Τόσο οι παραγγελίες για νέες ναυπηγήσεις όσο και οι πωλήσεις μεταχειρισμένων πλοίων σημείωσαν νέα επίπεδα ρεκόρ το 2021 που τροφοδοτούνται από εξαιρετικά κέρδη για τους μεγάλους μεταφορείς. Οι αναλυτές αναμένουν ότι τα επίπεδα των ναύλων θα παραμείνουν ισχυρά μέχρι το 2022 με τους ναυτιλιακούς παίκτες να παραγγέλνουν ολοένα και περισσότερα νέα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το βιβλίο παραγγελιών για πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων συνέχισε να αυξάνει σε αριθμούς για όλο το 2021 διατηρώντας ρυθμό ρεκόρ. Ενώ πολλές από τις παραγγελίες πλοίων ήταν στο εύρος μεγέθους των 15.000 TEU χωρητικότητα, το οποίο οι μεταφορείς θεωρούν το πιο ευέλικτο μέγεθος για πλοία, υπήρξε ένας αυξανόμενος αριθμός παραγγελιών για ολοένα και αυξανόμενα εξαιρετικά μεγάλα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Στα τέλη του 2021, η Hudong Zhonghua Shipbuilding της Κίνας ολοκλήρωσε την παράδοση για το νεότερο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων της Evergreen Line, το οποίο ονομάζεται το μεγαλύτερο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο με βάση την μεταφορική του χωρητικότητα. Το νέο πλοίο, με το όνομα Ever Alot , έχει χωρητικότητα λίγο πάνω από 24.000 TEU και θα συνοδεύεται από νέα εξαιρετικά μεγάλα πλοία που παραγγέλθηκαν από άλλα σημαντικά ονόματα όπως MSC, Hapag Lloyd και Ocean Network Express (ONE).
Στοιχεία από ναυλομεσιτικό γραφείο του Λονδίνου αναφέρουν ότι παραγγέλθηκαν συνολικά 548 πλοία το 2021, σημειώνοντας 11 τοις εκατό αύξηση από τις παραγγελίες του 2020. Η συνολική χωρητικότητα για τα νέα πλοία που παραγγέλθηκαν πέρυσι ορίστηκε στα 4,2 εκατομμύρια TEU. Το βιβλίο παραγγελιών αντιπροσωπεύει σχεδόν το ένα τέταρτο της τρέχουσας παγκόσμιας χωρητικότητας εμπορευματοκιβωτίων, αν και ορισμένα από τα νέα πλοία θα αντικαταστήσουν την υπάρχουσα χωρητικότητα.
Ωστόσο, αρκετοί προκειμένου να αντιμετωπίσουν την υψηλή ζήτηση βραχυπρόθεσμα στράφηκαν στην αγορά μεταχειρισμένων πλοίων, σημειώνοντας άλλο ένα ρεκόρ πωλήσεων πλοίων το 2021. Η ζήτηση ήταν υψηλή ακόμη και για πλοία παλαιότερης ηλικίας που σε άλλες εποχές η κατάληξή τους θα ήταν να οδηγηθούν στις χώρες διάλυσης των πλοίων όπως Ινδία, Μπαγκλαντές.
Στοιχεία αναφέρουν ότι συνολικά 572 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων πουλήθηκαν το 2021, αριθμός που ισοδυναμεί με 1,94 εκατομμύρια TEU και αποτελεί την πρώτη φορά που οι ετήσιες πωλήσεις ξεπέρασαν τα 1,6 εκατομμύρια TEU.
Η ισχύς της ναυλαγοράς των εμπορευματοκιβωτίων βοήθησε επίσης στη διάσωση εταιρειών που αντιμετώπιζαν βαθιά οικονομικά προβλήματα, συμπεριλαμβανομένων των HMM της Νότιας Κορέας και Pacific International Lines της Σιγκαπούρης. Επιβαρυμένη με μεγάλο φορτίο χρέους, η PIL απέφυγε τη χρεοκοπία το 2021 και μέχρι το τέλος του έτους έκανε πρόωρες αποπληρωμές του χρέους της.
Η νέα χρονιά ξεκινά εξίσου δυναμικά. Η PIL, η οποία επανήλθε σε ισχυρά οικονομικά αποτελέσματα από την ανάκαμψη της ναυλαγοράς, ξεκίνησε το 2022 με μια παραγγελία για τα πρώτα νέα της πλοία μετά από επτά χρόνια. Η εταιρεία εμφανίζεται με νέα παραγγελία για δυο πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, χωρητικότητας 16.000 TEU με δυνατότητα επιλογής για δύο επιπλέον πλοία. Να αναφέρουμε ότι αυτό το μέγεθος πλοίου είναι το μεγαλύτερο που έχει ζητηθεί ποτέ από την Pacific International και επίσης θα είναι τα πρώτα της πλοία με καύσιμα LNG.
Ενώ μεγάλο μέρος της εστίασης έχει δοθεί στα μεγάλα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, και οι προοπτικές για τα πλοία μικρότερου μεγέθους εμφανίζονται αισιόδοξες.
Η εταιρεία Euroseas με έδρα την Αθήνα επέδειξε την πίστη της στην αγορά και προχώρησε σε εκ νέου επιπλέον παραγγελία για δύο πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μεγέθους 2.800 TEU στο ναυπηγείο της Νότιας Κορέας, Hyundai Mipo Dockyard. Τα πλοία, τα οποία θα έχουν χωρητικότητα 2.800 TEU το καθένα με παράδοση στα τέλη του 2023 και στις αρχές του 2024, είναι πανομοιότυπα πλοία δύο άλλων πλοίων που έχει η Euroseas κατόπιν παραγγελίας.
Τέλος, η παράδοση για τις τρέχουσες παραγγελίες σε νέες ναυπηγήσεις πλοίων δεν πρόκειται να ολοκληρωθεί νωρίτερα από το 2023 και το 2024, συμβάλλοντας στη διασφάλιση της βραχυπρόθεσμης ισχύος της ναυλαγοράς στη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων. Συνεπώς, η τρέχουσα ευφορία στα επίπεδα των ναύλων δε φαίνεται να κινδυνεύει από την υπάρχουσα προσφορά χωρητικότητας των πλοίων.
Μαρία Μπερτζελέτου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr