Σιδηρομετάλλευμα και χάλυβας
Με τα νέα για περαιτέρω πολιτικές υποστήριξης στην κινεζική αγορά ακινήτων να εφαρμόζονται, η τιμή του σιδηρομεταλλεύματος στην Κίνα ανέκαμψε τις πρώτες μέρες του Ιανουαρίου, καθώς ξεπέρασε τα 120 $/τόνο στο Χρηματιστήριο Εμπορευμάτων Dalian, σημειώνοντας αύξηση 40% από τα χαμηλά επίπεδα στις αρχές Νοεμβρίου. Ενώ προέκυψε μια ανάκαμψη της ζήτησης μετά από ύφεση που σημειώθηκε στη διάρκεια του του 2ου εξαμήνου του 2022από τον Covid, δεν αναμένεται ότι η κινεζική παραγωγή χάλυβα θα ξεπεράσει την προηγούμενη αιχμή της. Το μαζικό ξεφάντωμα κατασκευής των τελευταίων ετών άφησε τη χώρα με άφθονη προσφορά κατοικιών, η οποία είναι ένας από τους μεγαλύτερους καταναλωτές της παραγωγής χάλυβα της Κίνας.
Πέρυσι η Κίνα επανέλαβε τους στόχους της να συνεχίσει να βελτιώνει την ενεργειακή απόδοση στον βιομηχανικό της τομέα, συμπεριλαμβανομένου του χάλυβα και άλλων μετάλλων κατασκευών. Με την τήρηση αυτής της πολιτικής, θα περιμέναμε να δούμε μεγαλύτερους όγκους εισαγωγών φέτος από τους προμηθευτές του Ατλαντικού, οι οποίοι διαθέτουν μεγαλύτερα αποθέματα σιδηρομεταλλεύματος υψηλής ποιότητας.
Όπως συμβαίνει με τα περισσότερα χρόνια, οι ροές σιδηρομεταλλεύματος θα επηρεαστούν σημαντικά από καιρικά εποχιακά μοτίβα, ιδιαίτερα στη Βραζιλία, καθώς συνήθως σημειώνονται έντονες βροχοπτώσεις. Στην Αυστραλία, είναι τώρα η εποχή των κυκλώνων και το Αυστραλιανό Γραφείο Μετεωρολογίας αναμένει παράκτιες επιπτώσεις από κυκλώνες αυτή τη σεζόν.
Ανοίγει ξανά η Κίνα
Πολλοί καλωσόρισαν το θέαμα της Κίνας να άρει τους περιορισμούς του Covid-19 στις αρχές Δεκεμβρίου, ωστόσο, αυτό δε σημαίνει ότι η ισχυρή οικονομική δραστηριότητα της χώρας θα ανακάμψει άμεσα, ιδιαίτερα καθώς αντιμετωπίζει την επακόλουθη αύξηση των κρουσμάτων. Το άνοιγμα ήρθε παράλληλα με μια σειρά ανακοινώσεων τόνωσης για την ενίσχυση της οικονομίας της, οι οποίες εκτιμάται ότι θα χρειαστούν χρόνο για να έχουν τον επιδιωκόμενο αντίκτυπο.
Αναπόφευκτα θα υπάρξει επιβράδυνση της δραστηριότητας κατά την περίοδο της Κινεζικής Πρωτοχρονιάς όπως συμβαίνει παραδοσιακά, ακολουθούμενη από μια περίοδο προσαρμογής εξόδου από πολιτικές μηδέν Covid. Ως αποτέλεσμα, η οικονομία της Κίνας αναμένεται να βελτιωθεί στο δεύτερο εξάμηνο του έτους και ταυτόχρονα να βελτιωθεί συνολικά και η ζήτηση μεταφοράς χύδην εμπορευμάτων.
Άρση της ανεπίσημης απαγόρευσης του αυστραλιανού άνθρακα από την Κίνα
Σημαντικό ορόσημο για το νέο έτος ήταν η αναφερόμενη μερική άρση της ανεπίσημης απαγόρευσης του αυστραλιανού άνθρακα από την Κίνα, η οποία ισχύει από το 2020. Αξίζει να σημειωθεί ότι η Αυστραλία έχει βρει αρκετούς νέους πελάτες, συγκεκριμένα στην Ευρώπη από τότε που ξεκίνησε ο πόλεμος, οι οποίοι είναι πιθανό να έχουν γεμίσει τα βιβλία παραγγελιών των ανθρακωρύχων. Επιπλέον, αναμένεται από τους κινέζους εγχώριους παραγωγούς να διατηρήσουν τα επίπεδα παραγωγής του περασμένου έτους και να συνεχίσουν να οδηγούν στην υποκατάσταση των θαλάσσιων όγκων, υποδηλώνοντας λιγότερη ανάγκη για ακριβό αυστραλιανό άνθρακα. Τον περασμένο Νοέμβριο, η Κίνα παρήγαγε 391 εκατομμύρια τόνους άνθρακα, το δεύτερο υψηλότερο επίπεδο στην ιστορία. Ενώ η επαναλειτουργία στην οικονομική δραστηριότητα της Κίνας θα αυξήσει τη ζήτηση ενέργειας της χώρας, αναμένεται ότι η ισχυρή εγχώρια παραγωγή θα διατηρήσει τη θαλάσσια ζήτηση υποτονική.
Κατά τα άλλα, μετά από μια σύντομη επιβράδυνση για αρκετούς μήνες, οι χώρες της ΕΕ άρχισαν να εισάγουν και πάλι μεγάλες ποσότητες άνθρακα το τέταρτο τρίμηνο. Τον Δεκέμβριο, οι χώρες της ΕΕ εισήγαγαν 8,9 εκατομμύρια τόνους θερμικού άνθρακα, το δεύτερο υψηλότερο επίπεδο από το ξέσπασμα του πολέμου. Με τον πόλεμο Ρωσίας-Ουκρανίας να παρατείνεται και οι ροές φυσικού αερίου στον αγωγό να μειώνονται, μπορούμε να αναμένουμε ότι η ανανεωμένη ευρωπαϊκή ζήτηση άνθρακα θα συνεχιστεί και φέτος.
Η αυξανόμενη σημασία της Δυτικής Αφρικής
Η συνεχιζόμενη ισχύς στο εμπόριο βωξίτη της Γουινέας το 2022 έφτασε σε νέα υψηλά επίπεδα πέρυσι. Τα φορτηγά πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου φόρτωσαν πάνω από 100 εκατομμύρια τόνους βωξίτη στη Γουινέα για πρώτη φορά το 2022, σημειώνοντας αύξηση 15,2% σε ετήσια βάση. Αυτό μπορεί να οφείλεται στην ισχυρή παραγωγή αλουμινίου στην Κίνα παρά τους πολλούς αντίξοους ανέμους της πρωτογενούς βιομηχανίας που αντιμετώπισε η χώρα κατά τη διάρκεια του έτους.
Τέλος αξίζει να σημειωθεί ότι τα πλοία που κατευθύνονται προς τα δυτικά αναζητούν ολοένα και περισσότερο τις επιλογές της Δυτικής Αφρικής, καθώς οι όγκοι από τη Βραζιλία εμφανίζονται σε λιγότερα επίπεδα, κάτι που ήταν σημαντικό για τη διατήρηση της ισορροπίας της αγοράς και την απασχόληση των φορτηγών πλοίων μεγάλου μεγέθους Capesizes.
Μαρία Μπερτζελέτου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr