Ο μεγαλύτερος εισαγωγέας εμπορευμάτων στον κόσμο εμφάνιζε μέχρι τον Νοέμβριο συνολική υποχώρηση εισαγωγών στο αργό πετρέλαιο, το σιδηρομετάλλευμα και τον χαλκό, αλλά ανθεκτικότητα στις εισαγωγές για φυσικό αέριο και άνθρακα.
Τα τελωνειακά στοιχεία του Νοεμβρίου, που δόθηκαν στη δημοσιότητα την Τρίτη, σημείωσαν επιστροφή σε υψηλότερο επίπεδο εισαγωγών σε όλες τις κατηγορίες εμπορευμάτων, με αρκετές να αγγίζουν τα υψηλά επίπεδα πολλών μηνών.
Οι εισαγωγές αργού πετρελαίου ήταν 10,17 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα (bpd), αυξημένες κατά 14,3% από τα 8,9 εκατομμύρια bpd τον Οκτώβριο, αν και εξακολουθούν να είναι κάτω από τα 11,04 εκατομμύρια bpd από τον Νοέμβριο του περασμένου έτους. Τα κινεζικά διυλιστήρια επέστρεψαν στην αγορά αργού για την παράδοση Νοεμβρίου, αλλά αυτό οφείλεται κυρίως στη χορήγηση νέων ποσοστώσεων εισαγωγής από την κυβέρνηση σε ανεξάρτητα διυλιστήρια που έπρεπε να χρησιμοποιηθούν πριν από το τέλος του έτους.
Αυτό με τη σειρά του οδήγησε σε μεγάλη ζήτηση από τα ανεξάρτητα διυλιστήρια για εισαγωγές αργού πετρελαίου από Ρωσία, που ανταποκρίνεται στις ποιοτικές απαιτήσεις της Κίνας και απολαμβάνει επίσης σημαντικό πλεονέκτημα λόγω του σύντομου χρόνου ταξιδιού σε σύγκριση με τις εισαγωγές αργού πετρελαίου από τη Μέση Ανατολή, την Αφρική και την Αμερική. Ωστόσο, η δυναμική των εισαγωγών αργού πετρελαίου μπορεί να αποδειχθεί βραχύβια, εκτός εάν το Πεκίνο χορηγήσει περισσότερες άδειες εισαγωγής για το νέο έτος.
Αξίζει να σημειωθεί ότι εν αντιθέσει με τη μηνιαία αύξηση των εισαγωγών αργού πετρελαίου από την Κίνα για το Νοέμβριο, οι εισαγωγές εξακολουθούν να είναι μειωμένες κατά 7,3% τους πρώτους 11 μήνες του 2021 σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι, γεγονός που αντανακλά ότι τα διυλιστήρια έχουν αντλήσει από τα αποθέματα για ορισμένους μήνες φέτος αντί να πληρώνουν για νέες εισαγωγές αργού πετρελαίου.
Για τις εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), η εικόνα εμφανίζει πολύ πιο ισχυρή με τις αφίξεις να αυξάνονται κατά 14,4% τον Νοέμβριο από τον Οκτώβριο σε 10,73 εκατομμύρια τόνους. Οι εισαγωγές LNG αυξήθηκαν κατά 21,8% τους πρώτους 11 μήνες, αντανακλώντας την ισχυρή ζήτηση για το καύσιμο, καθώς η Κίνα στοχεύει ολοένα και περισσότερο να στρέφει τη βιομηχανία της και τη θέρμανση κατοικιών μακριά από τον πιο ρυπογόνο άνθρακα. Ωστόσο, ισχυρές ήταν και οι εισαγωγές άνθρακα, οι οποίες αυξήθηκαν κατά 30,1% από τον Οκτώβριο σε 35,05 εκατομμύρια τόνους τον Νοέμβριο, όπου ήταν και τα υψηλότερα μηνιαία επίπεδα για τη φετινή χρονιά. Η ζήτηση για εισαγόμενο άνθρακα έχει ενισχυθεί από την αδυναμία της εγχώριας παραγωγής της Κίνας να συμβαδίσει με την ισχυρότερη ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας, κυρίως ως αποτέλεσμα των πολιτικών που οδήγησαν σε αδράνεια ορισμένων ορυχείων για ελέγχους ασφαλείας.
Με την Κίνα να ενισχύει την εγχώρια παραγωγή άνθρακα σε σχεδόν υψηλά επίπεδα ρεκόρ τις τελευταίες εβδομάδες, η ζήτηση για εισαγόμενο άνθρακα μπορεί να μετριαστεί, ειδικά όταν η αιχμή της χειμερινής ζήτησης θα τερματίσει κατά το Φεβρουάριο του επόμενου έτους.
Από την πλευρά των μετάλλων, οι εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος ήταν χαλαρές το δεύτερο εξάμηνο του 2021, καθώς η ζήτηση χάλυβα μετριάστηκε εν μέσω γενικής επιβράδυνσης στους τομείς των κατασκευών και των υποδομών. Ωστόσο, τον Νοέμβριο εκτελωνίστηκαν 104,96 εκατομμύρια τόνοι, σημειώνοντας 14,6% αύξηση από τον Οκτώβριο και πλησιάζοντας το υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων 16 μηνών. Τέλος, ένα μέταλλο που μπορεί να απολαμβάνει μια πιο διαρκή αύξηση των εισαγωγών είναι ο χαλκός, με τις αφίξεις να αυξάνονται κατά 24,3% τον Νοέμβριο στους 510.402 τόνους, το μεγαλύτερο από τον Μάρτιο και σημειώνοντας αύξηση για τρεις συνεχόμενους μήνες.
Μαρία Μπερτζελέτου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr