Το Oslo Børs έχει εδραιώσει σταθερά τη θέση του ως το κορυφαίο ναυτιλιακό χρηματιστήριο στον κόσμο. Τώρα φιλοξενεί περίπου 40 κορυφαίες ναυτιλιακές εταιρείες που διαθέτουν συνδυασμένη κεφαλαιοποίηση αγοράς κοντά στα 20 δισ. ευρώ. Από λιγότερες από 30 εταιρείες μόλις πριν από λίγα χρόνια, αυτές οι οντότητες συγκεντρώνουν επίσης μεγάλα χρηματικά ποσά μέσω επακόλουθων προσφορών και των αγορών ομολόγων του Oslo Børs.
Μόλις τους τελευταίους 12 μήνες, πέντε νέες ναυτιλιακές εταιρείες εντάχθηκαν παρά τις συνεχιζόμενες προκλήσεις της πανδημίας. Οι πιο πρόσφατοι που χτύπησαν το καμπανάκι ήταν οι Gram Car Carriers και LNG carriers Cool Company τον Ιανουάριο, Höegh Autoliners και Himalaya Shipping λίγο πριν από τα Χριστούγεννα και Western Bulk Chart και HAV Group τον Σεπτέμβριο και τον Μάρτιο του 2021, αντίστοιχα.
Ειδίκευση στη ναυτιλία
«Από όσο γνωρίζω, κανένα άλλο χρηματιστήριο δεν μπορεί να υπερηφανεύεται για τόσες πολλές ναυτιλιακές εταιρείες, καθιστώντας τη ναυτιλία μία από τις τρεις ισχυρότερες κατηγορίες μας παράλληλα με την ενέργεια και την αλιεία», λέει ο Amundsen.
Οι περισσότερες είναι Νορβηγικής ιδιοκτησίας, αλλά θεωρούνται διεθνείς. Δεκαέξι από τις 40 εταιρείες έχουν συσταθεί εκτός Νορβηγίας. Ο όμιλος Wilhelmsen είναι ένα παράδειγμα τοπικού δυναμικού που έχει καταχωρηθεί εδώ και πολλά χρόνια. «Έχουμε επίσης πλήρως διεθνείς εταιρείες με ελάχιστη σύνδεση με τη Νορβηγία. Η BW Group της Σιγκαπούρης, για παράδειγμα, έχει ισχυρή παρουσία με πέντε εισηγμένους βραχίονες, συμπεριλαμβανομένων των BW Epic Kosan και BW LPG», λέει ο Amundsen.
Οι επενδυτές ξέρουν από ναυτιλία
Οι εταιρείες προσελκύονται από το πεπειραμένο χρηματοοικονομικό οικοσύστημα της Νορβηγίας, συμπεριλαμβανομένων των καλά ενημερωμένων επενδυτών. «Ερχόμενοι εδώ δεν χρειάζεται να εξηγήσετε τι είναι το VLCC ή το supramax. Μπορεί να είναι άγνωστοι όροι οπουδήποτε αλλού, αλλά στο Όσλο οι περισσότεροι επενδυτές ξέρουν για τι πράγμα μιλάτε αμέσως», λέει ο Amundsen.
Υπογραμμίζει την MPC Container Ships για να καταδείξει τα οφέλη των χρηστών της έμπειρης επενδυτικής βάσης της Νορβηγίας, καθώς και τον τρόπο με τον οποίο μια εταιρεία μπορεί να ωριμάσει από τις αγορές του Oslo Børs's junior έως τις ανώτερες αγορές. «Με έδρα τη Γερμανία, εισήχθη για πρώτη φορά στην εξωχρηματιστηριακή μας πλατφόρμα πριν από μερικά χρόνια, όταν η αγορά εμπορευματοκιβωτίων ήταν στο κάτω μέρος του κύκλου. Σύντομα προχώρησαν στις αγορές μας Growth και στη συνέχεια Expand, και εντός των τελευταίων 12 μηνών στην κύρια αγορά και τον κύριο δείκτη μας. Αμφιβάλλω ότι αυτό το ταξίδι θα μπορούσε να επαναληφθεί ομαλά αλλού».
Οι ναυτιλιακές κεφαλαιαγορές αναδύονται από μια πολυετή ηρεμία, με σημαντική άνοδο σε νέους τομείς όπως τα εμπορευματοκιβώτια και τα πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων. «Ελπίζω να συνεχιστεί, αλλά δεν έχω κρυστάλλινη σφαίρα για τις μελλοντικές εξελίξεις. Τα μακροοικονομικά γεγονότα έχουν φυσικά αντίκτυπο στη ναυτιλία, με τις τιμές των δεξαμενόπλοιων και του φυσικού αερίου πιθανόν να αυξηθούν δεδομένης της ανάγκης για περισσότερες αποστολές ενέργειας στον απόηχο του πολέμου στην Ουκρανία, για παράδειγμα. Αλλά όλα αλλάζουν με την πάροδο του χρόνου, γεγονός που εξηγεί την κυκλική φύση της ναυτιλίας», λέει ο Amundsen.
Αυξημένη ρευστότητα και σταθερές αποδόσεις
Η ρευστότητα στις μετοχές της ναυτιλίας έχει επίσης αυξηθεί, με μεγαλύτερες εταιρείες όπως η Wallenius Wilhelmsen, η Stolt-Nielsen, η Golden Ocean και η FLEX LNG να πληρούν πλέον τις προϋποθέσεις για δείκτες blue-chip όπως ο δείκτης αναφοράς OSEBX. «Ο Δείκτης μας στο Oslo Shipping Index με εταιρείες εξαρτημάτων σε πολλούς τομείς έχει αυξηθεί σε αξία κατά 50% τους τελευταίους 12 μήνες, λόγω των σταθερών κερδών και του αυξημένου ενδιαφέροντος. Ίσως δεν αντικατοπτρίζει τις καλές εποχές πριν από το 2008, όταν η εστίαση στις υπεράκτιες περιοχές ήταν μεγαλύτερη, αλλά είναι πολύ ενθαρρυντικό», λέει ο Amundsen.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr