Με βάση εκτιμήσεις κύκλων κοντά στην όλη διαδικασία καταγράφεται μεγάλη σύγκλιση απόψεων όλων των εμπλεκομένων κι έτσι δεν υπάρχει πρόβλεψη για πιθανή εμπλοκή. Μόνο ζήτημα είναι ο χρόνος δημοσίευσης της απόφασης ώστε να τροχοδρομηθεί η ολική επανεκκίνηση των ναυπηγείων. Προσδιορίζεται στους επόμενους 2-3 μήνες.
Ήδη, βέβαια, οι εγκαταστάσεις έχουν μπει σε λειτουργία με τα πρώτα αποτελέσματα να είναι ορατά. Εργοτάξια έχουν εγκατασταθεί κάνοντας καθαρισμούς, αποξηλώσεις και συντηρήσεις, με στόχο την αναμόρφωση της δομής των εργοταξίων ώστε να μπει σε μια νέα λογική, γραμμική, αυτή τη φορά, όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται, η παραγωγική διαδικασία. “Από τη σοβιετικού τύπου δομή της δεκαετίας του 1970 πάμε σε μια άλλη λογική με βελτιστοποίηση διαδικασιών και αύξηση της παραγωγικότητας” αναφέρεται σχετικά.
Στόχος των επικεφαλής της ONEX, που έχει αναλάβει τα ναυπηγεία και ήδη, όπως αναφέρεται, καταβάλλει μισθούς στους εργαζόμενους που δουλεύουν πλήρως στα εργοτάξια, είναι τα Ναυπηγεία να τεθούν σε πλήρη λειτουργία το καλοκαίρι. Μάλιστα, τις προηγούμενες ημέρες κατέπλευσε και τέταρτο πλοίο για επισκευές στα Ναυπηγεία της Ελευσίνας, όπου μέχρι τώρα υπάρχει η δυνατότητα εργασιών για 4 πλοία ταυτόχρονα. Σκοπός είναι στο άμεσο μέλλον να υπάρξει η δυνατότητα επισκευών για 10-12 πλοία ταυτόχρονα, με απώτερη επιδίωξη τα Ναυπηγεία Ελευσίνας να καταστούν πρωταθλητές του κλάδου και να αναλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, την επισκευή 200 πλοίων σε ετήσια βάση.
Η Σύρος
Σε ό,τι αφορά τα Ναυπηγεία Σύρου, το έτερον asset της ΟΝΕΧ, από τα μέσα του 2018 μέχρι σήμερα έχουν επισκευαστεί περίπου 400 πλοία, με τον κύκλο εργασιών στο κομμάτι της εμπορικής δραστηριότητας να κλείνει για το 2022 στα 41 εκατ. ευρώ περίπου, από 20 εκατ. ευρώ τον πρώτο χρόνο επαναλειτουργίας τους, με ανάπτυξη 50% σε ετήσια βάση. Είναι ενδεικτικό ότι το ιστορικό ρεκόρ ως προς τον κύκλο εργασιών για τα Ναυπηγεία της Σύρου δεν είχε υπερβεί τα 17 εκατ. ευρώ. Υπενθυμίζεται ο όμιλος ONEX έχει επενδύσει περισσότερα από 30 εκατ. ευρώ στη μονάδα της Σύρου, καλύπτοντας παλιές οφειλές, ύψους 10 εκατ. ευρώ, αλλά και αναβαθμίζοντας τις υποδομές.
Απώτερος στόχος της ONEX είναι το 2024 να επισκευάζονται στα Ναυπηγεία της Ελευσίνας και της Σύρου, που αποτελούν δύο αυτόνομες οντότητες και μπορούν να λειτουργήσουν και συνδυαστικά ενίοτε, 300 πλοία σε ετήσια βάση.
Η επόμενη μέρα
Αναφορικά με την επόμενη μέρα των ναυπηγείων, με βάση τον σχεδιασμό, στόχος είναι να αναπτυχθούν παράλληλα εμπορικές και αμυντικές λειτουργίες. Σε εμπορικό επίπεδο, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι τα ναυπηγεία στοχεύουν σε ειδικές μετασκευές και κατασκευές, όπως οι εξέδρες πετρελαίου και πλωτά FSRU αλλά και σε ειδικού τύπου πλοία, όπως αυτά που φτιάχνουν υποθαλάσσιους αγωγούς, υπεράκτια αιολικά και άλλα.
Παράλληλα, θα πραγματοποιούνται έργα βιομηχανικών κατασκευών, μετασκευές πλοίων, με συστήματα επεξεργασίας θαλάσσιου έρματος και ορισμένα τμήματα scrubbers.
Να σημειωθεί ότι την περασμένη Δευτέρα στις εγκαταστάσεις των Ναυπηγείων Ελευσίνας η ιταλική ναυπηγική εταιρεία Fincantieri, η Leonardo και η MBDA (συνεργαζόμενες με τα Ιταλικά ναυπηγεία εταιρείες οπλικών συστημάτων, αεροδιαστημικής κτλ) υπέγραψαν μνημόνια συνεργασίας με οκτώ ελληνικές επιχειρήσεις. Σημειώνεται ότι στόχος των εταιρειών είναι η δημιουργία μακροπρόθεσμων συνεργασιών σε διάφορα projects, με πρώτο βήμα φυσικά τις κορβέτες, σε περίπτωση που τελικά το Πολεμικό Ναυτικό αποφασίσει ότι η πρόταση των ONEX Elefsis Shipyards και Fincantieri S.P.A. είναι η πιο συμφέρουσα. Στο διά ταύτα, η Fincantieri υπέγραψε MoU με τις Epe, Farad, General Commercial & Industrial Sa, Ligeros, G. & CO. O.E. Psyctotherm και Sunlight Group, ενώ η Leonardo με τις Elfon, SSA και Techcross.
Συνολικά τρεις από τις παραπάνω εταιρείες (Epe, Farad και Psyctotherm) αποτελούν μέλη της Ένωσης των Ελλήνων Κατασκευαστών Ναυτιλιακού Εξοπλισμού (Hemexpo), στοιχείο ενδεικτικό της σημασίας και του ρόλου του κλάδου στην επόμενη μέρα της ναυπηγικής βιομηχανίας στην Ελλάδα. «Πρόκειται για εταιρείες που επιλέξαμε κατόπιν μεγάλης αξιολόγησης. Ξεκινάμε από τις κορβέτες και θα συνεχίσουμε με μακροπρόθεσμες συνεργασίες. Θέλουμε μόνιμη παρουσία στην Ελλάδα» σημείωσε ο Tommaso Micangeli, Sales manager στη Fincantieri.
Ο ίδιος ανέφερε ότι στόχος της ιταλικής εταιρείας είναι να συνεργαστεί ευρύτερα με τα Ναυπηγεία Ελευσίνας για προμήθειες τόσο σε αμυντικό όσο και σε εμπορικό επίπεδο, ενώ έκανε και τη σύγκριση με τις ΗΠΑ, όπου η σχέση εκεί ξεκίνησε από ένα αμυντικό συμβόλαιο και τώρα έχει επεκταθεί σε πολλαπλά επίπεδα. «Μετά από εκτενή έρευνα ανακαλύψαμε ότι η εγχώρια βιομηχανία έχει βαθιά γνώση και τεχνογνωσία. Μαζί τους θέλουμε να αναπτύξουμε μία σειρά από projects» επεσήμανε από την πλευρά του ο Luca Ballini, Europe Marketing & Sales Area manager της Leonardo.
Οι κορβέτες
Σε σχέση με το αμυντικό κομμάτι στην κυβέρνηση, με βάση πληροφορίες, έχει καταφθάσει σχετική επιστολή, όπου η ΟΝΕΧ και η συνεργαζόμενη με την ΟΝΕΧ Fincantieri επικαιροποίησαν τη δέσμευσή τους για δυνατότητα ναυπήγησης 2+1 κορβετών στην Ελλάδα από το “μηδεν”. Κάτι που αποτελεί ένα “διαβατήριο” αναγκαίο για τη διεκδίκηση με όρους ανάπτυξης εγχώριας προστιθέμενης αξίας του όλου προγράμματος που διεκδικούν Γάλλοι, Αμερικανοί, Ολλανδοί και Ισπανοί. Σημειώνεται ότι η ελληνική πλευρά θέλει την προμήθεια 3+1 κορβετών, εκ των οποίων οι 2+1 θα κατασκευαστούν σε εγχώρια ναυπηγεία.
H πρώτη κορβέτα αναμένεται -σε περίπτωση που προκριθεί αυτό το σχήμα- να κατασκευαστεί στην Ιταλία και συγκεκριμένα στη Γένοβα. Οι ίδιες πηγές επισημαίνουν ότι σε έξι μήνες από τη συμβασιοποίηση, τα Ναυπηγεία Ελευσίνας θα είναι έτοιμα για κατασκευή, αφού προηγηθεί εκπαίδευση του προσωπικού στη Γένοβα. Αναφέρουν, ότι με βάση και τη νέα παραγωγική δομή του ναυπηγείου πρόθεση είναι η παράλληλη κατασκευή των κορβετών και όχι εν σειρά, προκειμένου να επιταχυνθεί το όλον αμυντικό πρόγραμμα.
Σε επίσημες δηλώσεις πάντως, όσο και σε ιδιωτικές συζητήσεις αναφέρεται ότι η ανάληψη του προγράμματος των κορβετών είναι δεν αποτελεί τη μοναδική στόχευση της συνεργασίας ΟΝΕΧ και Fincantieri. Ωστόσο “φωτογραφίζεται” με νόημα, η σημασία για την ανάπτυξη εγχώριας προστιθέμενης αξίας αλλά και τοπικού αμυντικού ναυπηγικού οικοσυστήματος η ανάθεση του προγράμματος στα Ναυπηγεία Ελευσίνας ή εν γένει σε Ναυπηγεία εντός των συνόρων. Πάντως από την ΟΝΕΧ αναφέρεται ότι στην Ελευσίνα η συνεργασία με τους Ιταλούς θα είναι πολυεπίπεδη, όπως αποδεικνύεται και από τα μνημόνια που υπεγράφησαν με το ελληνικό επιχειρείν και που έχουν, όπως αναφέρθηκε δημόσια, στόχο και τον εκσυγχρονισμό μονάδων του αμερικανικού ναυτικού, αλλά και άλλα 70 projects.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr