Πληρώματα μικτών εθνικοτήτων παραμένουν εγκλωβισμένα στα πλοία, αν και οι κυβερνήσεις έχουν βοηθήσει ορισμένους από τους υπηκόους τους να φύγουν.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Human Rights at Sea, Ντέιβιντ Χάμοντ, ο οποίος επέστρεψε από την Οδησσό το Σαββατοκύριακο, είπε ότι τα πληρώματα που ζούσαν υπό τον φόβο είχαν δείξει «τεράστιο θάρρος».
«Υπάρχουν προβλήματα με τους ιδιοκτήτες που τρέχουν παροπλισμένα πλοία και το πλήρωμα που εξακολουθούν να είναι επί του πλοίου με σκάσιμο σωλήνων και πλημμύρες στα καταλύματα. Υπάρχει πραγματική ανησυχία για την έξοδο των πληρωμάτων. Υπάρχουν ανησυχίες σχετικά με το ότι οι ιδιοκτήτες θέτουν το φορτίο στο πλήρωμα».
Φιλανθρωπικές οργανώσεις ανησυχούσαν επίσης για την ευημερία των Ρώσων που είχαν παγιδευτεί στη σύγκρουση εν μέσω ξενοφοβίας απέναντί τους.
Ιδιωτικές εταιρείες θαλάσσιας ασφάλειας είχαν επιχειρήσει μικρές διασώσεις με τεράστιο κίνδυνο, πρόσθεσε ο κ. Χάμοντ.
«Οι διαχειριστές πλοίων, οι δικηγόροι και ακόμη και οι αξιωματούχοι του συνδικάτου με τους οποίους μιλήσαμε δεν μπορούν να έχουν πρόσβαση στα λιμάνια», είπε ο πρώην Βρετανός Βασιλικός Πεζοναύτης, προσθέτοντας ότι αυτά ήταν «εντελώς κλειδωμένα και γεμάτα όπλα».
«Οι αναφορές δείχνουν ότι υπάρχουν περίπου εκατό πλοία παγιδευμένα στην Οδησσό», σύμφωνα με την Human Rights at Sea. «Πλοία έχουν βυθιστεί, άμαχοι ναυτικοί έχουν σκοτωθεί και εκατοντάδες έχουν εγκλωβιστεί στην Οδησσό και σε άλλα λιμάνια της νότιας Ουκρανίας, παγιδευμένοι από την πλήρη ισχύ του ναυτικού αποκλεισμού που έχει επιβάλει η Ρωσία στην περιοχή.
«Τα πλοία και οι ναυτικοί που επλήγησαν δεν είναι, στις περισσότερες περιπτώσεις, ούτε Ουκρανοί ούτε Ρώσοι — αν και αθώοι ναυτικοί και από τις δύο χώρες έχουν επηρεαστεί άσχημα από τη σύγκρουση. Η πλειοψηφία των πλοίων είναι νηολογημένα σε κράτη που είναι νομικά ουδέτερα σε σχέση με αυτόν τον πόλεμο». Ο κ. Χάμοντ είπε ότι ένας επικεφαλής αξιωματικός με τον οποίο μίλησε περιέγραψε ότι είδε ένα αεροσκάφος να καταρρίπτεται περίπου 150 μέτρα από το πλοίο του. Τα πλοία δεν μπορούσαν να φύγουν λόγω της πιθανής απειλής ναρκών.
Με την πάροδο του χρόνου, η αδυναμία να επιστρέψουν Ουκρανοί στο σπίτι από όλο τον κόσμο ή να φύγουν από την Ουκρανία για να ενταχθούν σε πλοία, θα έβλαπτε τις μακροπρόθεσμες προοπτικές εργασίας τους.
Ο κ. Χάμοντ - δικηγόρος ανθρωπίνων δικαιωμάτων - ταξίδεψε στην Ουκρανία την περασμένη εβδομάδα με μια μικρή ομάδα για να βοηθήσει τις προσπάθειες ανακούφισης και να συγκεντρώσει στοιχεία για παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Η φιλανθρωπική του οργάνωση έχει ξεκινήσει μια έκκληση για τη συγκέντρωση £50.000 για την υποστήριξη των ναυτικών.
Ξεχωριστά, μια ομάδα ναυτιλιακών φιλανθρωπικών οργανώσεων έχει ξεκινήσει μια έκκληση για την κρίση στην Ουκρανία μέσω του Διεθνούς Ταμείου Αρωγής Seafarers, που δημιουργήθηκε αρχικά για την ανακούφιση από την Covid.
«Η ναυτιλιακή βιομηχανία είναι εντυπωσιακή όταν συγκεντρώνεται για να βοηθήσει τους δικούς της και ελπίζουμε ότι θα δωρίσει για άλλη μια φορά γενναιόδωρα στο SIRF», δήλωσε η Κάθριν Σπένσερ, διευθύνουσα σύμβουλος του Seafarers' Charity. Είπε ότι έχουν δοθεί επιχορηγήσεις στο Διεθνές Δίκτυο Πρόνοιας και Βοήθειας Ναυτικών και στο Συνδικάτο Εργαζομένων στη Ναυτιλία της Ουκρανίας.
Ο γενικός γραμματέας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου Γκάι Πλάτεν προτρέπει τη βιομηχανία να κάνει δωρεές.
«Η νούμερο ένα προτεραιότητά μας είναι η ασφάλεια των ναυτικών μας και των οικογενειών τους», είπε. «Τα πλοία και τα πληρώματά τους στην περιοχή απειλούνται, ενώ οι ναυτικοί με οικογένειες στην Ουκρανία δικαίως ανησυχούν».
Τα κεφάλαια θα διατεθούν για βασικές ανάγκες, όπως τροφή, στέγη, μεταφορά και πρόσβαση σε ιατρική βοήθεια.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr