη, όμως πλεόν μετά τα χρόνια όπου Attica και ΑΝΕΚ «είχαν σύμφωνο συμβίωσης», αφού η σχέση τους πέρασε κι από φουρτούνες.
«Σφυρηλατήθηκε» η σχέση τους, μέσα από την κοινοπραξία που είχαν τα τελευταία χρόνια και βοήθησε, αφενός την ΑΝΕΚ να γράψει λειτουργικές αποδόσεις σημαντικές, και αφετέρου την Attica να ενδυναμώσει την παρουσία της έναντι του ανταγωνισμου.
Σημειώνεται ότι η συμμετοχή στην Κοινοπραξία συνέβαλε κατά τα έτη 2021 και 2022 με το ποσό των 107 εκατ. ευρώ και 193 εκατ. ευρώ αντίστοιχα στον κύκλο εργασιών και με το ποσό των 1 εκατ. ευρώ και 24 εκατ. ευρώ αντίστοιχα στο EBITDA της Attica Group, η οποία για τον λόγο αυτό είναι σημαντικό να διατηρηθεί.
Αντίστοιχα η συμμετοχή στην Κοινοπραξία της ΑΝΕΚ, συνέβαλε κατά τα έτη 2021 και 2022 με το ποσό των 116,8 εκατ. ευρώ και 140,7 εκατ. ευρώ στον κύκλο εργασιών της απορροφώμενης Εταιρείας.
Πλέον, βέβαια, με σεβασμό στην ιστορία, τέσσερα θα είναι τα πλοία, με χρώματα της ΑΝΕΚ, με τα οποία θα δραστηριοποιείται η Attica Group στις γραμμές της Κρήτης, μετά την ολοκλήρωση της απορρόφησης.
Μάλιστα, καθώς η ιστορία και ο σεβασμός στην παράδοση είναι βάση για το αύριο, τα τέσσερα πλοία «θα βαφτιστούν» με ονόματα «σηματωρούς» της μεγαλονήσου και των Χανίων.
Πιο συγκεκριμένα το «Blue Galaxy» θα μετονομασθεί σε «Κίσσαμος», το «Blue Horizon» σε «Λευκά Όρη» και τα δυο αυτά πλοία με τα «Έλυρος» και «Ελευθέριος Βενιζέλος» θα εξυπηρετούν τις γραμμές του Ηρακλείου και των Χανίων αντίστοιχα.
Σύμφωνα, δε, με πληροφορίες, μετά τις αναγκαίες συντηρήσεις, το «Ελευθέριος Βενιζέλος» θα αντικατασταθεί από άλλο πλοίο με μεγαλύτερο γκαράζ, καθώς ο όμιλος Attica Group εστιάζει στην εξυπηρέτηση των φορτηγών οχημάτων από και προς Κρήτη.
Επενδύσεις 31 εκατ. ευρώ
Να σημειωθεί ότι με αφετηρία τη συγχώνευση μπαίνουν σε τροχιά τα επενδυτικά σχέδια του Ομίλου Attica για την ΑΝΕΚ.
Όπως αναφέρει η έκθεση των διοικητικών συμβουλίων των δυο εταιρειών η Attica Group θα επενδύσει άμεσα στην ΑΝΕΚ κεφάλαια ύψους 31 εκατ. ευρώ για τον εκσυγχρονισμό μέρους του στόλου της.
Ειδικότερα η Attica σκοπεύει να επενδύσει 20 εκατομμύρια ευρώ περίπου για την εγκατάσταση συστημάτων καθαρισμού καυσαερίων (scrubbers) σε δυο πλοία της ΑΝΕΚ (απορροφώμενη εταιρία).
Επίσης θα επενδύσει άλλα 11,3 εκατ. ευρώ σε συντήρηση (one-off catch-up fleet maintenance costs) των πλοίων της.
Τα οφέλη που θα προκύψουν από την επένδυση σε scrubbers θα προέλθουν από την χρήση οικονομικότερου τύπου καυσίμου «3,5% HSFO» σε σχέση με το ακριβότερο καύσιμό «0,5% VLSFO» που χρησιμοποιείται σήμερα από τα πλοία της ΑΝΕΚ.
Όπως εκτιμάται, με τα σημερινά επίπεδα τιμών των καυσίμων, τα οφέλη για την ΑΝΕΚ θα είναι περίπου 9,5 εκατ. ευρώ και θα καταστήσουν τα πλοία ανταγωνιστικά στις γραμμές που δραστηριοποιούνται.
Παράλληλα, αναμένεται να προωθηθεί και η ανανέωση του ενιαίου στόλου με την πώληση κάποιων μεγαλύτερης ηλικίας πλοίων και την τοποθέτηση παραγγελιών σε ναυπηγεία για την κατασκευή νέων «πράσινων» επιβατηγών οχηματαγωγών.
Κρήτη και Αδριατική
Στην έκθεση τονίζεται ακόμη ότι η συγχώνευση των δυο εταιριών παρουσιάζει σειρά στρατηγικών και οικονομικών πλεονεκτημάτων.
Οι Συγχωνευόμενες Εταιρείες διατηρούν από το 2011 Κοινοπραξία Εσόδων η οποία επέτρεψε στην Απορροφώσα Εταιρία να εξορθολογήσει την προσφερόμενη χωρητικότητα στις γραμμές της Κρήτης και Αδριατικής.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr