Η κρίση ενεργειακής ισχύος στην Κίνα έχει προέλθει ύστερα από έντονη ζήτηση από τους κατασκευαστές, τη βιομηχανία και τα νοικοκυριά με αποτέλεσμα να ωθεί τις τιμές σε εντυπωσιακά υψηλά επίπεδα.
Εκτιμάται ότι ένα εκατομμύριο τόνοι αυστραλιανού άνθρακα έχουν μείνει σε αποθήκες κατά μήκος της ακτής της Κίνας για μήνες, μετά την ανεπίσημη απαγόρευση του Πεκίνου τον περασμένο Οκτώβριο, δήλωσε στέλεχος συναλλαγών. Σύμφωνα με πηγές ορισμένες ποσότητες από τον Αυστραλιανό άνθρακα που είχαν μπλοκάρει σε λιμάνια της Κίνας άρχισαν να απελευθερώνονται στα τέλη του περασμένου μήνα, αν και πολλά από αυτά τα φορτία είχαν ήδη εκτραπεί σε αγορές όπως η Ινδία.
Από την άλλη πλευρά φημολογείται ότι η απόδεσμευση από τη συνδεδεμένη αποθήκευση θα ξεκινήσει τις επόμενες μέρες.
Οι αρχές της Κίνας για να αντιμετωπίσουν την έντονη κρίση ενέργειας από ελλείψεις άνθρακα έχουν ήδη προτρέψει τους κορυφαίους ανθρακωρύχους να αυξήσουν την παραγωγή και να αυξήσουν τις εισαγωγές άνθρακα με «τακτικό τρόπο» για να διευκολύνουν τη συμπίεση της προσφοράς.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η απόδεσμευση του αποθηκευμένου άνθρακα δεν είναι επαρκής για να καλύψει τις τρέχουσες ανάγκες και χωρίς την επανέναρξη των εισαγωγών άνθρακα στην Αυστραλία, η έλλειψη προσφοράς θα παραμείνει για κάποιο χρονικό διάστημα, καθώς χρειάζεται χρόνος για να ενισχυθεί η εγχώρια παραγωγή μετά από σχεδόν 5 χρόνια περιορισμού της παραγωγής».
Υπάρχουν προβλέψεις που σημειώνουν ότι η έλλειψη θα διαρκέσει τουλάχιστον μέχρι το τέταρτο τρίμηνο και πιθανώς μέχρι τον Φεβρουάριο ή τον Μάρτιο, οπότε και λήγει η περίοδος θέρμανσης.
Οι εξαγωγές από άλλους βασικούς προμηθευτές, όπως η Ρωσία και η Μογγολία, έχουν περιοριστεί λόγω της περιορισμένης σιδηροδρομικής ικανότητας, ενώ οι αποστολές από την Ινδονησία έχουν εμποδιστεί από τις βροχερές καιρικές συνθήκες, ανέφεραν οι έμποροι.
Αυτό οδήγησε τις επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας, όπως η Zhejiang Energy της ανατολικής Κίνας, να πραγματοποιήσουν τις πρώτες εισαγωγές θερμικού άνθρακα από το Καζακστάν τη Δευτέρα, μετά τις πρώτες εισαγωγές αμερικανικού θερμικού άνθρακα τον Ιούνιο και τον Ιούλιο.
Η Κίνα εισήγαγε 197,69 εκατομμύρια τόνους τους πρώτους οκτώ μήνες του 2021, μειωμένος κατά 10% σε σχέση με το έτος. Αλλά οι εισαγωγές άνθρακα του Αυγούστου αυξήθηκαν κατά περισσότερο από το ένα τρίτο λόγω των περιορισμένων εγχώριων προμηθειών.
Για να διευκολύνει την πίεση του εφοδιασμού, η China State Railway Group δεσμεύτηκε την Τρίτη να διαθέσει μεγαλύτερη εμπορευματική ικανότητα για να εξασφαλίσει αποθέματα άνθρακα επαρκή για 14,4 ημέρες χρήσης σε 363 σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής με άμεση σιδηροδρομική πρόσβαση, ανέφεραν τα κρατικά μέσα ενημέρωσης.
Οι τρέχουσες εξελίξεις έντονης ζήτησης άνθρακα από την Κίνα θα τονώσει και άλλο την εντυπωσιακή άνοδο της ναυλαγοράς χύδην ξηρού φορτίου. Ο δείκτης Baltic Exchange Dry Index επέκτεινε τα κέρδη σε τέταρτη συνεχόμενη συνεδρίαση, ανεβαίνοντας στις 5.647 μονάδες (4,4% αύξηση) την Τετάρτη, το υψηλότερο επίπεδο από τον Σεπτέμβριο του 2008, εν μέσω σταθερής ζήτησης για πλοία capesize. Ο δείκτης capesize, που παρακολουθεί σιδηρομετάλλευμα και φορτία άνθρακα 150.000 τόνων, σημείωσε άνοδο 7,4% στις 10.475 μονάδες, για πρώτη φορά σε περισσότερα από 13 χρόνια, υποστηριζόμενος από την ισχυρή ζήτηση και τους συνεχιζόμενους περιορισμούς που σχετίζονται με την πανδημία, ιδίως τη συμφόρηση στην Κίνα.
Μαρία Μπερτζελέτου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr