Οι ομιλητές ήταν ο Δρ. Ιωάννης Κούστας, CEO της Danaos Corporation, ο κ. Paul Wogan, CEO της GasLog, ο κ. Robert Bugbee πρόεδρος των ENETI Inc. & Scorpio Tankers Inc, ο κ. Πέτρος Παππάς, CEO της Star Bulk Carriers και ο Δρ. Νικόλας Π. Τσάκος, CEO της Tsakos Energy Navigation και πρόεδρος της INTERTANKO από το 2014 μέχρι το 2018.
Ακολουθούν όσα είπαν:
Ο Δρ. Ιωάννης Κούστας απαντώντας στην ερώτηση για το τι οδηγεί την αγορά των εμπορευματοκιβωτίων στην οποία δραστηριοποιείται η εταιρεία του σε τόσο μεγάλη άνοδο και αν οι τιμές που καταγράφονται είναι «χρυσός ή απλώς λάμπουν», απάντησε:
«Γνωρίζουμε με σιγουριά ότι υπάρχουν πολλοί σταθεροί παράγοντες που οδηγούν τον τομέα των εμπορευματοκιβωτίων και αυτό που είναι πραγματικά σημαντικό είναι ότι το ρίσκο του αντισυμβαλλομένου, που τουλάχιστον για τη Danaos έχει κοστίσει ακριβά στο παρελθόν, δεν υπάρχει πλέον.
Αυτός ο κύκλος στη βιομηχανία εμπορευματοκιβωτίων διαφέρει από το 2008 όπου μπορεί να είχαμε υψηλές αποτιμήσεις και υψηλές τιμές ναύλωσης, αλλά εκείνη την εποχή οι πελάτες μας δεν έβγαζαν τίποτα σε σχέση με τα χρήματα που βγάζουν τώρα.
Όλα τα παραπάνω καθιστούν όλο το επιχειρηματικό μοντέλο πολύ πιο τεράστιο σε σύγκριση με το είδος περιόδου που αναφέρθηκε. Οπότε ναι όσον αφορά τη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων σίγουρα αυτό που λάμπει είναι χρυσός και όχι μόνο γκλίτερ».
Σε ερώτηση για το αν σκοπεύει να επεκτείνει το στόλο της εταιρείας σημείωσε:
«Όπως όλοι γνωρίζουμε η ναυτιλία είναι μία κυκλική βιομηχανία, υπάρχουν στιγμές που επεκτείνεσαι και υπάρχουν στιγμές που απλώς εισπράττεις τα χρήματα. Νομίζω πως είμαστε στη δεύτερη φάση αυτές τις μέρες. Ένα πράγμα στο οποίο θέλουμε να επικεντρωθούμε είναι να μειώσουμε το χρέος μας αρκετά και να είμαστε έτοιμοι για την επόμενη επέκταση που θα έρθει μαζί με τη διευκρίνηση των περιβαλλοντικών κανονισμών».
«Η αγορά των εμπορευματοκιβωτίων είναι πιο πελατοκεντρική σε σχέση με τις υπόλοιπες. Χρονοναυλώνουμε μακροχρόνια τα πλοία μας και αυτό συνέβαινε πάντα, όχι μόνο τώρα.
Οπότε θεωρώ ότι το πιο σημαντικό πράγμα που πρέπει να κάνουμε είναι να καταλάβουμε και να εκτελέσουμε τις απαιτήσεις των πελατών μας και αυτό είναι σημαντικό αυτές τις μέρες γιατί όταν λέμε πως πρέπει να συμμορφωθούμε με όλους τους μελλοντικούς περιβαλλοντικούς κανονισμούς δεν αφορά μόνο το να χτίσουμε νέα πλοία ή να χρησιμοποιήσουμε καύσιμα που δεν υπάρχουν. Η νο1 απάντηση θα πρέπει να είναι η αποδοτικότητα και η μείωση των εκπομπών στα περιουσιακά στοιχεία που έχουμε ήδη».
Ο κ. Πέτρος Παππάς είπε με τη σειρά του πως η ναυτιλία και ειδικά ο τομέας χύδην στο οποίο δραστηριοποιείται η Star Bulk, όχι μόνο δεν είναι χρυσός, αλλά είναι πλατίνα.
Συνεχίζοντας το σχολιασμό της αγοράς τόνισε πως «βραχυπρόθεσμα η πανδημία σχετίζεται πολύ με τη συμφόρηση στα λιμάνια και μια σειρά αναποτελεσματικότητας που συμβάλλει στο τομέα του χύδην φορτίου.
Μακροχρόνια οι περιβαλλοντικοί κανονισμοί θα έχουν τεράστιο αντίκτυπο στον κλάδο μας», σημείωσε.
«Κάτι που επηρεάζει τη ναυτιλία αυτή τη στιγμή, είναι η μετάθεση των κεφαλαίων από τις υπηρεσίες στα αγαθά. Οι άνθρωποι έμειναν στο σπίτι και δεν ταξίδευαν, έτσι άρχισαν να αγοράζουν περισσότερα πράγματα, γεγονός που βοήθησε πάρα πολύ τον κλάδο των εμπορευματοκιβωτίων με τον τομέα του χύδην φορτίου να ακολουθεί».
«Πολλά πράγματα μας διαφοροποιούν», είπε απαντώντας και εκείνος για την Star Bulk. «Το μέγεθος της εταιρείας, που είναι σημαντικό στις αγορές κλίμακας, η προσοχή μας στα κόστη, η ποιότητα της διοίκησης μας. Γενικά είμαστε μία φιλική εταιρεία για τους επενδυτές και λειτουργούμε πέρα από τα τετριμμένα, έχοντας τμήμα που αναλύει την αγορά και μας βοηθά στη λήψη των αποφάσεών μας», είπε μεταξύ άλλων.
Παίρνοντας το λόγο ο κ. Paul Wogan, μίλησε για τον τομέα του Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου, σημειώνοντας:
«Έχουμε δει μια μεγάλη αύξηση των τιμών στις μεταφορές ΥΦΑ τους τελευταίους 12 μήνες και αυτό που οδηγεί τις τιμές για εμάς είναι η διαθεσιμότητα των πλοίων.
Πέρυσι υπήρχε η δυνατότητα τεράστιων κερδών το χειμώνα λόγω της διαφοράς στη τιμή του φυσικού αερίου στις ΗΠΑ σε σχέση με την Ευρώπη και την Ιαπωνία, αλλά πολλοί δεν κατάφεραν να έχουν κέρδη γιατί δεν έβρισκαν τρόπο να μεταφέρουν το εμπόρευμα. Αυτό που είδαμε φέτος είναι μια μεγάλη αύξηση στη ζήτηση για πλοία εγκαίρως.
Πιο παλιά θα δυσκολευόμασταν να χρονοναυλώσουμε πλοία ηλικίας 10 ετών, έστω και για ένα έτος, τώρα προχωράμε σε συμφωνίες τριών και τεσσάρων ετών.
Εάν κάποιος δεν έχει διαθέσιμα πλοία, δεν μπορεί να επωφεληθεί από την κατάσταση που επικρατεί και έτσι δίνεται σε εμάς η ευκαιρία να κλείσουμε συμφωνίες σε καλές τιμές για μεγάλα χρονικά διαστήματα.
Επιπλέον αυτό που μας διαφοροποιεί σε σχέση με τις υπόλοιπες εταιρείες είναι η τελειότητα στη λειτουργία μας. Το ΥΦΑ είναι πολύ απαιτητικό φορτίο και έχει πολύ απαιτητικούς πελάτες».
Αναφορικά με τις προβλέψεις του για την αγορά του LNG τα επόμενα χρόνια, υπογραμμίζει πως «είναι όλα σχετικά με το εμπόρευμα».
«Τα ευρωπαϊκά αποθέματα είναι 15% χαμηλότερα από το μέσο όρο πέντε ετών. Αυτή την εποχή του έτους κανονικά το ποσοστό ανέρχεται περίπου στο 91% και τώρα είναι γύρω στο 76 %, γεγονός που ανησυχεί την Ευρώπη σε περίπτωση ενός κρύου χειμώνα, με αποτέλεσμα την άνοδο των τιμών.
Στα πλοία μεταφοράς LNG η παραλαβή γίνεται 2,5 χρόνια μετά την παραγγελία.
Βλέπουμε το βιβλίο παραγγελιών και η αγορά φαίνεται ότι θα παραμείνει «σφιχτή» μέχρι τουλάχιστον το 2025, όταν θα μπορεί να πραγματοποιηθεί η επόμενη παρτίδα παραγγελίας πλοίων.
Η αγορά είναι πραγματικά βασισμένη στη ζήτηση και αυτό δεν νομίζω πως θα αλλάξει σύντομα.
Έρχονται πολλά νεόκτιστα. Νομίζω ότι υπάρχουν παραγγελίες για περίπου 107 νέα πλοία. Σε ένα στόλο 500 πλοίων ακούγονται πολλά, αλλά μόνο 17 από αυτά δεν έχουν συμβόλαιο ναύλωσης αυτή τη στιγμή».
Ο κ. Νικόλαος Π. Τσάκος, μίλησε για τον τομέα των δεξαμενόπλοιων, ο οποίος δεν κινείται στα υψηλά που καταγράφουν τα εμπορευματοκιβώτια και το ξηρό φορτίο.
Όπως επισήμανε, «στη ναυτιλία πέσαμε θύματα της πρώιμης επιτυχίας και η αγορά υπερβολικού αποθέματος που συνέβη το 2020 ήταν αναμενόμενη, λόγω της κρίσης και του πανικού που ξέσπασε στην ενέργεια, οπότε νομίζω ότι όλοι παρήγγειλαν μεγάλα αποθέματα.
Μετά από αυτό ο κόσμος «σταμάτησε». Αυτά τα αποθέματα χρησιμοποιούνται τώρα και πιστεύω ότι η αγορά ξεφεύγει από τα χαμηλά της.
Ας ελπίσουμε ότι βρισκόμαστε στον «πυθμένα» της κατάστασης και τα πράγματα αλλάζουν. Θεωρώ ότι αυτός ο χειμώνας θα είναι μια καλή απόδειξη για το πόσο γρήγορα μπορεί να ανακάμψει η αγορά και να γίνει πιο υγιής μακροπρόθεσμα.
Σχεδόν σε κάθε τομέα είμαστε σε ευνοϊκή θέση με την προσφορά να μην έρχεται επειδή πολλοί συνάδελφοί μας δεν γνωρίζουν ακριβώς -όπως και εμείς- τι είδους πλοία να παραγγείλουν στο μέλλον, οπότε πιστεύω ότι τα χειρότερα έχουν τελειώσει και τουλάχιστον οι τιμές των δεξαμενόπλοιων θα επανέλθουν».
«Έχουμε ένα διαφοροποιημένο στόλο ενέργειας. Πάντα θέλουμε να ακολουθούμε την αγορά ΥΦΑ. Πιστεύω ότι το LNG μπορεί να είναι ένα πολύ σημαντικό κομμάτι της ενέργειας στο μέλλον. Ωστόσο η τεχνολογία προχωράει πολύ γρήγορα οπότε προσπαθούμε να το πάμε ένα βήμα τη φορά».
Αναφορικά με το τι καθιστά διαφορετική την ΤΕΝ, απάντησε πως «κάθε μοντέλο έχει τα θετικά και τα αρνητικά του και πιστεύουμε πως η ναυτιλία είναι μαραθώνιος και όχι σπριντ. Οπότε προσπαθούμε να λειτουργούμε μακροπρόθεσμα τόσο με τους επενδυτές, όσο και με τους ναυλωτές, γεγονός που μας παρέχει τη δυνατότητα να ανανεώνουμε το στόλο μας, στις σημερινές τεχνολογικά ενδιαφέρουσες εποχές. Αυτό μας διαφοροποιεί και γι΄αυτό μπορούμε και διανείμουμε σταθερά μερίσματα στους επενδυτές σε μία πολύ κυκλική περίοδο».
Τέλος ο κ. Robert Bugbee σχολίασε την αγορά των δεξαμενόπλοιων, στην οποία έχει πρωταρχικό ρόλο, αναφέροντας:
«Αυτήν τη στιγμή στην αγορά των δεξαμενόπλοιων, είτε για αργό πετρέλαιο είτε τα προϊόντα, τα πράγματα δεν λάμπουν, αλλά δεν είναι και χρυσός.
Ωστόσο η ναυτιλία κάνει κύκλους και τώρα ένα από τα καλά γεγονότα είναι η αύξηση των παραγγελιών στις άλλες αγορές, γεγονός που καθιστά δύσκολες τις παραγγελίες στα δεξαμενόπλοια.
Από την πλευρά της ζήτησης είναι πολύ εύκολο να ανοίξει το εμπόριο μόλις ανοίξουν και πάλι οι χώρες και οι άνθρωποι γίνουν πιο κινητικοί.
Καθώς μπαίνουμε και στο χειμώνα, θα δούμε τα ποσοστά εμβολιασμού στη Νότια Αμερική να αυξάνονται, η Αυστραλία και η Νέα Ζηλανδία θα ξανά ανοίξουν και όσον αφορά τις πτήσεις, όλοι ήδη γνωρίζουμε άτομα που πετάνε, οπότε η ζήτηση θα απογειωθεί έναντι ενός πολύ σταθερού προϊόντος.
Επιπρόσθετα τα αποθέματα σε όλο τον κόσμο στα προϊόντα αργού βρίσκονται σε χαμηλά πέντε ετών».
Σε ερώτηση για το αν σκοπεύει να επεκτείνει το στόλο τον δεξαμενόπλοιών του, ο οποίος μάλιστα είναι ο μεγαλύτερος σε αριθμό παγκοσμίως, απάντησε:
«Είμαστε πολύ χαρούμενοι όπως είμαστε τώρα γιατί ο στόλος είναι ο πιο σύγχρονος στην αγορά, όσον αφορά τους μεγάλους στόλους, αλλά ταυτόχρονα δεν θα θέλαμε να επεκταθούμε και από άποψη εξόδων διότι το 75% του στόλου μας έχει περάσει από υπηρεσίες δεξαμενισμού τους τελευταίους 18 μήνες. Περιμένουμε να έχουμε επιστροφή της επένδυσης πολύ σύντομα. Παραδοσιακά ο τομέας των δεξαμενόπλοιων αποφέρει κέρδη στις αρχές Νοεμβρίου.
Αυτό που μας διαφοροποιεί από τους υπόλοιπους, είναι ο στόλος μας ο οποίος είναι πολύ μοντέρνος και ομογενοποιημένος και έχουμε πολλά πλοία που μπορούμε να παρέχουμε στους πελάτες μας».
Χριστίνα Περλέγκα
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr