Σε μια νέα έκθεση περιλαμβάνονται εκπληκτικά στατιστικά στοιχεία που συνοψίζουν με ακρίβεια τον τρόπο με τον οποίο ανατράπηκε η ζήτηση μεταφοράς ρωσικού πετρελαίου για τα δεξαμενόπλοια το 2022. Οι θαλάσσιες εξαγωγές αργού πετρελαίου από τη Ρωσία κορυφώθηκαν τον Απρίλιο του περασμένου έτους στα 4,3 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα και οι συνολικοί όγκοι μειώνονται σταδιακά από τότε.
Η Ινδία ωφελήθηκε σημαντικά από τη μετατόπιση των εμπορικών ροών καθώς η Ευρώπη απέφευγε το ρωσικό πετρέλαιο. Οι εξαγωγές προς την Ινδία αυξήθηκαν από σχεδόν καθόλου πριν από την εισβολή σε 1,2 εκατ. βαρέλια την ημέρα τον Νοέμβριο του περασμένου έτους, καθιστώντας την Ινδία τον μεγαλύτερο εισαγωγέα ρωσικού αργού από τη θάλασσα. Οι εξαγωγές προς την Ινδία υποχώρησαν ελαφρώς τον Δεκέμβριο, αλλά φαίνεται ότι επιστρέφουν δυναμικά τις πρώτες τρεις εβδομάδες του τρέχοντος έτους. Η Κίνα αύξησε επίσης την πρόσληψη ρωσικού αργού, από περίπου 600.000 βαρέλια την ημέρα στις αρχές του 2022 σε περίπου 940.000 βαρέλια τον Νοέμβριο.
Η μελέτη από Poten & Partners εξετάζει επίσης τον γηρασμένο στόλο των δεξαμενόπλοιων που εξυπηρετούν τώρα τις ρωσικές εξαγωγές πετρελαίου. Τον Ιανουάριο του 2022, το 40% των ταξιδιών με δεξαμενόπλοια μεγέθους aframax εκτός Ρωσίας πραγματοποιήθηκαν σε δεξαμενόπλοια ηλικίας κάτω των 10 ετών και μόνο το 28% σε πλοία ηλικίας άνω των 15 ετών. Δεν χρησιμοποιήθηκαν δεξαμενόπλοια ηλικίας άνω των 20 ετών. Μέχρι τον Δεκέμβριο, αυτό το ηλικιακό προφίλ είχε αλλάξει δραματικά. Μόνο το 22% των aframaxes ήταν ηλικίας κάτω των 10 ετών και το 50% ήταν άνω των 15 ετών. Πραγματοποιήθηκαν αρκετά ταξίδια σε πλοία ηλικίας άνω των 20 ετών και ένα aframax που χρησιμοποιήθηκε ήταν ακόμη μεγαλύτερο των 25 ετών.
«Ο συνολικός αντίκτυπος στην αγορά των δεξαμενόπλοιων ήταν θετικός με τα μακρύτερα ταξίδια να αυξάνουν τη ζήτηση σε τόνο μίλια», σημείωσε η έκθεση, προσθέτοντας: «Η ζήτηση σε τόννα μίλια που δημιουργείται από τις ρωσικές εξαγωγές αργού πετρελαίου έχει τριπλασιαστεί από την αρχή του πολέμου. Αυτή η τάση ήταν πολύ υποστηρικτική για την αγορά εμπορευμάτων και είναι πιθανό να συνεχιστεί το 2023».
«Η Ρωσία πιθανότατα χρησιμοποιεί «σκοτεινούς/γκρίζους» εμπόρους πετρελαίου για να συνεχίσει να εξάγει το πετρέλαιο της μέσω της θαλάσσιας οδού, αλλά πιέζεται σοβαρά», σημείωσε η Kepler σε πρόσφατη έκθεση. Η Kepler υποστήριξε ότι η Ινδία και η Κίνα δεν θα πάρουν πολύ ρωσικό αργό πετρέλαιο πέρα από αυτό που εισήγαγαν τον Νοέμβριο του 2022.
«Αμφιβάλλουμε ότι η Ινδία και η Κίνα θα τολμήσουν να υπερβούν το όριο του 25% όσον αφορά την εξάρτηση από το ρωσικό αργό (και οι δύο χώρες εξαρτώνται επί του παρόντος πάνω από 20% από τις εισαγωγές αργού από τη Ρωσία)», προέβλεψε η εταιρεία αναλύσεων εμπορευμάτων Kepler.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr