Έχοντας μπερδέψει τους ειδικούς, σημειώνοντας τιμές ρεκόρ τον περασμένο Μάιο, προτού πέσει απροσδόκητα γρήγορα κάτω από τα $100 ο τόνος, η αγορά σιδηρομεταλλεύματος αιφνιδιάζει ξανά τους ειδικούς με νέο συνεχόμενο ράλι και τιμές κοντά στα $150/τόνο. Η ανανεωμένη αισιοδοξία έκανε τους μεγάλους ανθρακωρύχους Pilbara να απολαμβάνουν καλά κέρδη την Τρίτη, με τις BHP, Rio Tinto και Fortescue Metals Group να σημειώνουν άνοδο μεταξύ 3% και 3,6% από το μεσημέρι. Το συναίσθημα ανόδου προήλθε από τις ανακοινώσεις της Κίνας για αυξημένες δαπάνες υποδομών που οδήγησαν σε αναβαθμισμένες προβλέψεις τιμών από αναλυτές.
Μέσα στο πρόσφατο κλίμα των νέων διακυμάνσεων, η επενδυτική τράπεζα JP Morgan αύξησε την προβλεπόμενη μέση τιμή του σιδηρομεταλλεύματος για το 2022 στα 114 $/τόνο από 92 $/τόνο προηγουμένως. Αναλυτές της τράπεζας ανέφεραν ότι η ισχυρότερη από την αναμενόμενη παραγωγή χάλυβα της Κίνας, σε συνδυασμό με την επιθετική ανανέωση των αποθεμάτων και τα λιμάνια της χώρας «οδήγησαν τις τιμές σιδηρομεταλλεύματος πολύ πάνω από τις προσδοκίες τους». Αξίζει να σημειωθεί ότι η Παγκόσμια Τράπεζα Επενδύσεων παραμένει πιο συντηρητική στις προβλέψεις της από άλλες εκτιμήσεις που κατευθύνουν σε άνοδο πάνω από $130/τόνο.
H άφιξη της Omicron στον τομέα εξόρυξης δημιουργεί σοβαρές προκλήσεις σε όλη τη βιομηχανία, ωστόσο οι ανθρακωρύχοι σιδηρομεταλλεύματος της Pilbara δεν αναμένεται να χάσουν την παραγωγή τους, δεδομένου ότι μεγάλο μέρος των εργασιών τους ήταν αυτοματοποιημένες.
Η ναυτιλιακή βιομηχανία αναμένει την πορεία των αποθεμάτων και των τιμών σιδηρομεταλλεύματος τις επόμενες μέρες και το βαθμό επιρροής στη ζήτηση των θαλάσσιων μεταφορών και στην απόδοση της ναυλαγοράς για τα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου.
Μετά τον εορτασμό του Κινέζικου νέου έτους, η ύφεση των ναύλων διαφαίνεται να φρενάρει με το Βαλτικό Δείκτη της ναυλαγοράς, Baltic Dry Index, να παρουσιάζει υποχώρηση μιας μονάδας. Ο δείκτης τερμάτισε στις 1422 μονάδες τη Δευτέρα, καθώς η ασθενέστερη ζήτηση θαλάσσιας μεταφοράς για τα πλοία μεγέθους capesize αντιστάθμισε την αύξηση στα άλλα μεγέθη πλοίων panamax και supramax. Ο δείκτης capesize, ο οποίος παρακολουθεί φορτία σιδηρομεταλλεύματος και άνθρακα 150.000 τόνων, υποχώρησε 7,6% και τερμάτισε στις 1.148 μονάδες. Από την άλλη πλευρά, ο δείκτης panamax που παρακολουθεί φορτία περίπου 60.000 έως 70.000 τόνων άνθρακα και σιτηρών, αυξήθηκε 3,3% κλείνοντας στις 1.855 μονάδες. Για το μικρότερο μέγεθος πλοίου supramax, ο δείκτης αυξήθηκε 44 μονάδες και τερμάτισε στις 1.638.
Μαρία Μπερτζελέτου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr