Τα συνεχόμενα lockdown στην Κίνα και οι ανησυχίες για την αγορά ακινήτων της χώρας είχαν πολύ μεγάλο αντίκτυπο στη ναυλαγορά χύδην ξηρού φορτίου τους τελευταίους έξι μήνες.
Για τη φετινή χρονιά, η παγκόσμια παραγωγή χάλυβα έχει ήδη σημειώσει περίπου 5% μείωση, ενώ οι εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος μειώθηκαν κατά περίπου 3%, και αυτό είχε τεράστιο αντίκτυπο στη ναυλαγορά χύδην ξηρού φορτίου.
Αυτό που έχει ιδιαίτερη σημασία να τονιστεί είναι ότι η ναυλαγορά χύδην ξηρού φορτίου επωφελήθηκε σημαντικά από τη μετατόπιση των αποστολών με εμπορευματοκιβώτια σε ξηρού χύδην φορτίου, όταν τα ναύλα μεταφοράς φορτίων εμπορευματοκιβωτίων έφθασαν σε υψηλά επίπεδα όλων των εποχών. Επιπλέον, η ναυλαγορά επηρεάζεται επίσης και από το γενικότερο κλίμα που επικρατεί στην παγκόσμια οικονομία με τις πολύ υψηλές τιμές των εμπορευμάτων και την αύξηση στον πληθωρισμό.
Από την πλευρά της προσφοράς των πλοίων, η συμφόρηση των λιμένων, η οποία είχε αυξηθεί σε επίπεδα ρεκόρ, σημείωσε σημαντική βελτίωση φέτος με την αλυσίδα εφοδιασμού των πλοίων να αρχίζει να εξομαλύνεται. Σε γενικές γραμμές, η συμφόρηση των λιμανιών εκτονώνεται πολύ γρήγορα και αυτό επαναφέρει διαθέσιμη αρκετή προσφορά χωρητικότητας των πλοίων στη ναυλαγορά.
Πρόσφατη ανάλυση από το γραφείο αναλύσεων του Λονδίνου MSI έδειξε ότι περίπου το 7 – 10% του στόλου πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου ήταν δεσμευμένο σε συμφόρηση λιμένων πέρυσι, που ισοδυναμεί περίπου με την ποσότητα χωρητικότητας που απαιτείται για την εξυπηρέτηση του εμπορίου σιδηρομεταλλεύματος μεταξύ Αυστραλίας και Κίνας.
Τι σημαίνει αυτό για τις προοπτικές της ναυλαγοράς ξηρού χύδην φορτίου για το 2023; Το γραφείο αναλύσεων MSI αναμένει να δει κάτι σαν ανάκαμψη τους επόμενους έξι μήνες, υποστηριζόμενη από παράγοντες όπως η αυξημένη κατανάλωση χάλυβα. Αν δούμε τις τιμές των εμπορευμάτων να μειώνονται, τότε αυτό θα προκαλέσει περισσότερες συναλλαγές, ειδικά σε μέρη όπως η Κίνα που είναι πολύ ευαίσθητα στις τιμές, όταν πρόκειται τόσο για το σιδηρομετάλλευμα όσο και για τον άνθρακα.
Ωστόσο, κοιτάζοντας πέρα από τους επόμενους έξι μήνες, η ναυλαγορά αναμένεται να είναι πιο αδύναμη στο σύνολό της, καθώς τα επίπεδα της ζήτησης δεν θα παρουσιάσουν ισχυρά επίπεδα όσο ο κόσμος αναπροσαρμόζεται κάπως μετά τον COVID και η οικονομία της Κίνας αντιμετωπίζει ακόμα δυσμενείς προκλήσεις.
Μαρία Μπερτζελέτου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr