Να σημειωθεί ότι το νούμερο αυτό συνιστά αύξηση κατά 80% σε όρους gt με την αντίστοιχη περίοδο του 2022, όπου στο βιβλίο παραγγελιών είχαν μπει 52 νεότευκτα με χωρητικότητα 2,8 εκατ. gt.
Οι τομείς αργού πετρελαίου και πετρελαϊκών προϊόντων έχουν μπει σε προτεραιότητα στις παραγγελίες δεξαμενόπλοιων μέχρι στιγμής από τις αρχές του 2023, που ανέρχονται στα 38 από την 1η Ιανουαρίου του 2023 έως και τα τέλη Μαϊου, σε σύγκρισή με 6 τέτοιας κατηγορίας πλοία την ίδια περίοδο το 2022.
Οι αυξανόμενες τιμές για αυτές τις κατηγορίες πλοίων και στον τομέα των secondhand πλοίοων- με αύξηση περίπου 50% για πλοία δεκαετίας μέσα στο τελευταίο 12μηνο- είναι ένας από τους κυριότερους παράγοντες που οδηγούν τους εφοπλιστές στις παραγγελίες νεότευκτων δεξαμενόπλοιων, παρά τις επίσης υψηλές τιμές τους.
Οι αξίες των μεταχειρισμένων δεξαμενόπλοιων έχουν υποστηριχθεί από αλλαγές στις εμπορικές ροές λόγω του πολέμου στην Ουκρανία και από ένα ιστορικό χαμηλό βιβλίο παραγγελιών νεότευκτων, το οποίο επί του παρόντος ανέρχεται μόνο στο 5% του υπάρχοντος στόλου, όσον αφορά τη χωρητικότητα των πλοίων.
Προτίμηση σε δεξαμενόπλοια και Bulkers-«Κατρακύλησαν» οι παραγγελίες containerships
Αρκετοί Έλληνες εφοπλιστές «άρπαξαν» την ευκαιρία και πούλησαν «γερασμένα» δεξαμενόπλοια σε υψηλές τιμές, επενδύοντας σε νεότευκτα δεξαμενόπλοια και ειδικότερα σε suezmaxes και LR2s.
Οι Έλληνες εφοπλιστές, επίσης έχουν πραγματοποιήσει αξιοσημείωτες επενδύσεις και στον τομέα μεταφοράς αερίου, έχοντας παραγγελίες για 13 πλοία μεταφοράς LNG έως τώρα, τον ίδιο αριθμό δηλαδή με πέρσι.
Αναφορικά με την αγορά ξηρού φορτίου, οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν ρίξει ελαφρά τις παραγγελίες σε σχέση με το πρώτο πεντάμηνο του 2022 και από τις 18 έφτασαν φέτος τις 14 για νεότευκτα bulkers.
Παράλληλα, οι παραγγελίες για νεότευκτα containerships έχουν πέσει ακόμα περισσότερο, με μόλις 4 παραγγελίες για φέτος, συγκριτικά με τις 30 των πρώτων πέντε μηνών του 2022.
Μαρινάκης, Αγγελικούση, Προκοπίου, Φράγκου, Οικονόμου συνθέτουν το ελληνικό top 5
Στο ελληνικό βιβλίο παραγγελιών, σε όρους gt, πρώτες είναι η εταιρείες του Oμίλου του Βαγγέλη Μαρινάκη με 29 παραγγελίες νεότευκτων και συνδιασμένη χωρητικότητα 2,1 εκατ. gt.
Aνάμεσα σε αυτά τα πλοία βρίσκονται 6 με μεταφορική ικανότητα 1.800 teu και 4 με 2.782 teu, που θα παραδοθούν μέχρι και το 2024 από το νοτιοκορεάτικο ναυπηγείο Hyundai Mipo
Aκόμα, η εταιρεία αναμένεται να παραλάβει σύντομα το «Buenaventura Express», το τελευταίο από την παραγγελία 10 boxships με χωρητικότητα 13.000 teu που κατασκευάζει το ναυπηγείο Hyundai Samho από το 2021.
Επιπλέον, η Capital Gas έχει παραγγείλει 11 πλοία μεταφοράς LNG μεταφορικής ικανότητας 174,000 cu m από το Hyundai Heavy Industries και το Hyundai Samho.
Επιπρόσθετα, στον τομέα των δεξαμενόπλοιων η εταιρεία έχει παραγγείλει ένα MR, δύο LR2 και 4 πλοία τύπου suezmax που κινούνται με διπλό καύσιμο και LNG.
Στο βιβλίο παραγγελιών ακολουθεί ο Όμιλος Αγγελικούση με παραγγελίες για 14 πλοία μεταφοράς LNG, μεταφορικής ικανότητας 174,000 cu m έκαστο από τη Maran Gas, που θα ναυπηγηθούν στα νοτιοκορεάτικα Daewoo και Samsung.
Η Maran Tankers έχει παραγγείλει και 4 suezmaxes διπλού καυσίμου LNG από το κινεζικό New Times τον Απρίλιο. Να σημειωθεί ότι στο συμβόλαιο υπάρχει option για ακόμα 4 τέτοια πλοία.
Η Maran Tankers παρέλαβε τρία διπλού καυσίμου LNG, VLCCs μέσα στη χρονιά, μέρος τη παραγγελίας για τέσσερα τέτοια πλοία από το 2021, από το ναυπηγείο Samsung.
Το τέταρτο πλοίο της σειράς, το «Μaran Dione» θα παραδωθεί μέσα στον Ιούλιο.
Στην τρίτη θέση έρχεται ο Όμιλος του Γιώργου Προκοπίου, με 12 πλοία μεταφοράς LNG υπό ναυπήγηση, στο Hyundai Heavy Industries για λογαριασμό της Dynagas.
Το πρώτο πλοίο της σειράς με χωρητικότητα 200,000 cu m-τα μεγαλύτερα δεξαμενόπλοια στον κόσμο- θα παραδοθεί τον Σεπτέμβριο.
Ακολουθεί τέταρτος ο Γιώργος Οικονόμου με δύο παραγγελίας για bulkers τύπου Newcastlemax από το κινεζικό ναυπηγείο Cosco Shipping HI Yangzhou.
Η εταιρεία έχει επίσης παραγγείλει τέσσερα supramax bulkers που θα παραδοθούν φέτος.
Η TMS Cardiff Gas, έχει παραγγείλει επιπλέον 4 πλοία μεταφοράς LNG, χωρητικότητας 174,000 cu m δύο από το Daewoo και δύο από το Samsung.
Aκολουθούν πέντε LR2 δεξαμενόπλοια και τέσσερα suezmaxes σε κινεζικά ναυπηγεία.
Στην πέμπτη θέση βρίσκεται η Navios της Αγγελικής Φράγκου με επίκεντρο τα containerships με τέσσερα μεσαίου μεγέθους διπλού καυσίμου LNG πλοία.
H παραγγελία για τα μεταφορικής ικανότητας 7,700 teu πλοία έχει γίνει στο νοτιοκορεάτικο HMM. H εταιρεία επίσης έχει παραγγείλει 10 boxhips μεταφορικής ικανότητας 5,300 teu έκαστο σε κινεζικό ναυπηγείο με παράδοση έως το 2024.
Η Navios έχει παραγγείλει ακόμα 4 LR2 δεξαμενόπλοια, στο νοτιοκορεάτικο K Shipbuilding το 2021.
Παραμένουν αδύναμες οι παραγγελίες πλοίων εναλλακτικών καυσίμων
Με την πλειοψηφία των ελληνόκτητων πλοίων να βρίσκονται στον τομέα του ξηρού φορτίου ή των δεξαμενόπλοιων, ελάχιστοι επενδυτές έχουν επενδύσει σε πλοία εναλλακτικού καυσίμου.
Ο όμιλος του Βαγγέλη Μαρινάκη ήταν η πρώτη ελληνική εταιρεία που «έριξε στη θάλασσα» πλοία εναλλακτικού καυσίμου, ενώ στη συνέχεια αγόρασε 4 διπλού καυσίμου aframax δεξαμενόπλοια από τη ρωσική Sovcomflot.
Πέρα από τις φετινές παραγγελίες για πλοία διπλού καυσίμου από τον Όμιλο Μαρινάκη και Αγγελικούση, αλλά και τη Νavios, ακόμα ένας Έλληνας εφοπλιστής έχει κάνει τέτοια παραγγελία.
Συγκεκριμένα η Atlas Maritime του Λέοντα Πατίτσα, επένδυσε περίπου 250 εκατ. δολάρια για τρία διπλού καυσίμου (LNG) πλοία μεταφοράς οχημάτων.
Τα πλοία χωρητικότητας 7,000 οχήματων έκαστο, τα παρήγγειλε πέρσι από το κινεζικό Yantai Raffles και θα παραδοθούν το 2025.
Γεωργία Σαμπαζιώτη
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr