Σύμφωνα με την έκθεση, η κατάσταση του πολέμου έχει αυξήσει τη ζήτηση πλοίων και το κόστος της θαλάσσιας μεταφοράς σε όλο τον κόσμο, ενώ τα σιτηρά προκαλούν ιδιαίτερη ανησυχία δεδομένου του ηγετικού ρόλου της Ρωσίας και της Ουκρανίας στις αγορές γεωργικών προϊόντων.
«Οι τιμές των σιτηρών και το κόστος αποστολής αυξάνονται από το 2020, αλλά ο πόλεμος στην Ουκρανία επιδείνωσε αυτή την τάση και ανέτρεψε μια προσωρινή πτώση στις τιμές των ναύλων», επισημαίνει η UNCTAD στην έκθεση. Αξίζει να σημειωθεί ότι μεταξύ Φεβρουαρίου και Μαΐου 2022, το επίπεδο ναύλου που καταβάλλεται για τη μεταφορά ξηρών εμπορευμάτων χύδην - όπως σιτηρά - αυξήθηκε κατά σχεδόν 60%.
Η ταυτόχρονη αύξηση των τιμών των σιτηρών και των ναύλων εκτιμάται ότι θα οδηγήσει σε αύξηση σχεδόν 4% στις τιμές των καταναλωτικών τροφίμων παγκοσμίως. «Σχεδόν το ήμισυ αυτού του αντίκτυπου οφείλεται στο υψηλότερο κόστος αποστολής», σχολίασε η UNCTAD.
Η Ρωσία είναι ένας από τους σημαντικότερους παίκτες στην παγκόσμια αγορά καυσίμων και ταυτόχρονα οι διαταραχές στον εφοδιασμό σιτηρών και οι υψηλότερες τιμές προκαλούν σοβαρές συνέπειες για την παγκόσμια επισιτιστική ασφάλεια.
Ενώ η Ρωσία είναι κορυφαίος εξαγωγέας πετρελαίου και φυσικού αερίου, η έκθεση της UNCTAD ανέφερε: «Απέναντι σε εμπορικούς περιορισμούς και υλικοτεχνικές προκλήσεις, το κόστος του πετρελαίου και του φυσικού αερίου έχει αυξηθεί καθώς καλούνται εναλλακτικές πηγές προμήθειας, συχνά σε πιο απομακρυσμένες τοποθεσίες».
Το υψηλότερο ενεργειακό κόστος οδήγησε σε υψηλότερες τιμές καυσίμων για τα ποντοπόρα πλοία, αυξάνοντας το κόστος αποστολής των εμπορευμάτων για όλους τους τομείς. Σύμφωνα με την UNCTAD, η παγκόσμια μέση τιμή για το μαζούτ με πολύ χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο (VLSFO) είχε αυξηθεί κατά 64% μέχρι τα τέλη Μαΐου 2022, σε σχέση με την αρχή του έτους. Συνολικά, αξιωματούχοι της UNCTAD δήλωσαν ότι το αυξημένο κόστος συνεπάγεται υψηλότερες τιμές για τους καταναλωτές και απειλεί να διευρύνει το χάσμα της φτώχειας.
"Το παγκόσμιο εμπόριο εξαρτάται από ένα περίπλοκο σύστημα λιμένων και πλοίων που συνδέουν τον κόσμο. Εάν το παγκόσμιο εμπόριο θέλει να κυλήσει πιο ομαλά, πρέπει να διασφαλιστεί ότι τα ουκρανικά λιμάνια είναι ανοιχτά στη διεθνή ναυτιλία και ότι η συνεργασία μεταξύ των ενδιαφερομένων στον τομέα των μεταφορών συνεχίζει να παρέχει υπηρεσίες. Εναλλακτικοί τρόποι μεταφοράς πρέπει επίσης να επιδιωχθούν. Και οι επενδύσεις στις μεταφορές και η διευκόλυνση του εμπορίου πρέπει να ενθαρρυνθούν καθώς και η υποστήριξη για τις πιο ευάλωτες οικονομίες», κατέληξε η UNCTAD.
Μαρία Μπερτζελέτου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr