Πηγές αναφέρουν ότι η δραστηριότητα ανεφοδιασμού καυσίμων έχει απομακρυνθεί από τη Ρωσία καθώς οι πλοιοκτήτες αποφεύγουν φορτία ρωσικής προέλευσης και οι ρωσικές εταιρείες δεν είναι σε θέση να εξασφαλίσουν πιστωτικές επιστολές. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι εταιρείες αποφεύγουν φορτία ρωσικής προέλευσης για πολλούς λόγους. Αντιμετωπίζουν σημαντικό κίνδυνο φήμης και πολλοί αγοραστές φορτίου δεν θέλουν να αναλάβουν αυτόν τον κίνδυνο. Υπάρχει επίσης ο κίνδυνος να τεθούν σε ισχύ πιθανές κυρώσεις σε ρωσικά φορτία.
Με τις τιμές των καυσίμων να φτάνουν σε υψηλά ρεκόρ και την αστάθεια να αυξάνεται στις παγκόσμιες αγορές πετρελαίου στον απόηχο της εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία, υπάρχει ήδη μεγάλη έλλειψη στην προσφορά καυσίμων και θαλάσσιων φορτίων πετρελαίου στην περιοχή της Μαύρης Θάλασσας. Ένα από τα πιο σημαντικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν αυτή τη στιγμή οι ρωσικές αγορές καυσίμων είναι η χρηματοδότηση. Οι αγοραστές και οι προμηθευτές είναι προσεκτικοί μετά την επιβολή οικονομικών κυρώσεων κατά της Ρωσίας και γίνεται όλο και πιο δύσκολο να λάβουν πίστωση για να αγοράσουν φορτία ρωσικής προέλευσης. Με τη διαφάνεια των συναλλαγών πιο κρίσιμη από ποτέ στη διεκπεραίωση των πιστώσεων εν μέσω κυρώσεων στον ρωσικό χρηματοπιστωτικό τομέα, οι τράπεζες αποφεύγουν να ανοίγουν πιστωτικές επιστολές με οποιονδήποτε συνδέεται με τη Ρωσία ή με ρωσικές οντότητες. Ενώ η προπληρωμή είναι μια βιώσιμη επιλογή για ορισμένες εταιρείες, οι κυρώσεις κατά του συστήματος πληρωμών SWIFT στη Ρωσία έχουν δημιουργήσει αρνητικό κλίμα συζητήσεων για προπληρωμή με ρούβλια.
Ορισμένοι προμηθευτές προσφέρουν όρους ανοιχτής πίστωσης και αυτό αφορά μόνο τους μεγάλους παίκτες, οι οποίοι αποφεύγουν τα ρωσικά φορτία για λόγους κινδύνου φήμης. Επιπλέον, οι υψηλές τιμές καυσίμων αναγκάζουν τους αγοραστές να μεγιστοποιήσουν γρήγορα τα πιστωτικά τους όρια, με το πιστωτικό κόστος να αυξάνεται λόγω των αυξημένων τιμών ασφάλισης. Ένας προμηθευτής καυσίμων τόνισε ότι το κόστος της πίστωσης και της χρηματοδότησης έχει αυξηθεί σημαντικά, ενώ οι ασφαλιστικές εταιρείες εξετάζουν περισσότερο το ποιος συναλλάσσεται με ποιον, κάτι που προκαλεί προβλήματα καθώς αυξάνονται οι τιμές.
Εν τω μεταξύ, τα πλοία αποφεύγουν τις επιχειρήσεις ανεφοδιασμού καυσίμων σε ρωσικά λιμάνια στη Μαύρη Θάλασσα και αντ' αυτού εκτελούν εκ νέου δρομολόγιο σε γειτονικά λιμάνια. Με τη μειωμένη ζήτηση που αντιμετωπίζουν τα ρωσικά λιμάνια και την έλλειψη ουκρανικών λιμανιών για ανεφοδιασμό, ορισμένοι πλοιοκτήτες επέλεξαν να ανεφοδιαστούν στη Βουλγαρία. Η Βουλγαρία ήταν αρκετά σταθερή για ανεφοδιασμό και δεν είναι πολύ κοντά στην Ουκρανία, επομένως φαίνεται αρκετοί πλοιοκτήτες να αλλάζουν κατεύθυνση για ανεφοδιασμό. Ωστόσο, αξίζει να σημειωθεί ότι ο βασικός προμηθευτής καυσίμων στη Βουλγαρία είναι η Lukoil, επομένως αρκετοί πλοιοκτήτες εμφανίζονται δύσπιστοι να προμηθευτούν καύσιμα από το συγκεκριμένο προμηθευτή.
Παρόμοιο μοτίβο μπορεί να παρατηρηθεί στη Ρουμανία, η οποία επωφελείται από την άποψη του κύκλου εργασιών φορτίου λόγω της μεταφόρτωσης από την Ουκρανία. Ωστόσο, και πάλι οι κύριοι προμηθευτές στη Ρουμανία είναι η Gazprom και η Lukoil που συνδέονται με τη Ρωσία, επομένως οι πλοιοκτήτες είναι δύσπιστοι να συναλλάσσονται μαζί τους. Ορισμένοι πλοιοκτήτες επιλέγουν να κατευθυνθούν στην Κωνσταντινούπολη, αλλά η έλλειψη προϊόντος έχει ωθήσει σημαντικά την αύξηση στις τιμές. Με διαφορές τιμής 200-300$/μετρικό τόνο μεταξύ των λιμανιών, ο ανεφοδιασμός σε ρωσικά λιμάνια εξακολουθεί να είναι αρκετά κερδοφόρος για ορισμένους παίκτες.
Ποιο μπορεί να είναι το μέλλον με το φόβο της επιβολής κυρώσεων στη Ρωσία
Οποιοδήποτε ρωσικό δεξαμενόπλοιο, καύσιμο ή προϊόν αργού πετρελαίου που μεταφέρεται σε ρωσικά πλοία θα αντιμετωπίζει σημαντικό έλεγχο, και ενώ η Ευρώπη δεν έχει απαγορεύσει ενεργά την είσοδο πλοίων με ρωσική σημαία, οι τοπικές λιμενικές αρχές είναι δύσπιστες σχετικά με την παραχώρηση πλοίων.
Γίνεται επίσης όλο και πιο δύσκολη η ναυτασφάλιση πλοίων με ρωσική σημαία, με τα πρόσθετα ασφάλιστρα κινδύνου που καταβάλλονται σε πλοία στη Μαύρη Θάλασσα να φτάνουν σε πρωτοφανή επίπεδα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η Αζοφική Θάλασσα είναι επίσημα κλειστή αυτή τη στιγμή, και αποτελεί σημαντική θαλάσσια οδός για τη διέλευση των φορτίων μέσα και έξω από τη Ρωσία, ενώ παραμένει αβέβαιο το μέλλον της ναυτιλίας στην περιοχή αυτή. Η ποτάμια ναυσιπλοΐα έχει ανοίξει επίσημα στην Αζοφική Θάλασσα, αλλά προς το παρόν μόνο για τα φορτία χύδην ξηρού φορτίου, όπως σιτηρά. Όσον αφορά τα προϊόντα πετρελαίου φαίνεται πιο πιθανό το σενάριο να ταξιδέψουν βόρεια προς τα λιμάνια της Βαλτικής Θάλασσας, όπως η Αγία Πετρούπολη, για περαιτέρω μεταφόρτωση, αλλά αυτή η διαδρομή αναμένεται να ανοίξει στα τέλη Μαΐου.
Μαρία Μπερτζελέτου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr