Στην τελευταία εβδομαδιαία έκθεσή του, το ναυλομεσιτικό γραφείο Banchero Costa δήλωσε ότι «μετά από μια αργή έναρξη το πρώτο τρίμηνο, το παγκόσμιο εμπόριο άνθρακα ανέβηκε πραγματικά πέρυσι και τώρα έχει επιστρέψει πλήρως στα προ-Covid επίπεδα. Στους 12 μήνες του 2022, οι συνολικές παγκόσμιες θαλάσσιες φορτώσεις άνθρακα αυξήθηκαν κατά +5,9% σε ετήσια βάση σε 1204,9 εκατ. τόνους (χωρίς τις ενδομεταφορές), από 1138,3 εκατ. τόνους το 12μηνο του 2021, αν και εξακολουθούν να είναι κάτω από τα 1275,6 εκατ. τόνους τον Ιαν. Δεκέμβριος 2019.
Όπως ήδη αναφέρθηκε, τα χειρότερα επίπεδα σημειώθηκαν στην αρχή του έτους και η τάση τους τελευταίους μήνες ήταν ολοένα και πιο θετική. Το 1ο τρίμηνο του 2022, οι παγκόσμιες φορτώσεις μειώθηκαν κατά 4,8% σε ετήσια βάση σε μόλις 257,4 εκατ. τόνους και 20,3% από το 1ο τρίμηνο του 2019. Το δεύτερο τρίμηνο του 2022, οι φορτώσεις άνθρακα ήταν ισχυρές +8,5% σε ετήσια βάση στους 313,8 εκατ. τόνους.
Την περίοδο Ιανουρίου-Δεκεμβρίου 2022, οι εξαγωγές από την Ινδονησία αυξήθηκαν κατά +21,2% σε ετήσια βάση σε 388,9 εκατ. τόνους, ενώ από την Αυστραλία μειώθηκαν κατά -5,0% σε ετήσια βάση σε 340,3 εκατ. τόνους. Οι θαλάσσιες εισαγωγές άνθρακα στην Ευρωπαϊκή Ένωση αυξήθηκαν κατά +33,9% σε ετήσια βάση σε 116,5 εκατ. τόνους τον Ιανουάριο-Δεκέμβριο του 2022, ενώ οι εισαγωγές στην Ινδία αυξήθηκαν κατά +13,6% σε ετήσια βάση σε 203,8 εκατ. τόνους και οι εισαγωγές στην Κίνα μειώθηκαν κατά -3,2% σε ετήσια βάση σε 234,7 εκ. τόνους.
Η Ινδονησία είναι ο μεγαλύτερος θαλάσσιος εξαγωγέας άνθρακα στον κόσμο, αντιπροσωπεύοντας το 32% της παγκόσμιας θαλάσσιας αγοράς άνθρακα το 2022. Ο όγκος των εξαγωγών από την Ινδονησία ήταν σχετικά μειωμένος κατά το 2020 και το 2021, λόγω της διακοπής Covid19 και των κυβερνητικών πολιτικών που ευνοούν την εγχώρια κατανάλωση, αλλά αυξήθηκαν σε ρεκόρ όλων των εποχών το 2022.
Οι συνολικές θαλάσσιες εξαγωγές άνθρακα από την Ινδονησία τους 12 μήνες του 2022 έφτασαν τους 388,9 εκατομμύρια τόνους, σύμφωνα με τα στοιχεία παρακολούθησης πλοίων της Refinitiv. Τα επίπεδα αυτά σημείωσαν αύξηση 21,2% σε ετήσια βάση από τους 321,0 εκατ. τόνους του 2021 και +25,4% από το χαμηλό των 310 εκατ. τόνους το 2020 και επίσης 0,7% αύξηση από το προηγούμενο ρεκόρ 386,2 εκατ. τόνους το 2019. Η συντριπτική πλειονότητα του ινδονησιακού άνθρακα φορτώνονται στο Ανατολικό Καλιμαντάν και στο Νότιο Καλιμαντάν (το νησί Βόρνεο), ενώ ορισμένοι όγκοι αποστέλλονται επίσης από τη νότια νήσο Σουμάτρα.
Οι κύριοι τερματικοί σταθμοί εξαγωγής άνθρακα στην Ινδονησία είναι: Taboneo/Banjarmasin (78,1 εκατ. τόνοι φόρτωση τον Ιανουάριο-Δεκέμβριο 2022), Samarinda (74,2 εκατ. τόνοι), Tanjung Bara (32,1 εκατ. τόνοι), Muara Banyu Asin (30,7 εκατ. τόνοι), Balikpapan ( 27,5 εκ. τόνοι), Μπουνάτι (25,6 εκ. τόνοι), Κόλπος Αντάνγκ (21,8 εκ. τόνος), Μουάρα Παντάι (21,4 εκ. τόνος), Πουλάου Λάουτ (15,3 εκ. τόνος), Νήσος Ταρακάν (9,7 εκ. τόνος), Μουάρα Σατούι (8,5 εκ. τόνος). ), Μποντάνγκ (8,1 εκ. τόνοι), Ταραχάν (8,0 εκ. τόνοι), Ταντζούνγκ Πεμαντσίνγκαν (7,8 εκ. τόνοι), Μουάρα Σαμπάκ (5,9 εκ. τόνοι). Η πλειονότητα (57%) των όγκων άνθρακα από την Ινδονησία φορτώνεται σε φορτηγά πλοία μεγέθους Panamax, με 26% σε πλοία Supramax/Handymax και μόλις 15% σε χωρητικότητα Capesize. Τα εμπορικά πρότυπα για τις εξαγωγές άνθρακα της Ινδονησίας παρουσίασαν σημαντικές αλλαγές τα τελευταία χρόνια», όπως δήλωσε το ναυλομεσιτικό γραφείο Banchero Costa.
«Η Κίνα συνεχίζει να είναι ο κορυφαίος εισαγωγέας ινδονησιακών θαλάσσιων εξαγωγών άνθρακα, αντιπροσωπεύοντας το 36,9% των αποστολών την περίοδο Ιανουάριο-Δεκέμβριο του 2022, οι αποστολές από την Ινδονησία στην Κίνα ήταν σταθερές στους 143,5 εκατ. τόνους, μετά από ένα τεράστιο άλμα κατά +38,6% σε ετήσια βάση 2021. Περίπου το 22,6% των εξαγωγών, ή 88,0 εκατ. τόνοι το 2022, αποστέλλονται στην Ινδία, που αντιπροσωπεύει αύξηση +78,9% σε ετήσια βάση από 49,2 εκατ. τόνους το 2021, αλλά εξακολουθεί να είναι κάτω από τους 91,5 εκατ. τόνους που αποστέλλονται στην Ινδία.
Η Ιαπωνία ανέκαμψε επίσης, αυξάνοντας τις εισαγωγές κατά +19,2% σε ετήσια βάση σε 25,5 εκατ. τόνους, με την Ιαπωνία να αντιπροσωπεύει το 7% των ινδονησιακών εξαγωγών. Οι Φιλιππίνες εισήγαγαν 23,9 εκατ. τόνους άνθρακα, σημειώνοντας αύξηση +27,2% σε ετήσια βάση, με τις Φιλιππίνες να αντιπροσωπεύουν το 6%. Οι εξαγωγές στη Νότια Κορέα αυξήθηκαν επίσης κατά +27,8% σε ετήσια βάση σε 23,9 εκ. τόνους. Η Μαλαισία έλαβε 19,5 εκατ. τόνους, σημειώνοντας αύξηση +8,5% σε ετήσια βάση.
Μαρία Μπερτζελέτου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr