Σύμφωνα με πληροφορίες, ήδη, έχει καταθέσει πρόταση ύψους 120 εκατ. ευρώ, για επενδύσεις εκσυγχρονισμού του στόλου της, μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης, με προώθηση πράσινων τεχνολογιών, που μειώνουν το αποτύπωμα άνθρακα και αναβαθμίζω ενεργειακά τα πλοία της. Πρόκειται για βελτιώσεις στα πλοία με την εγκτάσταση scrubbers, φωτοβολταϊκών συστημάτων κτλ.
Σημειώνεται ότι για την πράσινη μετάβαση στο σύστημα μεταφορών προβλέπεται προϋπολογισμός από τον άξονα “Πράσινη Μετάβαση” του Σχεδίου Ελλάδα 2.0 ύψους 520 εκατ. ευρώ με το συνολικό ποσό πόρων που μπορεί να κινητοποιηθούν να φτάνει στο 1,305 δισεκ ευρώ. Συνολικά στον πρώτο πυλώνα του “Ελλάδα 2.0” πουα φορά την ενεργειακή μετάβαση σε ένα καλύτερο περιβάλλον προβλέπεται από το Ταμείο προϋπολογισμός 6,1 δισεκ με το σύνολο των δυνητικών επενδύσεων να ξεπερνά τα 11,6 δισεκ. ευρώ.
Πέρα βέβαια από την πρόταση αυτή για το Ταμείο Ανάκαμψης η Attica προωθεί μια νέα στρατηγική επενδύσεων. Όπως ανέφερε ανέφερε χαρακτηριστικά κατά την ομιλία του κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης για την επίσημη παραλαβή των 3 νέων ταχυπλόων AERO που ήδη εκτελούν δρομολόγια στον Αργοσαρωνικό ο κος Σπύρος Πασχάλης, CEO της Attica Group “η επένδυση στα πλοία AERO Highspeed συμβάλλει στη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της Attica Group και στη σταδιακή μετάβαση σε μια οικονομία χαμηλών εκπομπών άνθρακα, πιο πράσινη και περισσότερο ανταγωνιστική, ενισχύοντας τη βιώσιμη ανάπτυξη μέσω -μεταξύ άλλων- της χαμηλής κατανάλωσης καυσίμου και των μειωμένων εκπομπών αέριων ρύπων λόγω ελαφρύτερου υλικού κατασκευής των πλοίων, καθώς και της εγκατάστασης φωτοβολταϊκών μονάδων (solar panels), οι οποίες καλύπτουν τις ανάγκες φωτισμού και ηλεκτροδότησης των ξενοδοχειακών υπηρεσιών των πλοίων” “Με την επένδυση αυτή υλοποιούμε τον επιχειρηματικό μας σχεδιασμό με προσεκτικά βήματα, προκειμένου να ενισχύσουμε τον ηγετικό μας ρόλο και να ανταποκριθούμε στις αυξημένες διεθνείς απαιτήσεις του κλάδου. Επιβεβαιώνουμε στην πράξη για μία ακόμη φορά, τη δέσμευσή μας για την αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών στην ελληνική ακτοπλοΐα, τη βέλτιστη εξυπηρέτηση και υποστήριξη των τοπικών κοινωνιών, καθώς και την ενίσχυση του τουριστικού προϊόντος της χώρας μας” σημείωσε ο CEO της Attica.
Δέσμευση βιωσιμότητας
Για άλλη, δε, μια φορά η ελληνική διοίκηση της Attica, που για χρόνια αποτελεί, διεθνώς, σημείο αναφοράς για την ακτοπλοΐα εξέφρασε τη δέσμευση της για την προώθηση αειφορικών επιλογών στο σχεδιασμό τους. “Επιπλέον, το σημαντικό ύψος της επένδυσης, σε μία περίοδο με έντονες τις οικονομικές δυσχέρειες εξαιτίας της παγκόσμιας κρίσης από την πανδημία, αλλά και της γεωπολιτικής και ενεργειακής κρίσης στην Ευρώπη, αποτελεί αδιάψευστη επιβεβαίωση της μακροπρόθεσμης στρατηγικής του Ομίλου μας για βιώσιμη ανάπτυξη με παράλληλη ενσωμάτωση των αρχών ESG σε κάθε νέο επενδυτικό έργο και στην καθημερινή μας λειτουργία και ταυτόχρονα έμπρακτη συμβολή στον εθνικό σχεδιασμό για την ανάπτυξη της Ελληνικής οικονομίας.
Ολοκληρώνοντας, θα ήθελα να εκφράσω τις ευχαριστίες μου στους μετόχους, τους δανειστές, τους συνεργάτες και προμηθευτές μας και στο επιβατικό κοινό για την εμπιστοσύνη, την προτίμηση και τη συνεργασία τους όλα αυτά τα χρόνια, καθώς και στους εργαζόμενους της Attica σε ξηρά και θάλασσα για την αφοσίωσή τους και την παροχή υψηλής ποιότητας εργασίας που οδήγησαν τον Όμιλό μας στο να είναι ο μεγαλύτερος Όμιλος στον κλάδο μας στην Ελλάδα, ο τρίτος μεγαλύτερος στην Μεσόγειο και ανάμεσα στους δέκα μεγαλύτερους στην Ευρώπη” ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Πασχάλης που τόνισε ότι υπάρχει σαφές πλάνο ενεργειακής βελτίωσης του στόλου αλλά και αντικατάστασης κάποιων εκ των παλαιών πλοίων,
Οι δημόσιες δαπάνες για τον “πράσινο μετασχηματισμό”
Στις δράσεις της πολιτείας για τη στήριξη στο δύσκολο και άκρως απαιτητικό εγχείρημα “πράσινης μετάβασης” της ακτοπλοΐας στάθηκε ο Γιάννης Πλακιωτάκης, υπουργός Ναυτιλίας που μαζί με τον κ. Πασχάλη έκοψαν την “κορδέλα” των εγκαινίων των τριών νέων πλοίων με τον ψαλίδι στον ίδιο δίσκο, που χρησιμοποιήθηκε και για το Blue Star Patmos.
“Σε μία πολύ δύσκολη χρονική περίοδο, με την ενεργειακή κρίση να μεγαλώνει και τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής να κάνουν ολοένα και περισσότερο εμφανή τα σημάδια τους, η συγκεκριμένη επένδυση με τα πλοία τύπου AERO Catamaran αποτελεί ένα παράδειγμα προς μίμηση στην πορεία προς τη σταδιακή μετάβαση σε μια πιο πράσινη και βιώσιμη ναυτιλία”, τόνισε ο υπουργός Ναυτιλίας, προσθέτοντας ότι το υπουργείο έχει καταρτίσει συγκεκριμένο σχέδιο με μηχανισμό χρηματοδότησης για την αντικατάσταση του ακτοπλοϊκού στόλου και τη σταδιακή του μετάβαση στη νέα “πράσινη εποχή”.
Ο κ. Πλακιωτάκης επεσήμανε εξάλλου ότι τη δύσκολη περίοδο της πανδημίας το υπουργείο Ναυτιλίας στήριξε τις ακτοπλοϊκές εταιρείες με περισσότερα από 90 εκατ. ευρώ, ενώ υπήρξε ριζική αναμόρφωση των άγονων γραμμών της χώρας αυξάνοντας κατά 45% τον ετήσιο προϋπολογισμό και επεκτείνοντας κατά 40 εκατ. ευρώ την ετήσια επιχορήγηση, που έφτασε στα 138 εκατ. ευρώ” ανέφερε προσθέτοντας ότι πάνω από 20 γραμμές έχουν προστεθεί σε αυτές της δημόσιας υπηρεσίας, ενώ παράλληλα σημείωσε ότι πόροι από το Ταμείο Ανάκαμψης προβλέπονται τόσο για τη μελέτη για την επόμενη μέρα της ακτοπλοΐας όσο και για το “πρασίνισμα” του στόλου. Σε σχέση δε με την αναμόρφωση του στόλου έκανε λόγοι για διαθέσιμους πόρους 175 εκ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Σημαντική στιγμή
Όπως αναφέρθηκε, πάντως, από τη διοίκηση της Attica, τα τρία AERO Highspeed, αποτελούν τα πρώτα νεότευκτα πλοία που ήρθαν στην Ελλάδα για την εξυπηρέτηση κύριων ακτοπλοϊκών γραμμών, 10 χρόνια μετά το τελευταίο νεότευκτο πλοίο της ελληνικής ακτοπλοΐας, το Blue Star Patmos, που και πάλι η Attica Group παρέλαβε, τον Ιούνιο του 2012. Η απόκτησή του, όπως αναφέρθηκε, ήταν μια επένδυση 21 εκατ. ευρώ που έγινε με τη στήριξη της Alpha Bank και νορβηγικής επενδυτικής τράπεζας.
Να σημειωθεί ότι η εταιρεία είναι ένας “εθνικός πρωταθλητής” με την ελληνική ηγετική του ομάδα του, να αποτελεί για χρόνια πρωτοπόρο σε θέματα επάρκειας διοίκησης, προώθησης στρατηγικών σχεδιασμών για την διασφάλιση υψηλού επιπέδου ακτοπλοϊκών υπηρεσιών και διασφάλισης της απρόσκοπτης συνδεσιμότητας των νησιών, έργο το οποίο είναι εθνικ΄λης σημασίας. Η εταιρία, μάλιστα, είναι στις τρεις μεγαλύτερες ακτοπλοϊκές στη Μεσόγειο και στις 10 στην Ευρώπη. Μετέφερε 7 εκ επιβάτες το 2019, όπως και 1 εκ οχήματα και 400.000 φορτηγά, με εκτιμώμενες ανάλογες επιδόσεις φέτος, συμβάλλοντας έτσι στη νησιωτική ανάπτυξη, όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Πασχάλης.
Οι φετινές επιδόσεις
Σε σχέση, με την κίνηση του καλοκαιριού, για την Attica, ο Αύγουστος έκλεισε με οριακή πτώση σε σχέση με το 2019, καταγράφοντας ένα -6% με το οκτάμηνο ωστόσο να είναι στο -15%. Προορισμοί όπως τα Χανιά, οι Κυκλάδες και η Αδριατική είχαν καλές επιδόσεις με τα Δωδεκάνησα να κινούνται με χαμηλές ταχύτητες. Πάντως ένεκα και των ανατιμήσεων στα εισιτήρια εκτιμάται ότι η χρήση θα κλείσει ισοσκελισμένη, ενδεχομένως και με οριακή κερδοφορία.
Οι προκλήσεις είναι μεγάλες καθώς οι καθυστερήσεις στην καταβολή οφειλών από τον Ιούνιο του 2021 για τις άγονες γραμμές, (που με βάση πληροφορίες για την Attica, που φέρει και το μεγαλύτερο βάρος για την κάλυψη των απομακρυσμένων νησιών ανέρχεται στο ύψος των 46 εκατ, ευρώ) αλλά και τα συνολικά δεδομένα με την πτώση της ζήτησης θετουν προσκόμματα.
Βέβαια μια ανάσα δίνει το ότι διασφαλίστηκε με παρέμβαση του υπουργού Ναυτιλίας Γιάννη Πλακιωτάκη παράταση εξαίρεσης από την εφαρμογή των διατάξεων του Κανονισμού “FuelEU Maritime” έως τις 31 Δεκεμβρίου 2029 για τα ακτοπλοϊκά πλοία που είναι δρομολογημένα σε λιμένες νησιών με λιγότερους από 200.000 κατοίκους, σύμφωνα με απόφαση. Η απόφαση αυτή που ελήφθη τον Ιούνιο από το Συμβούλιο Υπουργών Θαλασσίων Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι μια ιδιαίτερα σημαντική απόφαση που αφορά στον ευαίσθητο κλάδο της ελληνικής ακτοπλοΐας,
Τα επόμενα βήματα
Σε σχέση με άλλες κινήσεις της Attica, σύμφωνα με πληροφορίες, αναμένεται το πράσινο φως των τραπεζών για την απορρόφηση της ΑΝΕΚ, που ωστόσο εκκρεμεί εδώ και καιρό. Παράλληλα τρέχει και το επενδυτικό πρόγραμμα στα ξενοδοχεία. Ήδη δυο μονάδες έχουν ενταχθεί στην “ξενοδοχειακή ομπρέλα” της εταιρείας και ο άμεσος στόχος, είναι να φτάσει ο συνολικός αριθμός στα 3 με 4 ξενιδοχεία. Να σημειωθεί ότι me επενδύσεις μέχρι σήμερα που ξεπερνούν τα 13 εκατομμύρια ευρώ η ATTICA Α.Ε. ΣΥΜΜΕΤΟΧΩΝ («Attica Group») διευρύνει την παρουσία της στον Ελληνικό τουρισμό. Έτσι μετά τις δύο εξαγορές ξενοδοχείων σε Τήνο και Νάξο αναμένεται το επόμενο διάστημα, με βάση πληροφορίες, να προχωρήσει σε ανάλογες κινήσεις εξαγορών.
Όπως τονίζεται εξετάζονται συγκεκριμένες περιπτώσεις μονάδων, του προφίλ που ήδη έχουν ενταχθεί στην “ομπρέλα” της Attica. Οι προορισμοί, μάλιστα, που εξυπηρετεί η ακτοπλοϊκή έχουν τον πρώτο λόγο. Ουσιαστικά, “φωτογραφίζονται” περιπτώσεις ξενοδοχείων που θα μπορούσαν με την αξιοποίηση του δικτύου πωλήσεων της Attica να μπουν σε μια τροχιά δυναμικής ανάπτυξης, ειδικά σε προορισμούς, που δεν χαρακτηρίζονται “κορεσμένοι”. Τέτοιοι είναι κάποια νησιά των Κυκλάδων, όπως π.χ. η Σύρος, κυρίως, αλλά και της Δωδεκανήσου στα οποία θα ήταν εφικτή η ανάπτυξη συνεργιών και βέβαια υπεραξιών.
Τελευταίο απόκτημα είναι το Tinos Beach που βρίσκεται στη θέση Κιόνια Τήνου, έναντι συνολικού τιμήματος Ευρώ 6,5 εκατ. Η χρηματοδότηση του τιμήματος προήλθε από ίδια κεφάλαια και τραπεζικό δανεισμό ενώ η αναίνισή του εκτιμάται σε περίπου 6 εκατ. ευρώ,
Κοινωνικό αποτύπωμα κι επενδύσεις
Να σημειωθεί ότι με βάση την Έκθεση Βιωσιμότητας για το 2021 Όμιλος μέσα στο έτος 2021:
Διένειμε σχεδόν €426 εκατ. σε οικονομική αξία:
-
€87,3 εκατ. σε εργαζομένους (για μισθούς, παροχές και ασφαλιστικές εισφορές)
-
€56,8 εκατ. σε φόρους (συμπεριλαμβανομένων ΦΠΑ και λιμενικών τελών)
-
€19,2 εκατ. σε παρόχους κεφαλαίου (για πληρωμές τόκων και αποδόσεων)
-
€19,2 εκατ. σε πράκτορες (για προμήθειες)
-
€194 εκατ. σε προμηθευτές (για αγορές αγαθών και υπηρεσιών)
-
€1,6 εκατ. στην κοινωνία (για εκπτωτικά εισιτήρια, κοινωνικά προγράμματα, χορηγίες και δωρεές) και
-
€47,9 εκατ. σε επενδύσεις.
Η Attica Group δραστηριοποιείται στην επιβατηγό ναυτιλία μέσω των SUPERFAST FERRIES, BLUE STAR FERRIES, HELLENIC SEAWAYS και AFRICA MOROCCO LINK με συνολικά 34 πλοία που προσφέρουν σύγχρονες, υψηλού επιπέδου μεταφορικές υπηρεσίες στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Τα πλοία του στόλου της ταξιδεύουν σε 4 χώρες, σε 60 μοναδικούς προορισμούς, προσεγγίζοντας 71 λιμάνια, μεταφέροντας πάνω από 7 εκατ. επιβάτες, 1 εκατ. Ι.Χ. οχήματα και 400.000 φορτηγά αυτοκίνητα ετησίως.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr