Τα λιμάνια βρίσκονται συνήθως σε επικίνδυνες περιοχές κατά μήκος της ακτής και κοντά σε ποτάμια - εκτεθειμένα σε καταιγίδες και πλημμύρες - και θα πρέπει να αντιμετωπίσουν την άνοδο της στάθμης της θάλασσας και πιο σοβαρές καταιγίδες λόγω της κλιματικής αλλαγής. Αυτό θα μπορούσε να προκαλέσει φυσικές ζημιές στις λιμενικές υποδομές και να διαταράξει τις λιμενικές λειτουργίες - με εκτεταμένες συνέπειες, σημείωσε το βρετανικό πανεπιστήμιο.
Βρίσκουμε αντιπροσωπευτικές περιπτώσεις για το πόσο σημαντικά προβλήματα θα μπορούσαν να προκληθούν από ακραίες καιρικές συνθήκες όπως το 2005, όταν ο τυφώνας Κατρίνα έκλεισε τρία λιμάνια στις Ηνωμένες Πολιτείες και το 2011, όταν ο σεισμός και το τσουνάμι του Tōhoku κατέστρεψαν περιουσιακά στοιχεία αξίας 12 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Στη μελέτη, που δημοσιεύτηκε στο Communications Earth and Environment, οι ερευνητές του πανεπιστημίου της Οξφόρδης παρέχουν μια λεπτομερή εικόνα των κλιματικών κινδύνων για 1.340 από τα πιο σημαντικά λιμάνια παγκοσμίως. Η νέα έρευνα συνδυάζει μια νέα γεωγραφική βάση δεδομένων περιουσιακών στοιχείων λιμενικής υποδομής με τις πιο λεπτομερείς διαθέσιμες πληροφορίες για φυσικούς κινδύνους, συμπεριλαμβανομένων σεισμών, κυκλώνων και πλημμυρών, καθώς και τοπικές πληροφορίες για «θαλάσσια ακραία σημεία», όπως ταχύτητες ανέμου, κύματα, θερμοκρασία και υπέρβαση.
"Οι ακραίες συνθήκες στη θάλασσα αναμένεται να προκαλέσουν λειτουργικές διαταραχές σε περίπου 40% των λιμανιών παγκοσμίως. Επιπλέον, τα λιμάνια εκτίθενται σε άλλους κινδύνους, όπως πλημμύρες ποταμών και σεισμούς, επομένως οι σχεδιαστές και οι διαχειριστές λιμένων πρέπει να λαμβάνουν υπόψη πολλούς κινδύνους. Αυτό δεν συμβαίνει πάντα αυτή τη στιγμή», επεσήμανε ο Jasper Verschuur, ερευνητής ECI.
Τους μεγαλύτερους κλιματικούς κινδύνους αντιμετωπίζουν μεγάλα λιμάνια της Ασίας, του Κόλπου του Μεξικού και της Δυτικής Ευρώπης. Ωστόσο, παρά το γεγονός ότι ο απόλυτος κίνδυνος είναι ιδιαίτερα μεγάλος στις χώρες υψηλού εισοδήματος, οι επιπτώσεις θα μπορούσαν να είναι μεγαλύτερες στα λιμάνια των χωρών μεσαίου εισοδήματος, δείχνει η μελέτη.
Ο κλιματικός κίνδυνος ανέρχεται συνολικά στα 7,6 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ ετησίως, το μεγαλύτερο μέρος των οποίων αποδίδεται σε τροπικούς κυκλώνες και πλημμύρες ποταμών των λιμανιών. Ο αριθμός αυτός είναι περισσότερο από το μισό από μια προηγούμενη εκτίμηση του κλιματικού κινδύνου των οδικών και σιδηροδρομικών υποδομών σε παγκόσμια κλίμακα, γεγονός που δείχνει ότι, παρόλο που τα λιμάνια καλύπτουν μόνο σχετικά μικρές περιοχές, η υψηλή αξία και η πυκνότητα των περιουσιακών στοιχείων μπορεί να συμβάλει στον κλιματικό κίνδυνο σε εθνική και παγκόσμια κλίμακα.
Η μελέτη του πανεπιστημίου ανέφερε ότι τα μεγάλα λιμάνια σε χώρες υψηλού μεσαίου και υψηλού εισοδήματος πρέπει να κάνουν σημαντικές επενδύσεις για να διαχειριστούν τον κίνδυνο υπό το πρίσμα της αυξανόμενης κλιματικής αλλαγής, η οποία θα μπορούσε να γίνει απαγορευτικά ακριβή.
Από την άλλη πλευρά, απαιτούνται αναβαθμίσεις υποδομών για την προστασία των μικρών λιμένων σε χώρες χαμηλού εισοδήματος από επικίνδυνες επιπτώσεις και συχνές διακοπές, που μπορεί να έχουν συστημικές επιπτώσεις στις οικονομίες που εξυπηρετούν. Σε αυτά τα λιμάνια, οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής στην οικονομική δραστηριότητα μπορούν να μειωθούν με βελτιώσεις στις υποδομές για να γίνουν πιο ανθεκτικά στις καταστροφές και να διασφαλιστεί η λειτουργία όλο το χρόνο.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr