Η απαγόρευση της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις εισαγωγές θαλάσσιου πετρελαίου της Ρωσίας από τις 5 Δεκεμβρίου οδήγησε τη Μόσχα να αναζητήσει εναλλακτικές αγορές, κυρίως στην Ασία, για περίπου 1 εκατομμύριο βαρέλια την ημέρα.
Επίσης, στις 5 Δεκεμβρίου, η Ομάδα των Επτά κορυφαίων οικονομιών εφάρμοσε ανώτατο όριο τιμής (πλαφόν) 60 δολαρίων για το ρωσικό πετρέλαιο προκειμένου να προσπαθήσει να περιορίσει την ικανότητα της Μόσχας να χρηματοδοτήσει τον πόλεμο στην Ουκρανία. Η Ρωσία έχει δηλώσει ότι δεν θα τηρήσει το ανώτατο όριο ακόμη και αν χρειαστεί να μειώσει την παραγωγή.
Οι δυτικές ενέργειες έχουν οδηγήσει τους Ρώσους παραγωγούς σε έντονο ανταγωνισμό μεταξύ τους, πράγμα που σημαίνει ότι η καλύτερη ελπίδα τους να βρουν αγοραστές είναι να μειώσουν τις τιμές, δήλωσαν δύο έμποροι.
Από τότε που η Ρωσία ξεκίνησε την εισβολή της στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο, η Ινδία έχει γίνει η κύρια διέξοδος για τα θαλάσσια φορτία αργού πετρελαίου Urals.
Για ορισμένες συμφωνίες αυτόν τον μήνα, η τιμή στα λιμάνια της Ινδίας, συμπεριλαμβανομένης της ασφάλισης και της παράδοσης με πλοίο, έχει μειωθεί κατά περίπου 12-15 δολάρια ανά βαρέλι.
Οι εκπτώσεις σημαίνουν ότι το πετρέλαιο σε ορισμένες περιπτώσεις πωλείται σε χαμηλότερο επίπεδο από το συνολικό κόστος παραγωγής, συμπεριλαμβανομένων των τοπικών εισφορών, ανέφεραν πηγές του κλάδου.
Η πίεση στους παραγωγούς έχει αυξηθεί περαιτέρω στα δυτικά λιμάνια της Ρωσίας, επειδή η έλλειψη πλοίων προσαρμοσμένων στις ρωσικές χειμερινές καιρικές συνθήκες έχει αυξήσει το κόστος μεταφοράς, το οποίο μπορεί να επιβαρύνει τον πωλητή ανάλογα με τους όρους των συμφωνηθέντων συμφωνιών.
Οι ναύλοι έχουν αυξηθεί μεταξύ 11 και 19 δολαρίων το βαρέλι σε σύγκριση με λιγότερα από 3 δολάρια το βαρέλι πριν από τον Φεβρουάριο και είναι περίπου διπλάσιες από ό,τι στα μέσα του έτους.
Οι υπολογισμοί του Reuters έδειξαν ότι οι εκπτώσεις για το πετρέλαιο Urals στα δυτικά λιμάνια της Ρωσίας για πώληση στην Ινδία στο πλαίσιο ορισμένων συμφωνιών έχουν διευρυνθεί στα 32-35 δολάρια το βαρέλι, όταν τα ναύλα δεν περιλαμβάνονται στην τιμή.
Οι Ρώσοι προμηθευτές πετρελαίου προσπαθούν να χειριστούν οι ίδιοι τη μεταφορά πετρελαίου Urals στην Ινδία χρησιμοποιώντας δικά τους πλοία και ναυτιλιακούς εταίρους, γεγονός που μπορεί να μειώσει το κόστος μεταφοράς, ανέφεραν οι έμποροι.
Αλλά πολλοί παραγωγοί πετρελαίου εξακολουθούν να βασίζονται σε εμπορικές εταιρείες, πράγμα που σημαίνει ότι πρέπει να μοιράζονται τα κέρδη που έχουν.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η Ινδία, ο δεύτερος μεγαλύτερος καταναλωτής πετρελαίου στην Ασία, βρίσκεται σε καλύτερη τοποθεσία για να αγοράσει τα Ουράλια από την Κίνα, λόγω της συντομότερης διαδρομής μεταφοράς, και τα διυλιστήρια της είναι κατάλληλα για την επεξεργασία ρωσικού πετρελαίου. Επιπλέον, το Νέο Δελχί αναγνωρίζει πλοία και ασφαλιστικές καλύψεις που παρέχονται από ρωσικές οντότητες, οι οποίες δεν αναγνωρίζονται πλέον στην Ευρώπη.
Τον περασμένο μήνα, οι προμήθειες των Ουραλίων στην Ινδία τον Νοέμβριο αυξήθηκαν σε τουλάχιστον 3,7 εκατομμύρια τόνους και έφτασαν το ρεκόρ του 53,2% των συνολικών φορτώσεων της κατηγορίας μέσω θαλάσσιων λιμένων τον περασμένο μήνα, σύμφωνα με στοιχεία της Refinitiv Eikon. Η Ρωσία αναδείχθηκε ως ο μεγαλύτερος προμηθευτής πετρελαίου στην Ινδία τον Νοέμβριο, αντικαθιστώντας το Ιράκ, σύμφωνα με στοιχεία που ελήφθησαν από εμπορικές πηγές.
Μαρία Μπερτζελέτου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr