Αξίζει να σημειωθεί, ότι το Συνέδριο φέτος τέθηκε υπό την αιγίδα του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, ενώ πραγματοποιήθηκε με την ακαδημαϊκή υποστήριξη του Alba Graduate Business School, The American College of Greece, καθώς και την υποστήριξη του Lufthansa Group.
Το Maritime Trends Conference αποτελεί την πλέον αξιόπιστη πηγή ενημέρωσης και πληροφόρησης για τον ναυτιλιακό κόσμο, φέρνοντας τα στελέχη του σε επαφή με τις τελευταίες τάσεις και εξελίξεις, αλλά και τις προοπτικές του κλάδου. Το φετινό Συνέδριο επικεντρώθηκε στις προκλήσεις που αναδύθηκαν με το πέρασμα στη μεταπανδημική εποχή και τη «νέα κανονικότητα».
Επιπλέον, ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στο ζήτημα της διαχείρισης του ανθρώπινου κεφαλαίου καθώς και της αυξανόμενης δυναμικής του ESG στη Ναυτιλία.
Τη σειρά παρουσιάσεων του πρώτου πάνελ με θέμα Market Trends & Conditions και συντονιστή τον κ. Κωνσταντίνο Οικονόμου, CEO της Marine Tours, άνοιξε ο Ιωάννης Αλεξόπουλος (Partner, Eurofin Group και καθηγητής, ALBA Graduate Business School ACG), ο οποίος εστίασε στον μετασχηματισμό του κλάδου χρηματοδότησης της Ναυτιλίας, που αλλάζει το τοπίο στη χρηματοδότηση ναυπήγησης νέων πλοίων, ανοίγοντας νέες προοπτικές αλλά και επιφυλάσσοντας προκλήσεις για τις ευρωπαϊκές ναυτιλιακές τράπεζες.
Η συζήτηση επεκτάθηκε και στα ασιατικά ιδρύματα ναυτιλιακής χρηματοδότησης, ενώ έμφαση δόθηκε στο ερώτημα που απασχολεί όλο τον Κλάδο: «Πού πάμε από εδώ και πέρα;».
Στη συνέχεια, η παρουσίαση της Dr. Ηλιάνας Χριστοδούλου-Βαρώτση (Senior Legal Consultant & Industry Trainer και Καθηγήτρια, ALBA Graduate Business School, ACG) επικεντρώθηκε στις νέες τάσεις της αγοράς από ρυθμιστική σκοπιά και τις πρόσφατες εξελίξεις που αφορούν τους ναυτικούς.
Συγκεκριμένα, συζητήθηκαν πτυχές, όπως ο αντίκτυπος της γεωπολιτικής και των έκτακτων περιστατικών υγείας στη ναυτιλία και τα πληρώματα, η άνοδος του κόστους (πληρωμάτων και ευρύτερου) και του πληθωρισμού, καθώς και η συμβολή των πρόσφατα θεσπισμένων
τροποποιήσεων για την περαιτέρω βελτίωση των συνθηκών εργασίας και διαβίωσης των πληρωμάτων.
Εκτιμήθηκε η πρόοδος που έχει σημειωθεί μέχρι σήμερα και οι προκλήσεις που αναδύονται τόσο για τους πλοιοκτήτες όσο και για τους ναυτικούς, ενώ η παρουσίαση τόνισε την ανάγκη για δημιουργία συνεργειών και αξιοποίηση των νέων μέτρων, ώστε να διασφαλιστεί ότι οι αξίες της ποιοτικής ναυτιλίας δεν θα διακυβευθούν.
Ακολούθησε ο Γιώργος Τεριακίδης (Area Manager East Mediterranean & Black Sea, DNV) με μια διαφωτιστική παρουσίαση για το ESG στη Ναυτιλία, τη διεθνή μεγα-τάση που πλέον επιδρά όλο και περισσότερο στο αύριο του ναυτιλιακού κλάδου.
Επισημάνθηκε ότι οι Εισηγμένες στο Χρηματιστήριο εταιρείες ήταν οι πρώτες που υιοθέτησαν το πλαίσιο του ESG και συμμορφώθηκαν σε αυτό, ανοίγοντας τον δρόμο.
Σε συνδυασμό με άλλους κανονισμούς στη ναυτιλιακή βιομηχανία, το ESG καθιστά πλέον τον Υπεύθυνο Συμμόρφωσης σε μια θέση απαραίτητη στον Κλάδο, ενώ προκύπτει και η μεγάλη σημασία του “S” στο ESG (δηλαδή το Social - Κοινωνικό Στοιχείο), καθώς αυτό αντανακλά στις αντιλήψεις των τελικών χρηστών.
Το 1ο πάνελ έκλεισε με τη διαφωτιστική παρουσίαση του Κώστα Τζεβελέκου (General Manager Sales Bosnia & Herzegovina, Croatia, Cyprus, Greece and Slovenia, Lufthansa Group), όπου ξεδιπλώθηκε η πολυδιάστατη στρατηγική βιωσιμότητας του Lufthansa Group για
το μέλλον.
Το 2ο πάνελ με θέμα Challenges & Βest Practices in People Management, που συντόνισε η Dr. Μαρία Προγουλάκη (Regional Representative & Consultant, Green-Jacobsen A/S και Καθηγήτρια, ALBA Graduate Business School ACG) ανέδειξε φέτος μια πολύ σημαντική θεματική, αυτή της διαχείρισης του ανθρώπινου κεφαλαίου στον ναυτιλιακό κλάδο.
Στην εναρκτήρια παρουσίαση, ο Αναστάσιος Καρτσιμαδάκης (GROUP Vetting & Inspections Manager, Tsakos Shipping & Trading S.A. & Vetting Manager, INTERTANKO), ανέλυσε το νέο καθεστώς επιθεώρησης SIRE 2.0 και τις προκλήσεις της μετάβασης σε αυτό.
Συγκεκριμένα, σκιαγραφήθηκε η βελτίωση συνθηκών για το ανθρώπινο δυναμικό έναντι του SIRE 1.0 και εντοπίστηκαν παράγοντες που επηρεάζουν την απόδοση (PIFs) καθώς και στη διαδικασία αξιολόγησης επί του σκάφους από τον επιθεωρητή. Στη συνέχεια, δόθηκε έμφαση στο ζήτημα της ανθρώπινης αντίδρασης μέσα από σχετικά διαγράμματα και εργαλεία, ενώ η ομιλία έκλεισε με case study και τις πρωτοβουλίες της INTERTANKO στο πεδίο αυτό.
Η επόμενη παρουσίαση έγινε από τον Bjarke Jakobsen (Partner and Senior Consultant, Green-Jakobsen A/S), με θέμα την ηγεσία του πληρώματος. Επισημάνθηκε η σημασία της ηγεσίας για την ανθρώπινη απόδοση, στοιχείο που καθιστά την ηγεσία πληρώματος έναν κομβικό παράγοντα και μια απαραίτητη προσθήκη στην εργαλειοθήκη των ναυτιλιακών εταιρειών.
Όπως έγινε σαφές στην παρουσίαση, οι δεξιότητες ηγεσίας του πληρώματος μπορούν να αναπτυχθούν, καθώς η ηγεσία δεν είναι «επιστήμη πυραύλων». Οι ηγέτες δεν «γεννιούνται» αλλά «γίνονται», εφαρμόζοντας αρχές της κοινής λογικής με ολιστικό και συνεπή τρόπο και αναπτύσσοντας ένα σύνολο δεξιοτήτων που όλοι μπορούμε να μάθουμε, με συνεχή εξάσκηση και πολύ υψηλή αίσθηση επίγνωσης του συνολικού περιβάλλοντος.
Εν συνεχεία, ο Steven Jones (Ιδρυτής, Seafarers Happiness Index) έκανε μια καίρια παρουσίαση για το ζήτημα του συναισθηματικού κλίματος (sentiment), το οποίο καταγράφει πτώση από το 2022, με το Α’ τρίμηνο 2023 να σημειώνει έναν συνολικό μέσο όρο της τάξης του 7,1/10.
Συγκεκριμένα, η ανάκαμψη του κλίματος έχει σταματήσει, καθώς οι μικρές απογοητεύσεις μπορούν να έχουν μεγάλο αντίκτυπο, ενώ οι εταιρείες που επενδύουν σημαντικά στην ευημερία και την ευζωία των πληρωμάτων τους, με πόρους και πρωτοβουλίες εν πλω, βλέπουν οφέλη.
Ταυτόχρονα, αναζητήθηκαν οι παράγοντες που αυξάνουν τη δυσαρέσκεια των ναυτικών, όπως η έλλειψη επενδύσεων και κατανόησης για τα προβλήματά τους. Αντίστοιχα, περιγράφηκαν προσεγγίσεις για το πώς μπορούν οι εταιρείες να βελτιώσουν το συναισθηματικό κλίμα, αφουγκραζόμενες τους ναυτικούς τους και δείχνοντας με ειλικρίνεια και πράξεις ότι νοιάζονται για την ικανοποίηση των αναγκών τους.
Η τελευταία παρουσίαση του 2ου πάνελ -και του Συνεδρίου συνολικά- ανήκε στην Dr. Robyn Pyne (Principal Lecturer: Logistics and Maritime Management, Liverpool John Moores University - Logistics, Offshore and Marine Research Institute - LOOM).
Η παρουσίαση επικεντρώθηκε στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα SkillSea, που θέτει ως στόχο την καλλιέργεια των δεξιοτήτων του μέλλοντος για τους ναυτικούς της Ευρώπης. Συγκεκριμένα, περιγράφηκε πώς μπορούν, αξιοποιώντας τις εργαλειοθήκες του Προγράμματος, να αναπτυχθούν δεξιότητες αιχμής όπως π.χ. Ψηφιακές, Πράσινες, STEM κ.ά. αλλά και μεταβατικές (ήπιες) δεξιότητες.
Τέλος, έμφαση δόθηκε στις κομβικής σημασίας δεξιότητες της ηγεσίας και της ευελιξίας.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το Συνέδριο αποτελεί μια πρωτοβουλία της Marine Tours για τη στήριξη της Ελληνικής Ναυτιλίας και η συμμετοχή σε αυτό προσφέρεται εντελώς δωρεάν στα στελέχη του ναυτιλιακού κλάδου.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr