«Σταματήστε να συναλλάσσεστε μαζί τους και σταματήστε να στέλνετε τα πλοία σας στη Ρωσία», είπε ο Σεργκέι Σουτένκο, πρεσβευτής της Ουκρανίας στην Ελλάδα, σε μια ενημέρωση στην οποία ζήτησε από την Αθήνα να κλείσει τα λιμάνια της στα ρωσικά πλοία.
Τα σχόλια έγιναν όταν ένας ανώτερος σύμβουλος του προέδρου Βολοντιμίρ Ζελένσκι προέτρεψε σε μποϊκοτάζ στα ρωσικά φορτία πετρελαίου και φυσικού αερίου.
Σε συνέντευξή του στους New York Times, ο Oleg Ustenko τόνισε τον ρόλο των αμερικανικών μεγάλων ενεργειακών εταιρειών και των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών, ιδιαίτερα στις συναλλαγές δεξαμενόπλοιων από ρωσικά λιμάνια.
Με δεδομένο αυτές τις δύο ανώτερες πηγές κοντά στην ουκρανική κυβέρνηση φαίνεται πως η πρωτοκαθεδρία των Ελλήνων ιδιοκτητών στη μεταφορά ρωσικών φορτίων έχει εντοπιστεί από το Κίεβο ως σημείο πίεσης.
Η Ελλάδα διαβεβαίωσε τον Πρόεδρο Ζελένσκι ότι θα εφαρμόσει όλες τις κυρώσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης κατά της Ρωσίας.
Ωστόσο, αυτοί είναι πιο επιλεκτικοί ως προς τους στόχους τους από ό,τι θα ήθελε η Ουκρανία και δεν περιλαμβάνουν γενικά εμπάργκο, είτε σε ρωσικά πλοία που καταπλέουν στην ΕΕ είτε σε χωρητικότητα που συνδέεται με την ΕΕ που μεταφέρει ρωσικό πετρέλαιο και φυσικό αέριο.
Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών δήλωσε ότι δεν γνωρίζει κανένα αίτημα από την Ουκρανία, αλλά σημείωσε ότι η επίσκεψη στη Ρωσία «δεν απαγορεύεται».
Η Μελίνα Τραυλού, η νέα πρόεδρος του σωματείου, χαιρέτισε την απόφαση του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού να πιέσει για την επείγουσα δημιουργία ασφαλών θαλάσσιων διαδρόμων στη Μαύρη Θάλασσα.
«Ως παγκόσμια θαλάσσια δύναμη, είμαστε έτοιμοι να κάνουμε ό,τι καλύτερο μπορούμε, τόσο σε εθνικό όσο και σε διεθνές επίπεδο, για να διασφαλίσουμε την προστασία των πλοίων και όλων των ναυτικών», είπε.
Οι Έλληνες ιδιοκτήτες είναι συλλογικά οι κορυφαίοι ιδιοκτήτες ναυτιλιακής ικανότητας παγκοσμίως και ελέγχουν πολύ περισσότερο από το ήμισυ της ναυτιλιακής ικανότητας της ΕΕ.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Lloyd’s List Intelligence, τα ελληνόκτητα πλοία πραγματοποίησαν περισσότερες από 8.000 επισκέψεις σε λιμάνια στη Μαύρη Θάλασσα το 2020 και έλεγχαν περίπου το 20% του εμπορίου χωρητικότητας από και προς την περιοχή.
Περισσότερα από 3.000 από τα αγκυροβόλια πραγματοποιήθηκαν από πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου και η συνολική χωρητικότητα έδειξε ότι ένα μερίδιο περίπου 26% του εμπορίου ξηρού χύδην φορτίου της περιοχής θα μπορούσε να αποδοθεί σε Έλληνες ιδιοκτήτες.
Υπήρχαν λιγότερα αγκυροβόλια από ελληνόκτητα δεξαμενόπλοια - περίπου 820 πετρελαιοφόρων - αλλά αυτά αντιπροσώπευαν περίπου το 35% της χωρητικότητας αργού πετρελαίου που κινούνταν μέσα και έξω από τα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας κατά τη διάρκεια του έτους.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Lloyd’s List Intelligence, το έτος σημειώθηκαν επίσης σχεδόν 700 αγκυροβόλια από ελληνόκτητα δεξαμενόπλοια προϊόντων στη Μαύρη Θάλασσα, που αντιπροσωπεύουν περίπου το 22,5% της χωρητικότητας προϊόντων που χρησιμοποιούνται στην περιοχή.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr