Η συμφόρηση στα κινεζικά λιμάνια αυξήθηκε τον Μάρτιο και τον Απρίλιο καθώς εισήχθησαν στη Σαγκάη μέτρα περιορισμού της Covid-19 και αργότερα επεκτάθηκαν σε άλλα μέρη της χώρας. Από τις αρχές Μαρτίου, τα συνολικά επίπεδα συμφόρησης στα λιμάνια διαχείρισης χύδην ξηρού φορτίου χύδην της ηπειρωτικής Κίνας αυξήθηκαν μεταξύ 30-40%, σύμφωνα με την S&P Global Commodities at Sea. Η συμφόρηση των λιμανιών στη Σαγκάη έχει δείξει σημάδια χαλάρωσης τον Μάιο, καθώς η κυκλοφορία έχει εκτραπεί σε εναλλακτικά λιμάνια σε όλη τη βόρεια και νότια Κίνα. Ωστόσο, τα συνολικά επίπεδα συμφόρησης παραμένουν υψηλά και παρατηρούνται μεγαλύτερες ουρές πλοίων σε εναλλακτικά λιμάνια όπως το Tianjin και το Zhoushan.
Οι τιμές μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που αναχωρούν από την Ασία παραμένουν επίσης σημαντικά αυξημένες σε σχέση με τις εισερχόμενες διαδρομές προς την Ασία από τις ΗΠΑ και αλλού. Αυτή η διαφορά στους ναύλους, μαζί με τις σοβαρές καθυστερήσεις στα λιμάνια, έχει αποθαρρύνει τους μεταφορείς από το να παίρνουν αποστολές από τις ΗΠΑ, την Ευρώπη ή αλλού στην Ασία, με δυσανάλογες αρνητικές επιπτώσεις στις εξαγωγές γεωργικών προϊόντων.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στις ΗΠΑ, οι ξηροί καρποί, τα προϊόντα και τα γαλακτοκομικά προϊόντα στην Καλιφόρνια δυσκολεύονται να βρουν διαθέσιμη χωρητικότητα εμπορευματοκιβωτίων, σύμφωνα με την Ομοσπονδία του Γραφείου Γεωργίας της Καλιφόρνιας. Πολλές ναυτιλιακές εταιρείες επιλέγουν να στέλνουν άδεια πλοία απευθείας από τα λιμάνια του Λος Άντζελες και το Λονγκ Μπιτς για να επωφεληθούν από υψηλές τιμές από την Ασία στη Δυτική Ακτή των ΗΠΑ. Υπήρξε επίσης μια γενική μετατόπιση της χωρητικότητας εμπορευματοκιβωτίων μακριά από τη δυτική ακτή των ΗΠΑ προς την ανατολική ακτή των ΗΠΑ. Τον Ιανουάριο, αρκετές ναυτιλιακές εταιρείες αύξησαν τη χωρητικότητα πλοίων μεταξύ της Ασίας και της Ανατολικής Ακτής των ΗΠΑ κατά 25% στις αρχές του 2022 σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Οι ναυλωτές μετακινούνταν ολοένα και περισσότερο στην Ανατολική Ακτή των ΗΠΑ για να αποφύγουν την έντονη συσσώρευση πλοίων στα λιμάνια του Λος Άντζελες-Λονγκ Μπιτς στη Νότια Καλιφόρνια.
Η συμφόρηση των λιμανιών και η διαθέσιμη χωρητικότητα εμπορευματοκιβωτίων ήταν ιδιαίτερα άσχημη στην Κίνα και τις ΗΠΑ, αλλά παραμένει παγκόσμιο ζήτημα.
Το Reuters αναφέρει ότι οι καθυστερήσεις στις αποστολές από την Κίνα στην Ευρώπη προκαλούν στη συνέχεια ελλείψεις στη διαθεσιμότητα των εμπορευματοκιβωτίων για να μεταφέρουν ευρωπαϊκά προϊόντα στην ανατολική ακτή των ΗΠΑ. Στη Χιλή, η Εθνική Ένωση Παραγωγών Φρούτων (Fedefruta) ζήτησε ένα σχέδιο δράσης για να δοθεί προτεραιότητα στα ευπαθή αγαθά. Τα προϊόντα όπως τα σταφύλια, τα βατόμουρα και τα μήλα και τα ακτινίδια έχουν επηρεαστεί σημαντικά από τη συμφόρηση των λιμανιών και τις καθυστερήσεις στη μεταφορά. Η μεταφορά και η εκφόρτωση μεταξύ της Χιλής και του λιμανιού της Φιλαδέλφειας φέρεται να διαρκεί έως και 45 ημέρες, σε σύγκριση με τον κανονικό μέσο όρο των 20 ημερών.
Οι καθυστερήσεις στις μεταφορές το 2021 οδήγησαν τους εξαγωγείς στη Χιλή να δώσουν μεγαλύτερη έμφαση στην αγορά των ΗΠΑ έναντι της Κίνας, όπου οι χρόνοι μεταφοράς και εκφόρτωσης είναι συγκριτικά χαμηλότεροι. Ορισμένοι εξαγωγείς, ωστόσο, κατάφεραν να επωφεληθούν από τη διαταραχή. Για παράδειγμα, το Περού σημείωσε αύξηση 43% ετησίως στις εξαγωγές φρούτων, λαχανικών και σιτηρών προς την Κίνα το 2021, καθώς οι Περουβιανοί εξαγωγείς κάλυψαν το κενό που άφησαν οι μειωμένες προμήθειες στη Χιλή.
Ένας βασικός παράγοντας των καθυστερήσεων και των περιορισμών χωρητικότητας είναι ότι πολλά πλοία λειτουργούν με λιγότερο από την πλήρη χωρητικότητα. Πλοία που λειτουργούν με μερική χωρητικότητα σημαίνει ότι απαιτούνται περισσότερα πλοία για τη μεταφορά του ίδιου όγκου φορτίου. Περισσότερα πλοία στα λιμάνια οδηγούν σε καθυστερήσεις φόρτωσης και εκφόρτωσης. Οι καθυστερήσεις ενθαρρύνουν τα πλοία να κάνουν λιγότερες στάσεις και να λειτουργούν με λιγότερο από την πλήρη χωρητικότητα και ο φαύλος κύκλος συνεχίζεται.
Έχουν γίνει ήδη προσπάθειες για να περιοριστεί το φαινόμενο και τα πλοία να αναχωρούν από τα λιμάνια των ΗΠΑ με άδεια κοντέινερ. Η Αρχή της Διώρυγας του Παναμά πρότεινε δε ένα νέο σχέδιο διοδίων που θα περιλαμβάνει για πρώτη φορά τέλη για πλοία που μεταφέρουν άδεια κοντέινερ. Το τρέχον σύστημα διοδίων έχει επικριθεί ότι είναι υπερβολικά περίπλοκο και η προτεινόμενη αλλαγή αποτελεί μέρος μιας ευρύτερης προσπάθειας να γίνει το σχέδιο διοδίων «απλό και διαφανές», σύμφωνα με τον αναπληρωτή διαχειριστή της Διώρυγας του Παναμά Ilya Espino de Marotta.
Μαρία Μπερτζελέτου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr