Η ναυτιλιακή βιομηχανία ανησυχεί για την εξέλιξη των εντάσεων μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας και αναμένει την πορεία των αντιδράσεων της Αμερικής στην πορεία της ναυλαγοράς. Η σημερινή εικόνα καθρεφτίζει την ανησυχία των εφοπλιστών με μεγάλα ονόματα εταιρειών να αρνούνται τη μεταφορά ρωσικού φορτίου. Τρανταχτά ονόματα στη ναυλαγορά των εμπορευματοκιβωτίων, όπως, οι MSC, Maersk, CMA CGM, Hapag-Lloyd, ONE, Yang Ming ανέστειλαν τις ναυτιλιακές υπηρεσίες τους στη Ρωσία.
Ας κάνουμε μια μικρή αναδρομή στο παρελθόν, τον Σεπτέμβριο του 2019, οι ΗΠΑ επέβαλαν κυρώσεις στην εταιρεία δεξαμενόπλοιων Cosco Dalian, τμήμα του κινεζικού ναυτιλιακού γίγαντα Cosco, για την απαγόρευση μεταφοράς αργού πετρελαίου από το Ιράν. Οι κυρώσεις κάλυπταν μόνο τα 20 τάνκερ που ανήκαν στην Cosco Dalian, αλλά αυτό δεν είχε σημασία. Ως προληπτικό μέτρο, οι ναυλωτές απέφευγαν ολόκληρο τον στόλο των 150 δεξαμενόπλοιων της μητρικής Cosco, προκαλώντας την εκτίναξη των να’υλων των τάνκερ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι τα στελέχη της ναυτιλίας δεν αρνούνται απλώς τα πλοία ή τα φορτία με βάση αυτό που σίγουρα επιβάλλεται κυρώσεις, αλλά με βάση αυτό που πιστεύουν ότι ενδέχεται να επιβληθούν κυρώσεις τώρα ή αργότερα. Αυτή την αρχή τη συναντάμε στα σημερινά δεδομένα σε πλήρη εφαρμογή.
Οι κυρώσεις δεν έχουν ακόμη στοχεύσει συγκεκριμένα τις εξαγωγές ενέργειας από τη Ρωσία, ή τη μεταφορά αγαθών μέσω εμπορευματοκιβωτίων. Ωστόσο, πολλές ναυτιλιακές εταιρείες ιδιοκτησίας δεξαμενόπλοιων και εταιρείες τακτικών γραμμών εμπορευματοκιβωτίων αποσύρονται προληπτικά από τη Ρωσία.
Οι τρεις κορυφαίες εταιρείες τακτικών γραμμών στον κόσμο, η MSC, η Maersk και η CMA CGM, ανέστειλαν προσωρινά τις θαλάσσιες μεταφορές προς τη Ρωσία, καθώς και η Yang Ming, ο ένατη μεγαλύτερη, η ONE, η έκτη μεγαλύτερη, και η Hapag-Lloyd, η πέμπτη μεγαλύτερη. Αυτές οι έξι εταιρείες τακτικών γραμμών εκτιμάται ότι ελέγχουν το 62% της παγκόσμιας χωρητικότητας στη ναυλαγορά των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Η ίδια αντίδραση εμφανίζεται και στη ναυλαγορά των δεξαμενοπλοίων, με τους εφοπλιστές και τους ναυλωτές να αρνούνται να εμπλακούν στη μεταφορά αργού πετρελαίου της Ρωσίας. Πολλοί αρνούνται να φορτώσουν ρωσικά φορτία πετρελαίου, παρόλο που οι κυρώσεις δεν τους εμποδίζουν να το κάνουν. Καθώς λίγοι ιδιοκτήτες είναι πλέον διατεθειμένοι να μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο, αυτό έχει ως αποτέλεσμα την ανεπαρκή προσφορά πλοίων στους λιμενικούς τερματικούς σταθμούς της Ρωσίας για εξαγωγή πετρελαίου.
Το ερώτημα είναι πως οι πρόσφατες αποχωρήσεις και αρνήσεις για μεταφορά φορτίων από τη Ρωσία επηρεάζουν τα επίπεδα των ναύλων. Οι εταιρείες που αποχωρούν από τη Ρωσία θα επηρεάσουν όλους τους ναυτιλιακούς τομείς, από εμπορευματοκιβώτια και δεξαμενόπλοια μέχρι και τη μεταφορά ξηρού χύδην φορτίου και φυσικού αερίου με σημαντικές συνέπειες στη ναυλαγορά.
Στη ναυλαγορά των δεξαμενοπλοίων, έχει ήδη σημειωθεί μεγάλη ανοδική κίνηση στους ναύλους και τις τιμές των ναυτιλιακών μετοχών . Καθώς περισσότεροι πλοιοκτήτες αρνούνται να φορτώσουν τις εξαγωγές ρωσικού αργού πετρελαίου, οι υπόλοιποι πλοιοκτήτες που συμφωνούν να μεταφέρουν φορτία μπορούν να χρεώσουν δραματικά υψηλά επίπεδα ναύλων. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι για τα δεξαμενόπλοια μεγέθους Aframax (με χωρητικότητα 750.000 βαρελιών) έχουν επιτύχει τιμές 130.000 δολαρίων την ημέρα σε αυτή τη διαδρομή, από 5.000 δολάρια την ημέρα την περασμένη εβδομάδα, σύμφωνα με πηγές αναφοράς από το ναυλομεσιτικό οίκου του Λονδίνου Clarksons.
Οι εξαψήφιες τιμές των ημερήσιων ναύλων κερδίζονται τώρα μόνο από έναν μικρό αριθμό δεξαμενόπλοιων που φορτώνουν στη Βόρεια Ευρώπη. Ωστόσο, η ανοδική δυναμική της ναυλαγοράς ξεκίνησε με την απροθυμία των πλοιοκτητών να φορτώσουν ρωσικά φορτία πετρελαίου να εξαπλώνεται παγκοσμίως.
Ο ναυλομεσιτικός οίκος Clarksons εκτίμησε την Τρίτη ότι οι τιμές για πολύ μεγάλα πλοία μεταφοράς αργού πετρελαίου (VLCC, δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν 2 εκατομμύρια βαρέλια) που κατασκευάστηκαν το 2015 ή αργότερα είναι 27.500 $ την ημέρα, αυξημένα κατά 591% κάθε εβδομάδα. Τα επίπεδα ναύλων για τα νεότερα δεξαμενόπλοια μεγέθους suezmax (χωρητικότητας: 1 εκατομμύριο βαρέλια) στα 28.000 $ την ημέρα, αυξημένα κατά 285% την εβδομάδα και τα ποσοστά για τα νεότερα μεγέθους aframax στα 41.800 $ την ημέρα, αυξημένα κατά 157% από την περασμένη εβδομάδα. Τα επίπεδα ναύλων των δεξαμενόπλοιων μεταφοράς προϊόντων πετρελαίου είναι διψήφια σε σχέση με την περασμένη εβδομάδα.
Η πρόσφατη άνοδος της ναυλαγοράς των δεξαμενοπλοίων καθρεφτίζει τον αντίκτυπο των εντάσεων Ρωσίας – Ουκρανίας στον τομέα των πλοίων μεσαίου μεγέθους με δραστηριοποίηση στη Βαλτική, τη Μαύρη Θάλασσα και τη Μεσόγειο. Ωστόσο, είναι ακόμα πολύ νωρίς για προβλέψεις δεδομένου ότι η πρόσφατη ευφορία προέρχεται από περιορισμένη διαθεσιμότητα στην προσφορά χωρητικότητας των πλοίων που εκτινάσσει τα επίπεδα και αναμένεται η εξέλιξη του τρίτου γύρου συζητήσεων και η μετέπειτα πορεία αντιδράσεων στη γεωπολιτική κρίση από την Αμερική.
Μαρία Μπερτζελέτου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr