Η οργάνωση που ιδρύθηκε το 1991 για να είναι ένα ενιαίο σημείο επαφής για την αναφορά όλων των εγκλημάτων θαλάσσιας πειρατείας και ένοπλης ληστείας, αποδίδει τη μείωση των περιστατικών στα σθεναρά μέτρα που έλαβαν οι αρχές βοηθώντας τις αναφορές να σημειώσουν χαμηλό 28 ετών.
Το 2021, το IMB Piracy Reporting Center κατέγραψε 132 περιστατικά πειρατείας και ένοπλης ληστείας σε πλοία. Συγκριτικά το 2020, υπήρξαν 195 περιπτώσεις πειρατείας και ένοπλης ληστείας παγκοσμίως, από 162 το 2019. Η άνοδος τα τελευταία χρόνια αποδόθηκε στην αύξηση της πειρατείας και της ένοπλης ληστείας στον Κόλπο της Γουινέας, καθώς και στην αύξηση της ένοπλης ληστείας στα στενά της Σιγκαπούρης.
«Ενώ η συνολική μείωση των παγκόσμιων αναφερόμενων περιστατικών είναι ευπρόσδεκτη, το Κέντρο Αναφοράς Πειρατείας του IMB προτρέπει τα παράκτια κράτη να αναγνωρίσουν τον εγγενή κίνδυνο από την πειρατεία και την ένοπλη ληστεία και να αντιμετωπίσουν σθεναρά αυτό το έγκλημα εντός των υδάτων της αποκλειστικής οικονομικής ζώνης τους», δήλωσε ο Διευθυντής του IMB, Michael Howlett.
Ο οργανισμός τονίζει ότι, ενώ η δραστηριότητα ήταν μειωμένη τον περασμένο χρόνο, εξακολουθούσαν να υπάρχουν αναφορές για 115 πλοία στα οποία επιβιβάστηκαν πειρατές, ενώ σε τουλάχιστον 11 άλλα απέτυχαν. Τα στοιχεία του IMB λένε ότι σε πέντε πλοία ανοίχτηκαν πυρά. Σημαντικό είναι επίσης το γεγονός, πως παρά τη συνολική μείωση της δραστηριότητας, 57 ναυτικοί απήχθησαν το 2021, ενώ άλλοι οκτώ ελήφθησαν όμηροι και ένας σκοτώθηκε.
Το IMB συνεχίζει να ζητά συνεχή συντονισμό και επαγρύπνηση για να διασφαλιστεί η μακροπρόθεσμη προστασία των ναυτικών. Τα δεδομένα δείχνουν ότι τα πληρώματα κινδυνεύουν εξίσου όταν βρίσκονται σε αγκυροβόλιο και όταν πλέουν, με τα περυσινά περιστατικά να είναι σχεδόν ομοιόμορφα χωρισμένα, αλλά η απόβαση από αποβάθρα να είναι το λιγότερο πιθανό μέρος για επιβίβαση ή επίθεση σε πλοία. Τα πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου, εν μέρει λόγω του τεράστιου αριθμού τους, πρωτοστατούν με τις περισσότερες επιθέσεις, 47 συνολικά, αλλά τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα δεξαμενόπλοια ανέφεραν περίπου 30 περιστατικά κατά τη διάρκεια του έτους.
Η συνολική μείωση των αναφερόμενων περιστατικών το 2021 αποδίδεται στη μείωση της δραστηριότητας που αναφέρθηκε στην περιοχή του Κόλπου της Γουινέας, η οποία σύμφωνα με την έκθεση IMB μειώθηκε από 81 αναφερόμενα περιστατικά το 2020 σε 34 το 2021. Ωστόσο, ενώ οι απαγωγές στη θάλασσα μειώθηκαν 55% το 2021, ο Κόλπος της Γουινέας συνεχίζει να ευθύνεται για όλα τα περιστατικά απαγωγών παγκοσμίως, με 57 μέλη του πληρώματος σε επτά ξεχωριστά περιστατικά, συμπεριλαμβανομένων έξι από ένα πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στα μέσα Δεκεμβρίου.
«Το IMB επαινεί τις σθεναρές ενέργειες των διεθνών ναυτικών και των περιφερειακών αρχών στον Κόλπο της Γουινέας που φαίνεται να έχουν συμβάλει θετικά στη μείωση των αναφερόμενων περιστατικών και στη διασφάλιση της συνεχούς ασφάλειας για τα πληρώματα και το εμπόριο», δήλωσε ο Howlett. «Ενώ το IMB επικροτεί αυτές τις ενέργειες, καλεί τα παράκτια κράτη του Κόλπου της Γουινέας να αυξήσουν περαιτέρω τη συνεργασία και τη φυσική παρουσία τους στα ύδατά τους για να εξασφαλίσουν μια μακροπρόθεσμη και βιώσιμη λύση για την αντιμετώπιση του εγκλήματος της πειρατείας και της ένοπλης ληστείας στην περιοχή».
Η άλλη περιοχή που εξακολουθεί να είναι η πιο επικίνδυνη για τους ναυτικούς, είναι τα στενά της Σιγκαπούρης. Συνολικά, σημειώθηκε αύξηση 50% με 35 περιστατικά κατά πλοίων που πλέουν στην πολυσύχναστη λωρίδα κυκλοφορίας, που ήταν ο υψηλότερος αριθμός αναφερόμενων περιστατικών από το 1992. Σε 33 από τα 35 περιστατικά επιβιβάστηκαν στα πλοία άτομα, ενέργειες που θεωρήθηκαν ως επί το πλείστον ευκαιριακές κλοπές, αν και σε δύο, το πλήρωμα τραυματίστηκε. Σε δεκατρία από τα αναφερόμενα περιστατικά οι ληστείες έγιναν με μαχαίρια και σε άλλες δύο με όπλα.
Πρέπει να σημειωθεί ωστόσο, πως σε άλλα μέρη της περιοχής η πειρατεία μειώθηκε με το IMB να αναφέρει μόλις εννέα περιστατικά στο Ινδονησιακό Αρχιπέλαγος, το χαμηλότερο επίπεδο από το 1993.
Τα λιμάνια της Νότιας Αμερικής στη Βραζιλία, την Κολομβία, τον Ισημερινό και το Περού, καθώς και λιμάνια στο Μεξικό και την Αϊτή συνέχισαν επίσης να επηρεάζονται από περιστατικά ένοπλης ληστείας στη θάλασσα. Τριάντα έξι περιστατικά αναφέρθηκαν το 2021 σε σύγκριση με 30 το 2020, με έξι μέλη του πληρώματος να απειλούνται, τέσσερις να συλλαμβάνονται όμηροι και σε δύο να έχουν επιτεθεί. Το IMB τονίζει ότι τα περιστατικά στο περουβιανό αγκυροβόλιο του Callao υπερδιπλασιάστηκαν σε 18 το 2021.
Το IMB ενθαρρύνει όλους τους πλοιάρχους και τους ιδιοκτήτες να αναφέρουν όλα τα πραγματικά περιστατικά, τις απόπειρες, αλλά ακόμα και τα ύποπτα περιστατικά παγκόσμιας πειρατείας και ένοπλης ληστείας ως ζωτικής σημασίας πρώτο βήμα για τη διασφάλιση της διάθεσης επαρκών πόρων από τις αρχές για την αντιμετώπιση του προβλήματος.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr