Παρακάτω ακολουθούν τα κυριότερα σημεία της έρευνας της Petrofin:
- Ο δείκτης της Petrofin για την Παγκόσμια Χρηματοδότηση Πλοίων, ο οποίος ξεκίνησε από τις 100 μονάδες το 2008, παρέμεινε σταθερός στις 63 το 2022 σε σύγκριση με το 2021, καθώς η πτώση στα χαρτοφυλάκια των 40 κορυφαίων τραπεζών ήταν πολύ μικρή.
- Η παγκόσμια ναυτιλιακή χρηματοδότηση από τις 40 μεγαλύτερες τράπεζες παρέμεινε σχεδόν αμετάβλητη το 2022 στα $289.39 δισ. από $290.12 δισ. το 2021.
- Οι ασιατικές και οι αυστραλιανές τράπεζες παρουσιάζουν αξιοσημείωτη ανάπτυξη, ιδιαίτερα το μερίδιο αγοράς τους, το οποίο έχει εκτιναχθεί από το 40% στο 44%. Το χαρτοφυλάκιό τους ανέρχεται σε 127,3 δισ. δολάρια ΗΠΑ σε σύγκριση με 115 δισ. δολάρια το 2021.
- Το μερίδιο των ευρωπαϊκών τραπεζών μειώθηκε περαιτέρω στο 49,5%, κάτω από το 50% της παγκόσμιας έκθεσης για πρώτη φορά.
- Εντός Ευρώπης συνεχίζεται η μεγάλη πτώση των γερμανικών τραπεζών. Όσον αφορά το Ηνωμένο Βασίλειο, η HSBC παρουσιάζει πτώση, καθώς αποχώρησε από τη χρηματοδότηση της ελληνικής ναυτιλίας και μέρος αυτού του χαρτοφυλακίου έχει δεσμευτεί σε ελληνικές τράπεζες.
- Οι ελληνικές τράπεζες παρουσίασαν ετήσια αύξηση 4,6% από 12,5 δισ. δολάρια το 2021 σε 13 δισ. δολάρια το 2022, ενώ οι Σκανδιναβικές τράπεζες είχαν περαιτέρω μείωση στα 27,8 δισ. δολάρια.
- Οι ιαπωνικές τράπεζες κατέχουν πλέον πιο σημαντική θέση στην παγκόσμια χρηματοδότηση των πλοίων.
- Tα κριτήρια ESG και οι τραπεζικές στρατηγικές εξακολουθούν να επηρεάζουν τον δανεισμό των τραπεζών αναφορικά με μη οικολογικά πλοία.
Όσον αφορά τις ελληνικές τράπεζες ο δανεισμός από αυτές έχει αυξηθεί σε σύγκριση με την πτωτική τάση που παρατηρείται στις ευρωπαϊκές.
Δεδομένου ότι ο παγκόσμιος στόλος ακολούθησε αύξουσα πορεία, η ναυτιλιακή χρηματοδότηση καλύφθηκε με χρηματοδοτική μίσθωση-leasing , εναλλακτικές πηγές χρηματοδότησης και ίδια κεφάλαια.
Συμπληρωματικά, η χρηματοδοτική μίσθωση κατέγραψε μεγαλύτερη πρόοδο, κυρίως για τους στόλους νεότευκτων πλοίων και τις δημόσιες εταιρείες, που απαιτούσαν μεγάλα ποσά και ευέλικτους όρους, κάτι που οι εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης ήταν σε θέση να παρέχουν.
Πιο εύκολη η χρηματοδότηση για «πράσινα» πλοία
Σύμφωνα με την έκθεση, στα κριτήρια δανεισμού έχουν αρχίσει να περιλαμβάνονται ολοένα και περισσότερο κριτήρια ESG, με έντονη προτίμηση στα δάνεια βιωσιμότητας και στα πλοία που ασχολούνται με ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
Είναι αξιοσημείωτο ότι οι όροι δανείου για οικολογικά πλοία είναι καλύτεροι από ό,τι για μη οικολογικά πλοία.
Αυτό δεν σημαίνει βέβαια ότι δεν υπάρχει διαθέσιμη χρηματοδότηση για πλοία συμβατικής τεχνολογίας, αλλά η όρεξη των δανειστών για αυτά τα πλοία μειώνεται και αυτό επηρεάζει, όπου είναι διαθέσιμο, τους όρους δανείου και τις αξίες αυτών των πλοίων.
Μέχρι τώρα, οι δανειστές δεν έχουν διαφοροποιηθεί επαρκώς υπέρ των οικολογικών πλοίων ώστε να παρέχουν ουσιαστική υποστήριξη στους ιδιοκτήτες.
Οι όροι δανεισμού για σύγχρονα οικολογικά πλοία που χρησιμοποιούνται σε δραστηριότητες πετρελαίου και φυσικού αερίου έχουν μέχρι στιγμής επηρεαστεί λιγότερο», σημειώνει η Petrofin.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr