Παρά τους βραχυπρόθεσμους περιορισμούς προσφοράς που βοήθησαν τις τιμές του πετρελαίου να εκτοξευθούν πάνω από 90 δολάρια την Παρασκευή, οι υπολογισμοί του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας (IEA) έδειξαν ότι εάν ο ΟΠΕΚ + συνεχίσει να αυξάνει την παραγωγή του κατά 400.000 βαρέλια ημερησίως, αυτό θα οδηγήσει στη μεγαλύτερη αύξηση της προσφοράς που έχει γίνει ποτέ, 6,2 εκατ. βαρέλια την ημέρα. Συνεπώς, ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας παρουσιάζει μια αισιόδοξη εικόνα στην προσφορά αργού πετρελαίου που θα αποτελέσει θετική επιρροή στη θαλάσσια ζήτηση μεταφοράς για τα δεξαμενόπλοια και τα επίπεδα ναύλων.
Συνολικά, τα δεξαμενόπλοια μπορούν να αναμένουν μια υγιή αύξηση της προσφοράς πετρελαίου κατά το 2022. Ο ΟΠΕΚ+ αναμένεται να συνεισφέρει 4,4 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως, με τη Σαουδική Αραβία, το Κουβέιτ, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και το Ιράκ να έχουν πλεονάζουσα χωρητικότητα, γεγονός που θα μπορούσε να κάνει τη διαφορά. Περαιτέρω αύξηση της παραγωγής θα προέλθει από τις ΗΠΑ, όπου η παραγωγή αναμένεται να αυξηθεί κατά 1 εκατομμύριο βαρέλια την ημέρα, συν 150.000 βαρέλια την ημέρα από τη Βραζιλία και 220.000 βαρέλια την ημέρα από τη Γουιάνα. Την Παρασκευή, οι τιμές εκτοξεύτηκαν σε υψηλά επίπεδα επτά ετών χάρη στη ζήτηση των ΗΠΑ για πετρέλαιο θέρμανσης. Το αργό Brent έφτασε τα 93,27 δολάρια το βαρέλι και το West Texas Intermediate 92,19 δολάρια το βαρέλι. Εκτιμήσεις της Rystad Energy δηλώνουν ότι οι τιμές θα μπορούσαν να αυξηθούν περαιτέρω, και να πλησιάσουν τα $100 δολάρια ανά βαρέλι βραχυπρόθεσμα.
Στο γενικότερο κλίμα της αύξησης της ζήτησης, ο Βαλτικός δείκτης της ναυλαγοράς για την απόδοση των δεξαμενοπλοίων μεταφοράς αργού πετρελαίου, Baltic Dirty Tanker Index, δε σημείωσε πτώση αλλά παρέμεινε σταθερός στις 679 μονάδες. Αξίζει να σημειωθεί ότι η κερδοφορία των δεξαμενοπλοίων μεταφοράς αργού πετρελαίου – Very Large Crude Carriers – έχει πληγεί σημαντικά, καθώς τα επίπεδα ναύλων χρονοναύλωσης παρουσιάζουν βαθιά μείωση και κυμαίνονται σε κόκκινο όριο κάτω από το 0 ημερησίως. Την Παρασκεύη σημείωσαν ιστορικό χαμηλό καθώς διακυμάνθηκαν σε -18.735 $ ανά ημέρα.
Μερικές από τις πιο ρόδινες προβλέψεις για την αγορά των δεξαμενόπλοιων υποδηλώνουν ότι θα υπάρχει σταθερή αύξηση των ναύλων καθ' όλη τη διάρκεια του έτους, καθώς διαφαίνεται ότι η ζήτηση πετρελαίου επανέρχεται σιγά σιγά από την ύφεση του Covid-19.
Μαρία Μπερτζελέτου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr