Χαρακτηρίζεται ως το πρώτο τεστ των δεσμεύσεων της COP26 για την απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακα.
Αναλυτικότερα, μια συνεδρίαση της Επιτροπής Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (MEPC 77) θα αποφασίσει εάν θα προχωρήσει στη δημιουργία ενός ταμείου έρευνας και ανάπτυξης 5 δισεκατομμυρίων δολαρίων, το «IMO Maritime Research Fund (IMRF)».
Το IMRF θα δημιουργηθεί εξ ολοκλήρου από τη βιομηχανία, χωρίς κόστος για τις κυβερνήσεις ή τους φορολογούμενους. Θα χρησιμοποιηθεί για την επιτάχυνση της ταχείας αύξησης των επιπέδων τεχνολογικής ετοιμότητας για να διασφαλιστεί ότι μπορούν να χρησιμοποιηθούν καύσιμα μηδενικού άνθρακα σε μεγάλα ποντοπόρα πλοία.
Εάν εγκριθεί, το ταμείο Έρευνας και Ανάπτυξης αναμένεται να λειτουργήσει έως το 2023, με τη δυνατότητα να καταστήσει σε λειτουργία μεγάλους αριθμούς πλοίων μηδενικών εκπομπών άνθρακα έως το 2030, κάνοντας πραγματικότητα τη μηδενική ναυτιλία έως το 2050.
«Εάν οι κυβερνήσεις δεν υποστηρίζουν το IMRF, πρέπει να θέσουμε το ερώτημα… γιατί; Το ταμείο δεν χρειάζεται καν σκέψη για το αν θα πρέπει να φτιαχτεί. Είναι κάτι που θα νόμιζε κανείς ότι οι κυβερνήσεις θα υποστηρίξουν για να στείλουν ένα σαφές μήνυμα στον κόσμο ότι βλέπουν σοβαρά την επίτευξη των κλιματικών τους στόχων», δήλωσε ο Esben Poulsson, πρόεδρος του International Chamber of Shipping (ICS).
Το IMRF προτάθηκε το 2019 και υποστηρίζεται από την πλειοψηφία των εκπροσώπων του ναυτιλιακού κλάδου. Ωστόσο, το ταμείο χρειάζεται ρυθμιστική έγκριση από την πλειονότητα των κυβερνήσεων που συμμετέχουν στο MEPC για την ψήφιση του υποχρεωτικού συστήματος συνεισφορών έρευνας και ανάπτυξης, το οποίο θα χρηματοδοτηθεί με τη συλλογή $2 ανά τόνο καυσίμου πλοίων που καταναλώνεται από πλοία που εμπορεύονται διεθνώς.
Ο Guy Platten, γενικός γραμματέας του ICS δήλωσε: «Αυτό είναι πραγματικά το πρώτο τεστ σχετικά με τις δεσμεύσεις των κυβερνήσεων για απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές από το COP26. Η έρευνα και ανάπτυξη των 5 δισεκατομμυρίων δολαρίων παρέχει στις κυβερνήσεις την ευκαιρία να αποδείξουν ότι τα λόγια τους έχουν νόημα και ότι είναι σοβαρές για τη μετάβαση σε έναν τομέα μηδενικών εκπομπών άνθρακα».
Παρόλο που η ναυτιλιακή βιομηχανία υποστηρίζει τα επείγοντα μέτρα που απαιτούνται για να βοηθήσει τη βιομηχανία να επιτύχει καθαρές μηδενικές εκπομπές CO2 έως το 2050, το ICS φοβάται ότι ορισμένες κυβερνήσεις ενδέχεται να εγείρουν διαδικαστικά εμπόδια στη σύσταση του ταμείου.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr