«Η Ελλάδα είναι ένας σημαντικός κόμβος κρουαζιέρας στη Μεσόγειο, με σπουδαίες προοπτικές για περαιτέρω ανάπτυξη», επεσήμανε ο Pierfrancesco Vago, πρόεδρος της CLIA (Διεθνούς Ενωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας) και εκτελεστικός πρόεδρος της MSC Cruises ανοίγοντας την Τρίτη τις εργασίες του Φορουμ περιγράφοντας παράλληλα τα μέτρα που λαμβάνει η βιομηχανία κρουαζιέρας για να μειώσει τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις της.
Ο κ. Vago τόνισε ότι «η βιομηχανία της κρουαζιέρας έχει κάνει τεράστια τεχνολογικά άλματα σε λιγότερο από 15 χρόνια, καθώς προσπαθούμε να επιτύχουμε τους στόχους μας για την απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακα έως το 2050.
Για παράδειγμα, η MSC Cruises θέτει αργότερα φέτος σε λειτουργία πλοία που είναι 55% πιο αποδοτικά όσον αφορά τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα ανά ναυτικό μίλι, σε σύγκριση με προηγούμενες κατηγορίες σκαφών που κατασκευάστηκαν το 2009».
Με την ιδιότητά του ως Προέδρου της CLIA, ο κ. Vago μίλησε για τις προσπάθειες της Ένωσης να προωθήσει την ανάπτυξη της βιομηχανίας κρουαζιέρας παγκοσμίως.
Τόνισε τη σημασία της συνεργασίας μεταξύ των εταιρειών κρουαζιέρας, των κυβερνήσεων και άλλων εμπλεκόμενων μερών για τη διασφάλιση της συνεχούς επιτυχίας του κλάδου.
«Η βιομηχανία της κρουαζιέρας είναι ζωτικό μέρος της παγκόσμιας τουριστικής βιομηχανίας και έχει τη δυνατότητα να συνεισφέρει σημαντικά στις τοπικές οικονομίες», είπε και κατέληξε:
«Δεσμευόμαστε να συνεργαστούμε με όλους τους εμπλεκόμενους για να διασφαλίσουμε ότι ο κλάδος θα συνεχίσει να αναπτύσσεται και να ευδοκιμεί τα επόμενα χρόνια».
«Το 2021, το οικονομικό όφελος για την Ελλάδα ξεπέρασε το 1 δισ. ευρώ, ενώ δημιούργησε περισσότερες από 15.000 θέσεις εργασίας.
Σήμερα, τα οικονομικά οφέλη από τους τουρίστες που φθάνουν στις ελληνικές ακτές με κρουαζιερόπλοια είναι ήδη υψηλότερα από ό,τι το 2019, κάτι που οφείλεται εν μέρει στο σημαντικό έργο των τοπικών Αρχών για την αύξηση των υποδομών και των υπηρεσιών homeporting στην Ελλάδα», συμπλήρωσε, λέγοντας πως πέρυσι από τα 87 κρουαζιερόπλοια της CLIA που προσέγγισαν τα ελληνικά λιμάνια, τα 47, δηλαδή το 54%, είχαν λιμάνι επιβίβασης (homeporting) στην ελληνική επικράτεια.
«Το homeporting αποφέρει τα μεγαλύτερα οικονομικά οφέλη σε κάθε προορισμό. Αυξάνει τον χρόνο που οι τουρίστες περνούν στην ξηρά τόσο πριν όσο και μετά την κρουαζιέρα, συμπεριλαμβανομένης της ζήτησης για διαμονή κοντά στο λιμάνι επιβίβασης.
Κάθε τουρίστας κρουαζιέρας ξοδεύει συνήθως περισσότερα από 400 ευρώ στο λιμάνι επιβίβασης, ενώ το ποσό που ξοδεύουν στα λιμάνια που επισκέπτονται κατά την κρουαζιέρα εκτιμάται ότι είναι τουλάχιστον 100 ευρώ ανά επιβάτη», επεσήμανε ο επικεφαλής της CLIA.
Στις επιδόσεις του λιμανιού του Πειραιά αναφέρθηκε από την πλευρά του, κατά τη διάρκεια της πρώτης θεματικής συζήτησης του Forum με τίτλο «Επιστροφή στην Ανάπτυξη: Οι Προκλήσεις που έχουν μπροστά τους Εταιρείες Κρουαζιέρας και Προορισμοί», ο Yu Zenggang, πρόεδρος του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς Α.Ε.
Όπως τόνισε, το λιμάνι του Πειραιά έχει επιτύχει γρήγορη και πλήρη ανάκαμψη στον κλάδο της κρουαζιέρας, ξεπερνώντας τα προπανδημικά επίπεδα. Επεσήμανε, μάλιστα, ότι το 2019 το λιμάνι του Πειραιά έσπασε το φράγμα του 1 εκατ. επιβατών κρουαζιέρας και έκτοτε, όχι μόνο πέτυχε γρήγορη και πλήρη ανάκαμψη αλλά ξεπέρασε και τα προ πανδημίας επίπεδα.
«Το λιμάνι εξυπηρέτησε με επιτυχία σημαντικό αριθμό κρουαζιερόπλοιων, συμβάλλοντας στην ανάκαμψη της ελληνικής τουριστικής βιομηχανίας», είπε.
Σύμφωνα με τα στοιχεία στα οποία αναφέρθηκε ο Yu Zenggang, συνολικά, το 2022 ήταν χρονιά-ρεκόρ για τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς, με έσοδα και κερδοφορία στα υψηλότερα επίπεδα όλων των εποχών.
Το τμήμα κρουαζιέρας του λιμανιού παρουσίασε σημαντική αύξηση, τόσο στις επισκέψεις κρουαζιερόπλοιων όσο και στην επιβατική κίνηση. Το 2022, η επιβατική κίνηση αυξήθηκε κατά 190%, σε 880.416 επιβάτες σε σύγκριση με 303.665 το 2021.
Οι προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων αυξήθηκαν επίσης κατά 79%, σε 677 ελλιμενισμούς σε σύγκριση με 379 έναν χρόνο νωρίτερα, υπερβαίνοντας τα επίπεδα του 2019.
Μάλιστα, ο ίδιος είπε ότι ένας νέος τερματικός σταθμός κρουαζιέρας βρίσκεται υπό κατασκευή και όταν ολοκληρωθεί, σε ορίζοντα 2-3 ετών, θα μπορεί να φιλοξενήσει τα μεγαλύτερα κρουαζιερόπλοια στον κόσμο.
«Πιστεύουμε ότι ο αριθμός των επιβατών το 2023 θα φτάσει τα επίπεδα του 2019 και παραμένουμε ιδιαίτερα αισιόδοξοι για ισχυρή ανάπτυξη στο μέλλον», επεσήμανε από την πλευρά του ο Κρις Θεοφιλίδης, διευθύνων σύμβουλος της Celestyal.
Από την πλευρά του ο Γιώργος Κουμπενάς, πρόεδρος της Ενωσης Λιμένων Ελλάδος (ΕΛΙΜΕ) και Chief Operating Officer της Celestyal Cruises, τόνισε:
«Το 2022 υπήρξε σημαντική αύξηση στο homeporting σε αρκετά λιμάνια όπως ο Πειραιάς, το Ηράκλειο, η Θεσσαλονίκη, το Λαύριο και η Κέρκυρα, γεγονός που οδήγησε σε αντίστοιχη αύξηση των εσόδων για την ελληνική οικονομία.
Για το 2023 προβλέπουμε ακόμη μεγαλύτερο αριθμό επιβατών κρουαζιέρας που επιβιβάζονται ή επισκέπτονται ελληνικούς προορισμούς».
Επεσήμανε, δε, ότι η Ελλάδα στερείται μακροπρόθεσμου στρατηγικού σχεδίου για τη βιώσιμη ανάπτυξη των προορισμών ανάλογα με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κάθε περιοχής.
«Αυτό είναι απαραίτητο προκειμένου να αποφασιστούν οι υποδομές που απαιτούνται για την υποστήριξη της ανάπτυξης της κρουαζιέρας. Επίσης, η προώθηση των λιγότερο γνωστών προορισμών θα βοηθήσει στην πιο ισορροπημένη εξάπλωση της δραστηριότητας στη χώρα».
Η Θεσσαλονίκη
Να σημειωθεί ότι στο πλαίσιο του PSTF 2023 παρουσιάζεται επίσης η μελέτη κοινωνικοοικονομικών επιπτώσεων που εκπόνησαν ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης και ο Οργανισμός Τουρισμού Θεσσαλονίκης.
Η παρουσίαση αποτυπώνει την κοινωνικοοικονομική συνεισφορά της κρουαζιέρας στο λιμάνι και την πόλη της Θεσσαλονίκης και, ήδη, τα προκαταρκτικά δεδομένα παρέχουν χρήσιμες πληροφορίες για τα μοτίβα δαπανών των επιβατών κρουαζιέρας και των πληρωμάτων στη Θεσσαλονίκη.
Ειδικότερα, οι επιβάτες κρουαζιέρας κατευθύνουν τις δαπάνες τους προς αγορές (44%), εστιατόρια και καφετέριες (40%), περιηγήσεις στα αξιοθέατα (12%) και καταστήματα τροφίμων (3%).
Από την άλλη πλευρά, τα μέλη των πληρωμάτων επιλέγουν να δαπανήσουν σε ψώνια (55%), εστιατόρια και καφετέριες (16%), μεταφορές (14%) και καταστήματα τροφίμων (10%).
Όσον αφορά δε την ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου ως ιδανικού προορισμού για κρουαζιέρες πολυτελείας, αξίζει να σημειωθεί ότι αυτή διαθέτει περισσότερα από 400 κατοικημένα νησιά και παράκτιες πόλεις σε Ιταλία, Κροατία, Ελλάδα, Αλβανία και Τουρκία, με αποτέλεσμα με την Αδριατική Θάλασσα να προσφέρουν συνολικά μία από τις πλουσιότερες επιλογές προορισμών στον κόσμο.
Η Ελλάδα και συνολικά η Ανατολική Μεσόγειος είναι προικισμένη με μοναδική ποικιλομορφία προορισμών, που μπορεί να ικανοποιήσει ακόμη και τις πιο υψηλές προσδοκίες των σύγχρονων απαιτητικών ταξιδιωτών.
Προοπτικές
Στο μεταξύ με βάση εκτιμήσεις άνοδος 15% στο σύνολο των προορισμών προβλέπεται για το 2023 σε σχέση με τον προηγούμενο χρόνο.
Το 2022 οι συνολικές αφίξεις κρουαζιεροπλοίων στη χώρα μας σε ελληνικά λιμάνια ανήλθαν σε 4.780 και ο αριθμός επιβατών σε 4.629.650 (συμπεριλαμβάνεται και ο τελικός αριθμός των στοιχείων του ΟΛΠ έως τέλος του 2022).
Αντίστοιχα, το 2019 που δεν είχαν ακόμα επιβληθεί τα περιοριστικά μέτρα ο αριθμός αφίξεων κρουαζιεροπλοίων άγγιζε τα 3.979 κρουαζιερόπλοια με 5.552.384 επιβάτες.
Σύμφωνα με πρόσφατα δημοσιευμένα στοιχεία της Διεθνούς Ένωσης Κρουαζιέρας CLIA, μόνο από το λιμάνι του Πειραιά τo 2023 αναμένεται να αφιχθούν περισσότερο από ένα εκατομμύριο επιβάτες.
Η Ελλάδα πρωτοστάτησε παγκοσμίως, με τη γρήγορη και ασφαλή επανέναρξη της κρουαζιέρας κατά τη διάρκεια της πανδημίας και με την αύξηση του homeporting, που οδήγησε τις εταιρείες κρουαζιέρας να προμηθεύονται τοπικά αγαθά και υπηρεσίες στους λιμένες αφετηρίας και τους επιβάτες να περνούν μεγαλύτερες περιόδους εκεί, διανυκτερεύοντας σε τοπικά ξενοδοχεία.
Ο οικονομικός αντίκτυπος αυξήθηκε επίσης λόγω της μεγαλύτερης παραμονής των πλοίων στα λιμάνια για την εκτέλεση τεχνικών εργασιών.
Ο κλάδος υποστήριξε 315.000 θέσεις εργασίας στην Ευρώπη, με τις 15.100 από αυτές να βρίσκονται στην Ελλάδα.
Η ετήσια έρευνα της Διεθνούς Ένωσης Κρουαζιέρας αποκάλυψε ότι ο παγκόσμιος τουρισμός κρουαζιέρας προβλέπεται φέτος να ξεπεράσει τα προ πανδημίας επίπεδα με τον κλάδο να αυξάνεται κατά σχεδόν 20% έως το 2028.
Σύμφωνα με την έκθεση 2023, ο τουρισμός κρουαζιέρας αναμένεται να φτάσει εφέτος στο 106% των επιπέδων του 2019, με 31,5 εκατομμύρια επιβάτες να ταξιδεύουν παγκοσμίως.
Ο κλάδος της κρουαζιέρας έκανε άλμα και σύμφωνα με τις προβλέψεις της CLIA από τα 29,7 εκατομμύρια επιβάτες το 2019 το 2023 θα ανέλθει σε 31,5 εκατ.. σε 36 εκατ. το 2024, σε 37,2 εκατ το 2025 και σε 39,5 εκατ το 2027.
Τα στοιχεία δείχνουν εξάλλου ότι η παγκόσμια χωρητικότητα προβλέπεται να αυξηθεί κατά 19% σε περισσότερες από 746.000 θέσεις ελλιμενισμού από το 2022 έως το 2028.
Η διοργάνωση λειτουργεί ως κόμβος συζητήσεων για το μέλλον του κλάδου κρουαζιέρας και τη συνεχιζόμενη θετική επίδρασή του στην οικονομία.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr