Να σημειωθεί πως υπήρξαν πολλές δραματικές εξελίξεις από τη δημοσίευση της τελευταίας έκδοσης της έκθεσης LMC το 2019. Πρώτον, εξακολουθούμε να ζούμε με την πανδημία. Δύο χρόνια κυμαινόμενων περιορισμών έχουν προκαλέσει σοβαρές αναταραχές στο εμπόριο και στα ταξίδια. Τα ακραία καιρικά φαινόμενα μας έχουν κάνει όλους πιο ενήμερους για την κλιματική κρίση, έναν άλλο σημαντικό παράγοντα αλλαγής. Οι πλοιοκτήτες, οι ναυλωτές, οι ιδιοκτήτες φορτίου και οι δανειστές προετοιμάζονται για ένα μέλλον απανθρακοποίησης, με την ταχεία υιοθέτηση καυσίμων μηδενικών εκπομπών άνθρακα να αναμένεται την επόμενη δεκαετία. Η συνεχιζόμενη ψηφιοποίηση, συμπεριλαμβανομένων των λιμένων και της εφοδιαστικής αλυσίδας, θα οδηγήσει στην αποτελεσματικότητα και στην υποστήριξη αυτής της μετάβασης.
«Οι θαλάσσιες πόλεις και τα clusters δημιουργούν μοναδικές στρατηγικές για να αντιμετωπίσουν αυτούς τους παγκόσμιους μετασχηματισμούς. Θα παίξουν πρωταγωνιστικό ρόλο στην πράσινη αλλαγή, με νέα επιχειρηματικά μοντέλα που οδηγούν τη μετάβαση», λέει ο διευθύνων σύμβουλος της DNV Maritime, Knut Ørbeck-Nilssen.
Η έκθεση LMC συντάσσεται σε συνεργασία μεταξύ του νηογνώμονα DNV και της Menon Economics. Όπως και πριν, αξιολογεί κάθε ναυτιλιακή πόλη με βάση πέντε βασικούς πυλώνες – Ναυτιλία, Ναυτιλιακά Οικονομικά και Δίκαιο, Ναυτιλιακή Τεχνολογία, Λιμάνια & Logistics και Ελκυστικότητα & Ανταγωνιστικότητα.
Η ισχυρή απόδοση της Σιγκαπούρης σε όλο το ταμπλό τη βλέπει να διατηρεί την νούμερο 1 θέση της συνολικά. «Η Σιγκαπούρη κατέχει την κορυφαία θέση για την Ελκυστικότητα και την Ανταγωνιστικότητα, ενώ παράλληλα κατακτά τον τίτλο Maritime Technology, χάρη στην αδιάκοπη εστίαση της πόλης-κράτους στον ψηφιακό μετασχηματισμό. Η Σιγκαπούρη δίνει τη θέση της στην Αθήνα και τη Σαγκάη στη Ναυτιλία και τα Λιμάνια & Logistics αντίστοιχα, και χάνει κάποιο έδαφος στα Ναυτιλιακά Οικονομικά και Δίκαιο», σημειώνει ο Dr Shahrin Osman, Regional Head of Maritime Advisory στο DNV και συν-συγγραφέας της έκθεσης.
Δύο ευρωπαϊκές πόλεις βρίσκονται επίσης στις τρεις πρώτες. «Η 2η θέση του Ρότερνταμ δείχνει ότι είναι μια θαλάσσια πόλη σε άνοδο. Αν και μόλις 10ος στη ναυτιλία, ο ολλανδικός κόμβος έχει καλές βαθμολογίες συνολικά και ιδιαίτερα στα λιμάνια και την εφοδιαστική και την ελκυστικότητα και την ανταγωνιστικότητα. Το Λονδίνο είναι επίσης μεταξύ των κορυφαίων διεκδικητών, από την 5η στην 3η θέση συνολικά, ωστόσο έχασε την προηγούμενη κορυφαία θέση του στα Ναυτιλιακά Οικονομικά και Δίκαιο από τη Νέα Υόρκη», λέει ο Dr Shahrin Osman.
Η τέταρτη και η 5η θέση συνολικά πηγαίνουν στην Ασία με τη Σαγκάη ακολουθούμενη από το Τόκιο.
«Η ανάλυση του 2022 χρησιμοποιεί ορισμένους νέους και πιο ολοκληρωμένους αντικειμενικούς και υποκειμενικούς δείκτες, καθώς και πηγές δεδομένων, για κάθε πυλώνα. Αυτό διευκολύνει την πιο εκλεπτυσμένη συγκριτική αξιολόγηση της σχετικής απόδοσης κάθε πόλης», εξηγεί ο συνεργάτης της Menon, Δρ Erik W Jakobsen, ο οποίος είναι συν-συγγραφέας της έκθεσης.
Οι υποκειμενικοί δείκτες αποκαλύπτουν τις αντιλήψεις και τις εκτιμήσεις 280 προσκεκλημένων στελεχών επιχειρήσεων –κυρίως πλοιοκτητών και διευθυντών– από όλο τον κόσμο. Κοιτάζοντας πέντε χρόνια μπροστά, προβλέπουν ότι η Σιγκαπούρη θα παραμείνει νούμερο 1, με τη Σαγκάη να έρχεται στη 2η θέση. Το Λονδίνο, το Όσλο και το Ρότερνταμ θεωρούνται κορυφαίοι στον τομέα της Ευρώπης, με το Ντουμπάι και το Άμπου Ντάμπι να ανταγωνίζονται σκληρά στην περιοχή της Μέσης Ανατολής, της Ινδίας και της Αφρικής. Το Ντουμπάι προβλέπεται να κατακτήσει την 6η θέση συνολικά μέχρι το 2027.
Οι ειδικοί βλέπουν τη Σιγκαπούρη, το Όσλο, τη Σαγκάη και την Κοπεγχάγη ως καλύτερα προετοιμασμένες για τον ψηφιακό μετασχηματισμό, ενώ το Όσλο βρίσκεται στην κορυφή της λίστας για βιώσιμες τεχνολογίες και λύσεις για τους ωκεανούς, ακολουθούμενο από τη Σιγκαπούρη και την Κοπεγχάγη.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr