Υπάρχουν ενδείξεις που επιβεβαιώνουν ότι μερικά από τα τελευταία πλοία που περιμένουν από πέρυσι στην Κίνα έχουν ξεφορτώσει τελικά τα φορτία τους, αλλά δεν υπάρχει κανένα σημάδι για χαλάρωση των περιορισμών και άνοιγμα δρόμου από την Κίνα για εισαγωγές άνθρακα από την Αυστραλία. Συνολικά, λίγα φορτηγά πλοία έχουν ξεφορτώσει τον αυστραλιανό άνθρακα στην Κίνα από τότε που θεσπίστηκε η απαγόρευση το 2020, αλλά σε πολύ μικρούς όγκους.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η Κίνα πρέπει να εισάγει περισσότερο άνθρακα καθώς ο άνθρακας παρείχε περίπου το 58% της συνολικής ενεργειακής κατανάλωσης της Κίνας το 2019. Λίγο περισσότερο από τα δύο τρίτα της ηλεκτρικής ενέργειας της Κίνας καταναλώνεται από τον βιομηχανικό τομέα.
Αναλυτές εκτιμούν ότι απαγόρευση άνθρακα της Κίνας εκτιμάται ιδιαίτερα ως πολιτική δήλωση, αλλά "εάν η έλλειψη γίνει ακόμη πιο έντονη, θα μπορούσαμε να φανταστούμε ότι η ευφορία της ναυλαγοράς θα γίνει ακόμα πιο έντονη τους επόμενους μήνες. Η απαγόρευση είναι ακόμα πιο πιθανό να συνεχιστεί λόγω του στρατηγικού αμυντικού συμφώνου που ανακοινώθηκε τον περασμένο μήνα μεταξύ Αυστραλίας, ΗΠΑ και Ηνωμένου Βασιλείου.
Εξίσου έντονη η ανάγκη για εισαγωγές άνθρακα είναι και στην οικονομία της Ινδίας. Η Ινδία εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό τόσο από θερμικό όσο και από μεταλλουργικό άνθρακα και αντιμετωπίζει επείγουσα έλλειψη καθώς τα αποθέματα εξαντλούνται σε πολλούς από τους σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής με άνθρακα. Τα δεδομένα από την Κεντρική Αρχή Ηλεκτρικής Ενέργειας της Ινδίας δείχνουν ότι 97 ινδικοί σταθμοί ηλεκτροπαραγωγής με ισχύ 120.000 mW περίπου έχουν αποθέματα άνθρακα πέντε ημερών ή λιγότερο. Άλλα 17 εργοστάσια έχουν μηδενικό απόθεμα άνθρακα και 59 άλλα εργοστάσια παραγωγής ενέργειας έχουν αρκετό από το εμπόρευμα για να διαρκέσουν τρεις ημέρες ή λιγότερο, σύμφωνα με τα δεδομένα.
Οι υψηλές τιμές των βασικών εμπορευμάτων δίνουν κίνητρο στους εξαγωγείς άνθρακα να αυξήσουν όσο το δυνατόν περισσότερο τον όγκο, με αποτέλεσμα να εμφανιστούν ιδιόρρυθμες νέες συναλλαγές - όπως υψηλότερα επίπεδα ναύλων για τη θαλάσσια μεταφορά του άνθρακα στην Κίνα από το Καζακστάν μέσω της Μαύρης Θάλασσας.
Αλλά οι υψηλές τιμές είναι επίσης ο λόγος που οι εισαγωγές της Ινδίας έχουν μειωθεί σε επίπεδα-ρεκόρ. Οι ανεπτυγμένες χώρες με βαθύτερες τσέπες θα έχουν ένα πλεονέκτημα στην αγορά και αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει περισσότερα φορτία στη βορειοανατολική Ασία και την Ευρώπη. Γενικά οι εξελίξεις στην αγορά άνθρακα παραμένουν θετικές για τη ναυλαγορά χύδην ξηρού γφορτίου, ωστόσο, η αύξηση των όγκων μπορεί να αρχίσει να επιβραδύνεται
Ο δείκτης Baltic Exchange Dry Index έπεσε 2,2% στα 5.526 την Παρασκευή, σημειώνοντας πενθήμερο νικηφόρο σερί, αλλά εξακολουθούσε να βρίσκεται στο αποκορύφωμα των 13 ετών. Ο δείκτης capesize, που παρακολουθεί σιδηρομετάλλευμα και φορτία άνθρακα 150.000 τόνων, μειώθηκε κατά 3,6% στα 10,112, αλλά παρέμεινε κοντά στο υψηλότερο επίπεδο από τον Σεπτέμβριο του 2008. O δείκτης panamax που παρακολουθεί φορτία περίπου 60.000 έως 70.000 τόνων άνθρακα και σιτηρών, μειώθηκε 0,5% στα 3.8866, το χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων τριών εβδομάδων. Μεταξύ των μικρότερων πλοίων, ο δείκτης supramax αυξήθηκε 16 μονάδες στις 3.417. Σε εβδομαδιαίο επίπεδο, ο δείκτης Baltic Dry Index σημείωσε 6,2% άνοδο, για την τέταρτη συνεχόμενη εβδομάδα, υποστηριζόμενη από την ισχυρή ζήτηση και τους συνεχιζόμενους περιορισμούς που σχετίζονται με την πανδημία, και ιδίως τη συμφόρηση στα λιμάνια της Κίνας.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr