Η αύξηση της ζήτησης τονομιλίων στον τομέα των δεξαμενόπλοιων λόγω της εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία έχει αποδειχθεί ανθεκτική. Οι εξαγωγές ρωσικού αργού πετρελαίου μικρών αποστάσεων προς την Ευρώπη μειώθηκαν σημαντικά τους τελευταίους μήνες, με το ρωσικό αργό πετρέλαιο να εκτρέπεται όλο και περισσότερο σε προορισμούς ανατολικά του Σουέζ, ιδιαίτερα στην Ινδία και την Κίνα. Το γεγονός αυτό αυξάνει τη ζήτηση σε τονομιλία δεξαμενόπλοιων. Με τη σειρά της, η Ευρώπη πρέπει να αντικαταστήσει τα ρωσικά βαρέλια μικρών αποστάσεων με εισαγωγές από άλλες περιοχές, κυρίως από τον Κόλπο των ΗΠΑ, τη Λατινική Αμερική, τη Δυτική Αφρική και τη Μέση Ανατολή, γεγονός που οδηγεί επίσης σε ανάπτυξη τονομιλίων.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι τελευταίες αλλαγές στο θαλάσσιο εμπόριο πετρελαίου φαίνεται πιθανό να είναι μακροχρόνιες, με την ΕΕ να σχεδιάζει να καταργήσει σταδιακά όλες τις θαλάσσιες εισαγωγές αργού πετρελαίου από τη Ρωσία έως το τέλος του 2022.
Η Teekay Tankers τόνισε ότι «κοιτάζοντας το μέλλον, αναμένεται αύξηση της ζήτησης πετρελαίου μεσοπρόθεσμα, με το Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας να προβλέπει αύξηση 1,7 εκατομμυρίων βαρελιών την ημέρα (mb/d) το 2022 και περαιτέρω αύξηση 2,1 εκ βαρέλια/ημέρα το 2023, παρά τις υψηλές τιμές πετρελαίου και ανησυχίες για την υγεία της παγκόσμιας οικονομίας. Μεγάλο μέρος αυτής της ανάπτυξης αναμένεται να ωθηθεί από τις χώρες εκτός του ΟΟΣΑ και ειδικότερα από την Κίνα. Ενώ τα αυστηρά lockdown έχουν περιορίσει την κινεζική ζήτηση πετρελαίου σημαντικά, υπήρξαν ορισμένοι μειωμένοι περιορισμοί τις τελευταίες εβδομάδες που είναι πιθανόν να προκαλέσουν αυξημένες εισαγωγές πετρελαίου στην Κίνα. Η παγκόσμια προσφορά πετρελαίου αυξάνεται επίσης, λόγω πηγών τόσο του ΟΠΕΚ όσο και του ΟΠΕΚ, με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας να προβλέπει αύξηση της παγκόσμιας παραγωγής πετρελαίου κατά 1,8 εκ βαρέλια/ημέρα μεταξύ Ιουνίου και Δεκεμβρίου 2022.
Η Teekay Tankers ανέφερε ότι «οι προοπτικές για επιπλέον προσφορά του στόλου δεξαμενόπλοιων δε φαίνεται να προκαλέσουν καθοδική πίεση στα επίπεδα των ναύλων λόγω των ιστορικών χαμηλών επιπέδων παραγγελιών νέων δεξαμενόπλοιων, του μειωμένου όγκου βιβλίου παραγγελιών για νέες ναυπηγήσεις και του γηρασμένου στόλου δεξαμενόπλοιων. Μόνο 2,1 εκατομμύρια τόνοι νεκρού βάρους (mdwt) παραγγελιών δεξαμενόπλοιων δόθηκαν το πρώτο εξάμηνο του 2022, το οποίο εμφανίζεται να είναι το χαμηλότερο σύνολο για περίοδο 6 μηνών από το 1996.
Επιπλέον, το μεγαλύτερο μέρος των νέων παραγγελιών για ναυπηγήσεις αφορούσε δεξαμενόπλοια μικρότερου μεγέθους και όχι για παραγγελίες μεγάλων πλοίων μεταφοράς αργού πετρελαίου μεγέθους VLCC ή Suezmax. Η πλοιοκτήτρια εταιρεία αναμένει ότι το επίπεδο των παραγγελιών νέων δεξαμενόπλοιων θα παραμείνει χαμηλό βραχυπρόθεσμα λόγω των υψηλών τιμών των νεότευκτων πλοίων και της έλλειψης χωρητικότητας στα ναυπηγεία μέχρι το τέλος του 2025 λόγω των επιπέδων ρεκόρ παραγγελιών για πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και LNG.
Μαρία Μπερτζελέτου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr