Η AP Moller-Maersk, στα πλαίσια «αυστηρών μέτρων περιορισμού του κόστους», έχει ήδη πραγματοποιήσει 6.500 απολύσεις μέσα στο έτος, όμως δήλωσε ότι χρειάζονται περισσότερες.
Η εταιρεία, η οποία μεταφέρει εμπορεύματα για μεγάλους λιανοπωλητές, όπως η Nike, στα αποτελέσματα του τελευταίου τριμήνου, ανακοίνωσε ότι τα κέρδη της έπεσαν κατά 92% και κατέληξε στο ότι η «επιδείνωση» των τιμών για τις θαλάσσιες μεταφορές απαιτεί περισσότερες περικοπές θέσεων εργασίας.
Το κόστος της μεταφοράς αγαθών εκτινάχθηκε στο πρώτο έτος του Covid, όταν έληξε το λουκέτο και οι επιχειρήσεις άρχισαν να επαναλαμβάνουν τις συναλλαγές τους, αυξάνοντας τις παραγγελίες τους για αποθέματα. Αυτή η υψηλή ζήτηση οδήγησε σε συμφόρηση και προβλήματα υλικοτεχνικής υποδομής στα λιμάνια του Ηνωμένου Βασιλείου. Υπήρξε επίσης έλλειψη εμπορευματοκιβωτίων στην Ασία, η οποία συνέβαλε στην αύξηση του πληθωρισμού.
Πιο πρόσφατα, ωστόσο, ο υψηλός πληθωρισμός και η αύξηση των επιτοκίων περιόρισαν τις δαπάνες και μείωσαν τη ζήτηση. Τον Αύγουστο, η Maersk προειδοποίησε για μια πιο απότομη μείωση της παγκόσμιας ζήτησης για θαλάσσια μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων φέτος, ενώ την Παρασκευή, η Δανική εταιρεία ανέφερε ότι υπήρξαν «σημαντικές πιέσεις στις τιμές» τους τελευταίους μήνες.
«Ο κλάδος μας αντιμετωπίζει μια νέα κανονικότητα με υποτονική ζήτηση, τιμές που επανέρχονται στα ιστορικά επίπεδα και πληθωριστικές πιέσεις στη βάση του κόστους μας», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Maersk, Βίνσεντ Κλερκ.
Οι απώλειες θέσεων εργασίας θα μειώσουν το παγκόσμιο εργατικό δυναμικό της Maersk σε κάτω από 100.000 υπαλλήλους. Περίπου 2.500 από τις τελευταίες 3.500 θέσεις εργασίας θα περικοπούν τους επόμενους μήνες, ενώ οι υπόλοιπες το 2024. Η Maersk εκτιμά ότι, το επόμενο έτος, οι απολύσεις θα εξοικονομήσουν στην επιχείρηση 600 εκατ. λίρες.
Η εταιρεία, η οποία εξυπηρετεί περίπου το ένα έκτο του παγκόσμιου φορτίου εμπορευματοκιβωτίων, έχει ήδη μειώσει το προσωπικό της σε περίπου 103.500 από 110.000 που ήταν στην αρχή του έτους.
Ένα οικονομικό καμπανάκι
Ο Ρας Μουλντ, διευθυντής επενδύσεων στην AJ Bell, δήλωσε ότι τα τελευταία αποτελέσματα της Maersk υποδηλώνουν ότι «η παγκόσμια οικονομία χάνει ταχύτητα».
«Αν θέλετε κάποιον που κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για την οικονομία, μην κοιτάξετε πιο πέρα από τη Maersk, καθώς η θέση της ως μία από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο την καθιστά, δικαίως, έναν “εκπρόσωπο” της παγκόσμιας ανάπτυξης", είπε.
«Η ζήτηση για μεταφορές θα είναι ισχυρή αν η οικονομία πηγαίνει καλά, αλλά αν υπάρχουν σύννεφα στον ορίζοντα θα γίνει το αντίθετο».
Το τελευταίο τρίμηνο (έως τον Σεπτέμβριο), τα κέρδη προ φόρων της Maersk μειώθηκαν στα $691 εκατ. έναντι των $9,1 δισ. που είχε την ίδια περίοδο πέρυσι, ενώ οι πωλήσεις μειώθηκαν στα $12,1 δισ. από $22,7 δισ.
Ο κ. Μουλντ δήλωσε ότι η τρέχουσα κατάσταση με τη ναυτιλία εμπορευματοκιβωτίων χειροτερεύει λόγω της πλεονάζουσας παραγωγικής ικανότητας στον κλάδο, η οποία, όπως είπε, είναι «υπέροχη, αν είσαι το άτομο που πληρώνει για να μεταφέρει αγαθά από το Α στο Β, καθώς σου επιτρέπει να κάνεις παζάρια για χαμηλότερη τιμή, (αλλά) τρομερή αν είσαι αυτός που κατέχει και λειτουργεί τα πλοία».
Μετά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων του τρίτου τριμήνου της Maersk, νωρίς την Παρασκευή (3/11), οι μετοχές του ομίλου διολίσθησαν κατά 11,1%.
Η εταιρεία δήλωσε ότι θα διατηρήσει τις προσδοκίες της για έσοδα και κέρδη, όμως θεωρεί ότι και τα δύο μεγέθη θα προσγειωθούν στο κατώτερο άκρο των εκτιμήσεών της.
Επιπλέον, είπε πως «η επιβράδυνση της παγκόσμιας οικονομίας, ο κίνδυνος χρηματοπιστωτικής πίεσης και ένας μακρύς κατάλογος γεωπολιτικών εντάσεων, που κυμαίνονται από τις τεταμένες σχέσεις Κίνας-ΗΠΑ έως τον πόλεμο στην Ουκρανία και στη Μέση Ανατολή, μπορούν να εξαφανίσουν τις προσδοκίες για βελτιώσεις» τους τελευταίους τρεις μήνες του τρέχοντος έτους, καθώς και τους όγκους των φορτίων το 2024.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr