«Οι τυπικές διαδικασίες λειτουργίας για τα πλοία βρίσκονται υπό επεξεργασία και υπάρχουν ζητήματα σχετικά με τα πληρώματα που πρέπει ακόμη να επιλυθούν», δήλωσε στο διεθνές πρακτορείο ειδήσεων Reuters ο Νιλ Ρόμπερτς, επικεφαλής ναυτιλίας της Lloyd's Market Association.
«Υπάρχει πολύς δρόμος», είπε ο Roberts, του οποίου η ένωση εκπροσωπεί τα συμφέροντα όλων των ασφαλιστικών επιχειρήσεων στη Lloyd's του Λονδίνου.
Οι ναυτιλιακές εταιρείες και οι ασφαλιστές που καλύπτουν τα πλοία πρέπει να είναι βέβαιοι ότι το ταξίδι είναι ασφαλές χωρίς απειλή ναρκών ή επιθέσεων τόσο στα πλοία όσο και στα πληρώματά τους. Αυτά καλύπτονται συνήθως σε αποδεκτές ναυτιλιακές πρακτικές γνωστές ως τυπικές διαδικασίες λειτουργίας.
Οι τυπικές διαδικασίες λειτουργίας θα οριστικοποιηθούν σύντομα και στη συνέχεια θα δημοσιοποιηθούν, δήλωσε τη Δευτέρα ο εκπρόσωπος του ΟΗΕ Στέφαν Ντουζάρικ.
Τούρκοι, Ρώσοι και Ουκρανοί στρατιωτικοί αξιωματούχοι, συνεργαζόμενοι με μια ομάδα του ΟΗΕ, έχουν δημιουργήσει ένα Κοινό Κέντρο Συντονισμού (JCC) στην Κωνσταντινούπολη για να επιτρέψουν τη μεταφορά τροφίμων και λιπασμάτων με εμπορικά πλοία από την Οδησσό, το Chornomorsk και το Yuzhny - τρία βασικά ουκρανικά λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας .
«Τα νέα πλοία παρουσιάζουν μια σειρά υλικοτεχνικών προκλήσεων και αυτό θα πάρει μερικές μέρες. Αυτό είναι κάτι με το οποίο το JCC Κοινό Κέντρο Συντονισμού εξακολουθεί να παλεύει», δήλωσε ο Νιλ Ρόμπερτ.
Την περασμένη Δευτέρα σημειώθηκε η πρώτη αναχώρηση πλοίου μετά από πέντε μήνες από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία. Το πλοίο Razoni με σημαία Σιέρα Λεόνε που μετέφερε σιτηρά αναχώρησε από το ουκρανικό λιμάνι της Οδησσού για τον Λίβανο στο πλαίσιο μιας συμφωνίας ασφαλούς διέλευσης. Το σκάφος βρισκόταν εντός της Ουκρανίας για μερικούς μήνες.
Ο Ρόμπερτς είπε ότι η Κοινή Επιτροπή Πολέμου της αγοράς Lloyd's συνεδρίασε νωρίτερα τη Δευτέρα για να μοιραστεί πληροφορίες σχετικά με την κατάσταση, προσθέτοντας ότι η αγορά αναμένει περισσότερες λεπτομέρειες για τις διαδικασίες εισερχόμενων πλοίων στην Ουκρανία.
Περίπου 80 πλοία παραμένουν καθηλωμένα στην Ουκρανία και χρειάζονται περισσότεροι ναυτικοί στην περιοχή για να μετακινηθούν τα φορτία. Ο Ρόμπερτς είπε ότι αυτά τα πλοία έχουν ασφαλιστική κάλυψη εκτός και αν είχε λήξει και πρέπει να γίνει εκ νέου διαπραγμάτευση.
Η ασφαλιστική αγορά του Λονδίνου έχει τοποθετήσει ολόκληρη την περιοχή σε μια λίστα υψηλού κινδύνου, πράγμα που σημαίνει ραγδαία αύξηση του κόστους για τις αποστολές. «Η ασφάλεια των ναυτικών και των εργαζομένων στα λιμάνια πρέπει να παραμείνει η προτεραιότητα», δήλωσε ο Chris Oliver, μέλος του International Chamber of Shipping Association.
«Απομένει πολλή δουλειά ακόμα για να διασφαλίσουμε ότι μπορούμε να εξάγουμε με ασφάλεια περίπου 5 εκατομμύρια τόνους σιτηρών ανά μήνα που προτείνει ο ΟΗΕ. Αυτό θα είναι μια πρόκληση, αλλά ο κλάδος μας είναι ανθεκτικός και έχει συνηθίσει να διατηρεί τη ροή του εμπορίου».
Μαρία Μπερτζελέτου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr